Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fullfartsgippen

  • po525h

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 13:13

    Men det här med fullplansgipp i vindhastighet som är lägre än ens egen hastighet. Är det möjligt överhuvudtaget?
    Tyvärr seglar jag oftast i sådana vindar.
    Hur gör formulaseglarna? De om några borde ju fixa sådana gippar.

  • glader

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 13:18
    Svenne;470891 wrote:
    [youtube]16TPD4d7Y28[/youtube]

    [youtube]sCejKO28RdI[/youtube]

    Hrm, ok, men han tvärstannade ju i gippen…

  • svenne

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 13:45
    glader;471227 wrote:
    Hrm, ok, men han tvärstannade ju i gippen…

    Iofs så har jag inte påstått att övningen gick ut på att komma runt fullplanande, men det är inget som säger att han på filmen gör rätt hela vägen heller. Poängen var att testa om den som gippar är tillräckligt långt in och ner i svängen.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 13:59

    @tbasco 471224 wrote:

    Men det här med fullplansgipp i vindhastighet som är lägre än ens egen hastighet. Är det möjligt överhuvudtaget?
    Tyvärr seglar jag oftast i sådana vindar.
    Hur gör formulaseglarna? De om några borde ju fixa sådana gippar.

    Jag det är möjligt men svårt. Knepet är att sakta in innan man gippar och att göra en så tvär gipp som möjligt. Helt tvärtom mot i hårdare vindar alltså, Lämplig taktik för att sakta in i det här fallet är INTE att skota ut utan att lova.

    Själv är jag för lat för det, speciellt när det är så byigt som det brukar vara i Stockholm, då slår jag hellre. På Öland är vinden mycket jämnare och då gippar jag oftast.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 14:04

    @Nachoman 471223 wrote:

    Det största problemet är väl att det aldrig blåser tillräckligt!!!

    Fan så irriterande dåligt det har vart de sista månaderna. Nästan så illa så att man funderar över vad man håller på med 🙁

    Justja, det leder mig till ett “trick” jag inte föreslagit eftersom det kostar pengar: En månad på Gran Canaria eller nåt annat extremblåsigt ställe. Med full power i 3.5 på en 70 liters bräda är det rätt vanligt att man kommer ut ur gippen med mer fart än man i vanliga fall brukar ha när man går in i den och en månad av det brukar kunna reda upp en hel del problem och få en bunt mentala spärrar att släppa.

    …i värsta fall kan man till sist bli som jag. 🙂

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fullfartsgippen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.