Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW – Fanatic/Tabou

  • FSW – Fanatic/Tabou

    Publicerad av memnoch på 5 december, 2007 vid 07:44

    Hej

    Har länge sökt en FSW bräda mellan 78 och 88 liter (väger 85 kg) att ha som minsta allround bräda. Har en Fanatic Cross 90 bräda idag (som för övrigt finns till salu på Köp/Sälj…) som är ganska allround men mer freeride betonad. Vill ha lite mer vågkänsla…

    Jag tycker Tabou ser kanonfina ut och funderar starkt på att köpa en Tabou Pocket Wave eller kanske en 3S (84-85l varianten). Någon som testat de här brädorna och kan ge lite feedback? Har länge varit insnöad på Fanatic Freewawe, men läser man lite om den så är även den rätt så freeride betonad.. Några andra bra tips från någon?

    Tack på förhand

    s66 svarade 16 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ola_p

    Medlem
    5 december, 2007 vid 08:14

    Goya One brädorna är värda att kika på. Freewave 85an är en av de bästa brädor jag seglat. One85an har jag bara seglat en kort stund, den kändes dock en smula stor (för mig), så jag har en one77a som jag skall plocka ut nån dag… Budgetera för några fenor oavsett vad du köper. De flesta har rätt freeridebetonade fenor.

  • dr-masse

    Medlem
    5 december, 2007 vid 11:49

    Det är mycket vågkänsla i Fanatic FreeWave, törs jag lova. Stor skillnad mot Cross-brädorna. Vill du ha en allroundbräda med mer vågkänsla, som du skriver, så borde Fanatic FreeWave finnas högt upp bland alternativen.

    I tester har väl tre märken utmärkt sig på senare år när det gäller “vågkänsla” i sina fsw-brädor – Fanatic, Goya och RRD.

    Tabou Pocket är väl en i stort sett renodlad vågbräda, med extra fokus på vågridning? Jämförs nog mer med Fanatic AllWave än FreeWave?

    Däremot är nog 3S och FreeWave en bättre jämförelse, men jag har inte fått intryck av att 3S brädorna är mer vågorienterade än Fanatics freewave-plankor? Har tyvärr ej testat 3S själv, men håller med om att de ser najs ut och verkar bra.

  • memnoch

    Medlem
    5 december, 2007 vid 13:15

    Hej,

    Tack för era kommentarer. Jag har ett nummer av engelska windsurf, där de iofs testar den lite mindre Tabou Pocket Wave varianten (77 el 78l). Den får dock mycket beröm både för vågegenskaperna, men även topp betyg som bump&jump. Jag tänkte att det var “skalbart” upp till nästa storlek. En volym kring 84 l känns också rätt då jag vill gå ner något i storlek…?

    Pratade med en annan surfare nyligen som kört Freewawe 88l från 2006 och han byter delvis för att freewaven är så snabb så enligt honom är den p g a det lite svårare i vågorna. Bör nämnas att jag inte är någon fantom på att surfa vågor…

  • backatorp

    Medlem
    9 december, 2007 vid 08:34

    Hej!

    Jag tror nog att både Fanatic och Tabou är bra. Några alternativ är både JP och Quattro. Jag har själv kört Jp i många år. Tycker verkligen om deras freestyle/wave. Kör man rena sideshore eller sideoff så kanske dom inte är optimala men hur ofta har vi de det? Jag har aldrig hört någon som varit besviken på JP’s freestyle/wave. Det finns dock en sak som inte är bra på dom och det är fenan. Byt den eller försök få med en annan tex MFC./lars

  • manno

    Medlem
    9 december, 2007 vid 17:04

    Ska du ha tabou ska du satsa på de nya 08orna, 3s har blivit väldigt mycket mer vågbetonad jämfört med 07an! De äldre modellerna kändes mycket mer freestyle än wave.
    Fanaticen är snabb och lite freerideig men funkar asbra i vågor (och hopp!!!). One är också en jäkligt skön bräda. Du kan inte välja fel, bara fel storlek

  • gurra1978

    Medlem
    9 december, 2007 vid 17:38

    Jag gillar ditt tänkt med en FSW mellan 77-88 l, det är klockrent i Sverige. Förut körde jag en sån här och jag tyckte den var väldigt nice.
    http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=1667&jaar%5B1%5D=2004&merk%5B6%5D=1
    [IMG]http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=1667&jaar%5B1%5D=2004&merk%5B6%5D=1[/IMG]
    Fanatic verkar göra seriöst bra brädor. Tabou har jag aldrig testat. Däremot måste jag som några ovan nämna Goyas ONE bräda. Jag seglar nu på en ONE 77, dvs en FSW på 77 l och sanslöst nöjd. Jag väger 80 kg och kör 5.2-3.7 med den. Det funkar bra för hopp, man planar upp tidigt, vågridningen fungerar klockrent, se bilder här:
    http://www.kulingvarning.nu/galleri.html?dir=071109_Epic_Abay_del_2
    Att dra av freestyletrick fungerar väldigt bra det med. Alltså en väldigt bra allroundbräda som klara många förhållanden därav namnet ONE.

