Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fysik för windsurfing

  • jonteasu

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 18:38

    jonaish varning på rasmus_w

  • dr-masse

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 18:41

    VrooooaaaaoOOOOOÅÅÅÅÅÅÅÅÅOOOOOoooaassscchhwwwwwiiiisssssscchhhh…

    Och ännu en gång blåser ironin spårlöst förbi.

    Rasmus, hur mycket jag än betraktar min kropp lyser tokstora rygg- och nackmuskler med sin frånvaro. Min nacke påminner mest om en tandpetare i starkt motljus. Grova underarmar? Njet. Utmärkt kondition av segling med små segel i hård vind? Eh?

    Slutsats: Fullvärdig medlem i datorklubben.

    Hade lovat mig själv att inte borra mer i denna källa, men eftersom du frågade…

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 18:49

    @Gnutten 382240 wrote:

    Man får också långa armar! Mina har blivit minst ett par cemtimeter längre sen jag började surfa. Perfekt när man skall skriva på tangentbordet, man kan sitta väl tillbakad lutad i stolen hela tiden. 🙂

    Jag tror att det där brukar kallas framåtroterade axlar. Eller skön stol.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:02

    @dr Masse 382346 wrote:

    Rasmus, hur mycket jag än betraktar min kropp lyser tokstora rygg- och nackmuskler med sin frånvaro. Min nacke påminner mest om en tandpetare i starkt motljus. Grova underarmar? Njet. Utmärkt kondition av segling med små segel i hård vind? Eh?

    Jaja. Jag har sett många surfare och deras kroppar ser rätt olika ut. Det finns en hel bunt orsaker till det. Folk har olika seglingsteknik, folks kroppar reagerar olika på samma träning etc.

    Mina skolkataloger från gymnasiet är utmärkta som “före/efter”-bilder som visar hur min kropp reagerade på att jag började surfa, förändringen från år till år är uppenbar.

    Vad gäller kondition: prova att surfa med pulsmätare lite då och då. Mitt hjärta jobbar i vart fall rätt hårt när jag seglar med fullt drag. Freestylare har enligt uppgift en puls på 90-95 % av max under ett tävlingsheat och jag vet av egen erfarenhet att det är direkt plågsamt att ha så hög puls, om så bara i några sekunder.

  • jonteasu

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:11

    haha…

    Jonaish-Rasmus_W-lika som bär.
    1.Förstår inte ironi
    2.Förstår inte ens ironi när någon förklarar att han är ironisk
    3.Väldigt seriösa och dogmatiska, även om dom inte vet vad dom snackar om.

  • davo

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:16

    @Rasmus_W 382354 wrote:

    Mina skolkataloger från gymnasiet är utmärkta som “före/efter”-bilder som visar hur min kropp reagerade på att jag började surfa, förändringen från år till år är uppenbar.

    Japp, å med åren så kom fjunen på dicken o den växte, rösten blev mörkare, man växte på längden, blev större, mer muskler, vägde mer, fick större axlar.
    Skumt.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:19

    @Davo 382359 wrote:

    Japp, å med åren så kom fjunen på dicken o den växte, rösten blev mörkare, man växte på längden, blev större, mer muskler, vägde mer, fick större axlar.
    Skumt.

    Så måste det vara. Jag kom i puberteten. En gång vid 14, en gång vid 16 och en gång vid 31.

    Nu fattar jag.

    Synd bara att dicken bara växte en gång. Borde nog läsa fler p-blaskor, det kanske löser problemet.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:30

    @jonteasu 382358 wrote:

    3.Väldigt seriösa och dogmatiska, även om dom inte vet vad dom snackar om.

    Hört på stranden, många gånger:
    Gymträning ger ingenting, för man tränar inte samma muskler som när man surfar.

    Känns skönt på nåt vis. Skönt att inte vara den ende som inte vet vad h*n snackar om.

  • hakman

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:48

    @dr Masse 382346 wrote:

    Rasmus, hur mycket jag än betraktar min kropp lyser tokstora rygg- och nackmuskler med sin frånvaro. Min nacke påminner mest om en tandpetare i starkt motljus. Grova underarmar? Njet. Utmärkt kondition av segling med små segel i hård vind? Eh?

    Slutsats: Fullvärdig medlem i datorklubben.

    Hade lovat mig själv att inte borra mer i denna källa, men eftersom du frågade…

    Cheo Diaz har ju ungefär samma kropp, och han har nog seglat ganska mycket… Undrar om han ens haft tid att lära sig använda en dator. 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 20:01

    @Hak 382366 wrote:

    Cheo Diaz har ju ungefär samma kropp, och han har nog seglat ganska mycket… Undrar om han ens haft tid att lära sig använda en dator. 😀

    Så även Bouijima Guilloul. Tanig, tunna armar etc. Inte speciellt konstigt alls.

  • kris

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 21:33

    Bara en passus om gymträningens effekt på surfet: det är lätt att tänka gym = pumpa muskler. Men det finns maskiner/prylar man kan simulera surf med.

    Min favorit är att ta tvärhandtaget på en cablemaskin med viktplattor (varning för felaktiga gymtermer? Adde, hjälp..), alltså man håller en kort stång med båda händerna och drar uppifrån och ned. Stå samtidigt på en balanskudde, gärna med en platta ovanpå så det blir lite mer likt en surfbräda). Sen roterar man åt sidan i bomhållarhöjd, en höjdare för bålstabiliteten, ryggen och balansen.

    Framklurad ihop med sjukgymn och väldigt effektiv! Alla är olika förstås, men personligen märker jag stor skillnad. Det handlar inte om att bli större muskelmässigt utan att få bättre koordination i muskelfibrerna, vilket i sig också ökar styrkan. Bra att öva muskelminnet ihop med balansen också..

  • fastforward

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 21:44

    Det här var en av de skummare trådarna jag läst på surfzone – det känns som om man är i någon sorts Twillight Zone.

    Först skratta, sedan kommer den där “vänta nu ett tag här – är han seriös?”-känslan och sedan loopar man det ett par gånger allt eftersom tråden fortlöper. Får samma effekt som en svept Cuba Libre Hombre ungefär 😀 Röstar för klister pga Rambos klockrena inlägg.

  • _alexander

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 21:50

    @Rasmus_W 382363 wrote:

    Hört på stranden, många gånger:
    Gymträning ger ingenting, för man tränar inte samma muskler som när man surfar.

    Nu skenar du iväg, det ger visst hur mycket som helst!
    Finns många guldövningar som gör underverk för surfet.
    ovärdeligt att va stark när det blåser mycket och det bara sliter i prylarna.
    Du får kommentera igen när du plockar 130 kilo i knäböj iaf =)

  • jomensaatt

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 22:03

    Så klockren tråd, haha ja jävlar. Man bara myser. 😀

  • henryk

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 10:36

    Rasmus har hur mycket bra inlägg som helst… (har jag tråkigt på jobbet, eller)

    @Rasmus_W 349556 wrote:

    Justja. Många av oss vindsurfare har väldigt assymetriska kroppar, med väldigt stora och starka ryggmuskler men desto mindre muskler på bröst och mage. Min tjej (som är gyminstruktör) inspekterade mina ryggmuskler och påpekade att det är väldigt sällan man ser så stora ryggmuskler, det är på sina ställen nästan svårt att hitta ryggraden för alla muskler, men eftersom magen är rätt svag så betyder det mest att jag får en överdrivet svankig hållning som ger mig ryggproblem.

    Se till att träna de muskler som inte tränas av surfingen om du vill slippa problem i längden.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fysik för windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.