    Vad du väljer för märke är nog mest en smaksak men ditt tänk är som sagt rätt. FSW is the shit om man vill ha allround.

  • memnoch

    Medlem
    10 december, 2007 vid 08:56

    Tack för alla svar. Det ser ut som att jag kör på Fanaticen, har en på g som känns rätt i pris. Det jag mest var orolig för egentligen, var att den skulle vara alldeles för lik en Cross, vilket den inte verkar vara enligt alla kommentarer och även lite tester jag läst i helgen.

  • oscar

    Medlem
    10 december, 2007 vid 09:40

    Tabou 3S -08 fick grymt bra kritik för vägridningsegenskaperna i senaste vindsurf. Tidigare har de varit mer freestyleinriktade.

  • hjn

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:32

    Den här då?
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=258&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    Visserligen kanske för stort för dig med 92 liter, men någon som vet hur den står sig ibland Appelvågorna mot tex RRD, Fanatic etc?
    Behöver blli övertygad om att det finns sväng i dem. Har läst att 07:an är omdesignad mot tidigare år och 85 litersmodellen fick fin kritik i windsurf, men de verkar väga ett kilo mer än de riktiga konkurenterna. Någon som verkligen vet, priset är ju på Kepplernivå.

  • poppo

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 16:13

    Körde Syncro 82 -05:an ett par år, en kul och mycket allround bräda! Bra i slöa vågor och dessutom grym hårdvindsfreestyle. Den var dock mer vågorienterad och fick tillägsnamnet fish året efter då den även kompletterades med en 77:a. De större modellerna som där säljs ut är mer freeride-orienterade. Tror inte den rår på fanatics/rrds FSW:s…

  • goose

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:03

    Är det någon som testat JP FSW84 och/eller FSW101 2008? Vill köpa en Freewave-kombo från ngt märke då jag seglar mest på östkusten men vill samtidigt kunna köra våg i lättare vindar. Har idag JP RWW76 som jag fortsättnigsvis kommer använda som minsta vågis. Väger 76 kg.

    Håller på bli tokig på alla dessa tester…Jag har gått igenom tester i Windsurfing Mag, BOARDS, Windsurf, Wind France och Tyska SURF. Det verkar som alla tidningar, förutom BOARDS, har en ganska gemensam syn på brädornas egenskaper. BOARDS prisar RRD FW85 för sina vågegenskaper medans Tyska SURF sågar RRD´n vågegenskaper fullständigt och ger sämsta betyg! Mutar RRD BOARDS?

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det finns 2 “vinnare” i dessa 85L-tester (om man inte räknar BOARDS):

    Fanatic FW86
    JP FSW84 (testvinnare Wind France + Windsurfing Mag).

    Båda verkar ha hyggliga vågegenskaper, FW86 kanske ngt bättre. JP FSW84 verkar dock ha tidigare planing och betydligt bättre kontrol då det blåser på och blir en orolig sjö. Då östersjön lätt blir kaotisk känns Fanatic FW86 inte som ett bra alternativ för hårdvinds bump n´ jump.

    Hade tidigare bestämmt mig för en RRD-kombo (FW105 + FW85) men nu är jag väldigt osäker då jag vill ha en vågbetonad freewave. Jag har stor respekt för Tyska SURFs tester!

    Vidare kan man också konstatera att Starboard Kombat 89, som BOARDS sågade fullständigt, har fått hyggliga betyg i Tyska SURF och i Windsurfing Mag….vem ska man tro på….?

    För övrigt så har jag blivit så osäker vad jag ska köpa att jag och brorsan bokat resa till El Medano och OTC i juli för att själva testa och bedömma! Verkar vara det enda sättet.

    Någon som ge feedback på erfarenheter på Freewave-brädor med bra vågegenskaper?

  • _alexander

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:22

    @Goose 451433 wrote:

    Är det någon som testat JP FSW84 och/eller FSW101 2008? Vill köpa en Freewave-kombo från ngt märke då jag seglar mest på östkusten men vill samtidigt kunna köra våg i lättare vindar. Har idag JP RWW76.

    Håller på bli tokig på alla dessa tester…Jag har gått igenom tester i Windsurfing Mag, BOARDS, Windsurf, Wind France och Tyska SURF. Det verkar som alla tidningar, förutom BOARDS, har en ganska gemensam syn på brädornas egenskaper. BOARDS prisar RRD FW85 för sina vågegenskaper medans Tyska SURF sågar RRD´n vågegenskaper fullständigt och ger sämsta betyg! Mutar RRD BOARDS?

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det finns 2 “vinnare” i dessa tester (om man inte räknar BOARDS):

    Fanatic FW86
    JP FSW84 (testvinnare Wind France + Windsurfing Mag).

    Båda verkar ha hyggliga vågegenskaper, FW86 kanske ngt bättre. JP FSW84 verkar dock ha tidigare planing och betydligt bättre kontrol då det blåser på och blir en orolig sjö. Då östersjön lätt blir kaotisk känns Fanatic FW86 inte som ett bra alternativ för hårdvinds bump n´ jump.

    Hade tidigare bestämmt mig för en RRD-kombo (FW105 + FW85) men nu är jag väldigt osäker då jag vill ha en vågbetonad freewave. Jag har stor respekt för Tyska SURFs tester!

    Vidare kan man också konstatera att Starboard Kombat 89, som BOARDS sågade fullständigt, har fått hyggliga betyg i Tyska SURF och i Windsurfing Mag….vem ska man tro på….?

    För övrigt så har jag blivit så osäker vad jag ska köpa att jag och brorsan bokat resa till El Medano och OTC i juli för att själva testa och bedömma! Verkar vara det enda sättet.

    Någon som ge feedback på erfarenheter på Freewave-brädor med bra vågegenskaper?

    Jag måste instämma i kören och rikta blicken mot Goya 85/77. Har du möjlighet att testa en sådan där nere så kommer du förstå varför jag, gurra och ola är bland sveriges lyckligaste brädägare.
    Hela linjen har ju blivit hyllad i diverse tester.

    Om det är vågegenskaper du är ute efter så är det definitivt en One du ska snegla åt då vågsegling är det enda jag sysslar med nuförtiden. Brädan funkar bra mycket bättre i vågorna än dom tidigare vågbrädorna jag ägt…
    Den håller farten på ett helt annat sätt men till min förvåning behållt ett grymt skär.

    Testa och utvärdera själv är mitt tips!

  • rasmus_w

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 00:48

    Här är mina erfarenheter av två seglingar på min nya FW86.

    För det första så känns den oerhört klockren till 5.7. Planar lätt, sticker iväg som en raket och är busenkel att hålla fart i. Lite spinoutkänslig, det blir säkert bättre med 5.0. Att inte pressa med bakfoten som om det vore en smal 90-talsslalom kan säkert hjälpa, liksom att öka farten lite till.

    Den gippar nästan av sig själv. Lägg ner seglet så svänger brädan, och jag kom genom flera gippar med bra fart trots att jag vinglade rejält i utgången.

    På minussidan kan sägas att den är liten nog för att några kilo kroppsvikt hit eller dit ska påverka egenskaperna. Jag provseglade en i somras, min dåvarande matchvikt var straxt under 70 kilo. Nu väger jag 75 och skillnaden när man guppar runt utan planing är rejäl, det kändes betydligt mer avspänt när jag var 5 kilo lättare.

    Fenan tjuter. Fast det kan ju vara min fena, alla freewavefenor tjuter nog inte.

    Varken plus eller minus: Det har sina svårigheter att gå från en väldigt gammal bräda till en ny. Jag är van vid att alltid stå långt bakom masten, att ens ha foten i närheten av mastfoten på min gamla vågis är att be om att nosen ska dyka, ofta räcker det med att skota in lite för hårt i vattenstarten för att nosen ska hamna 2-3 dm under vattnet. Freewaven har mastfoten nästan precis mitt på brädan, det går utmärkt att stå med en fot framför masten och naturligtvis betyer det att jag ofta står på tok för långt bak och sänker tailen. Bara att lära om…

  • s66

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:56

    Jag kan bara varmt rekomendera Fanatic Freewave 86 -06, -07 el. -08. Jag orkar inte sitta och skriva om denna underbara skapelse så ring gärna ist om du vill ha info, tips eller så.

    Mvh Andreas 0709 546676

    Kolla gärna min hemsida, där finns vinterns övningar med FW 86an.
    http://www.s-66.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW – Fanatic/Tabou

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.