Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Gamla” vs Nyare vågsegel

  • “Gamla” vs Nyare vågsegel

    Publicerad av robin-andreasson på 17 november, 2021 vid 19:14

    Jag får skämmas lite, ännu en tråd med prylsnack, denna kanske kan hållas kortare, all input som trillat in i val av vågbräda dock var helt otroligt, lärde mig mycket och blev en bräda rikare.

    Men i alla fall, jag har några vågsegel, Simmer Icon (3.7, 4.2, 4.7) från 2009-eller 2010.. ser ingen skillnad på de årgångarna. Men de är definitivt inte äldre eller nyare än så, övriga årgångar ser annorlunda ut.. Till dessa har jag Simmer-RDMmaster av olika kvalisorter.

    Är det meningslös pryljakt för en hyfsat grön vågridare att försöka ragga ihop en något nyare segellinje? Det är såklart i huvudsak timmarna på vattnet, och att lära sig sin utrustning givet aktuella förutsättningar som får en att utvecklas. Men bra grejer, kan i alla fall ibland göra processen dit trevligare. Är modernare vågsegel (tex i samma linje, “icon”), vilka med som trend har kortare luff, och längre bom är betydelsefullt “bättre” än mina lite “äldre” segel, (seglar främst på en thruster bräda kan tillägas)?

    Jag varken ogillar eller har en aha-upplevelse vad gäller dessa segel, de gör jobbet tänker jag. Men, jag har inte något annat att jämföra med i samma storlek.

    Jag har dock ett lite stort hopp till ett 5,7 segel… ett Loftsail 5,7 Pure lip, 2016 (med en sailloft mast…).

    Detta segel känns fantastiskt, mjukt och följsamt, kunde vart ett freeride-segel, lätt att trimma med.. Men inbillar mig att det är svårt att jämföra dessa segel då det dels är ett så stort hopp emellan, och det går i regel inte så grov sjö (om någon) när jag väl använder detta, så grejerna seglas annorlunda. Jämförelsen känns alltså inte riktigt rättvist då allt som är större i teorin borde upplevas som mindre twitchigt och mindre on/off..

    Frågan dök lite upp i och med att jag ändå saknar ett ca 5,2 m segel. Så ska man vara snål och bakåtsträvande och fixa en ca 5,2 “gammal” icon och komplettera linjen.. Eller bygga åt andra hållet och hitta passande Loftsails för min ensamma 5,7:a… nyare icons eller ja va fan som

    Är det någon, som har testat/känt exempelvis Icons utveckling, och kan säga om det är något att försöka bygga vidare på eller om man snarare ska gå vidare med något annat?

    robin-andreasson svarade 1 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    18 november, 2021 vid 22:58

    Ingen dum fråga!
    Jag skulle säga att det är en vanesak. Möjligen kräver stubby och multifenbrädor lite mer power, och går därför bättre med 4 lattade lite boxigare segel. Lättare att märka skillnad mellan olika typer av segel än årgångar om du frågar mig…

    Jag har blandade årgångar, och skulle inte säga att äldre är sämre. Iallafall inte om vi pratar kring 2008 och uppåt..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2021 vid 07:49

    Vad har du för master? A och o är att ha rätt mast och kan göra underverk med ett segel. Tex har jag en 3.7 blacktip 2012 som jag i början körde med variotop dvs 370 istället för 340 för att jag var för snål att köpa en mast till. Seglet var totalt oanvändbart, så pass att jag tänkte sälja det men köpte en 340 100% kol istället. Efter det funkade det kanon, så pass bra att jag inte bytt ut det trots att övriga linje bytts till 2016 och sedan till 2019 och 2020. Har inte kört icon men blacktip från 2011, visst har det varit lite utveckling men tycker nog inte skillnaden är superstor, speciellt inte mellan 2016-2020. Mitt råd är att satsa på bra master i första hand om du inte redan har det.

  • sailortrash

    Medlem
    19 november, 2021 vid 09:27

    Ang master märker jag snabbt skillnad på böjkurvan, om den stämmer eller inte. Däremot har jag faktiskt svårt att känna skillnad mellan 50 och 100% kol på master mellan 370-430

    Har haft gott om olika master med både hög och låg kolhalt genom åren…jag är nog inte tillräckligt skicklig helt enkelt…

    Däremot märks det tydligt på master 460 och större, speciellt SDM master

  • Stefan_Foil

    Medlem
    19 november, 2021 vid 11:46

    Hade ett Simmer blacktip 5,6 från ca år 2012, ett 4 lattat segel som jag aldrig kom överens med men älskade mina 5 lattade Simmer Crossover från ca 2008. (Men älskar mina nya Severne blade ännu mer men ärligt talat ingen jätte skillnad) Kan ha haft fel böjkurva på masten till Blacktip (Challenger 430 mast) men jag tänkte det va pga det var fyrlattat. Är inte helt 100 men tror de fyrlattade seglen utvecklats mycket sista åren men de 5 lattade var bra redan för ca 10 år sen. Men kan bero på masten som sagt. Och segelstil, vikt, och val av bräda etc etc.

    Angående storlek så är det jättestor skillnad mellan 5,2 och 5,7 och mellan 4,7 och 5,2 tycker jag, hade länge ett 5,0 och det va ofta för stort steg till 5,7. Men storlekar större än 5,7 kan man utan problem köra 1-2kvm mellan storlekarna om man kör race/frerace/freeride. Lite märkligt men har hört andra som haft samma filosofi. Du kan tex gå direkt från 5,7 våg till 8,0 freeride. Du behöver alltså bara ett lite stabilare freeride med cams för plattvatten och sen en vågsegel linje 4,2 till 5,7.

    Så behåll dina gamla Icon, de är bra nog. Satsa eventuellt på bättre/rätt master. Och ja skaffa ett 5,2 i samma linje eller lite nyare 4 lattat.

  • sailortrash

    Medlem
    19 november, 2021 vid 15:54

    Simmer crossover -08! Har en 5.3, och helt ärligt är det seglet jag gillar mest. Superbalanserat. Har träffat många som gillar just crossover. Har även en crossover 4.2 från 2003, superbt segel. En mkt lyckad design utan tvekan. Så man kunde sina grejer även flr 15 års sen. Generellt är segel nuförtiden samma yta på kortare mast och kortare bom. Men det är också en annan känsla, och helt ärligt tycker jag ”det var bättre förr” i många fall då vi pratar vanlig bump’n’jump

  • Stefan_Foil

    Medlem
    21 november, 2021 vid 10:32

    Jo Simmer Crossover var ganska populära. Utvecklade i Halmstad av Thomas Persson för svenska förhållanden. Runt -08 var det nog vanligaste seglet i A-viken. Jag körde då med RRD cult 82 twin och fick en del kommentarer att jag körde samma utrustning som surfers personalen. Men var nog ingen tillfällighet, jag skrev tidigare att jag tror mycket på att välja utrustning som är utvecklade för våra svenska förhållanden om det är här man kommer segla mest.

    Jag säljer nu mina -08 Crossover 4,5 och 5,0 med passande Simmer rdm 100%. (Säljer dock inte masten innan seglen)

  • sailortrash

    Medlem
    21 november, 2021 vid 18:23

    Jo men håller med
    Frågan är vilka produkter som är utvecklade för svenska förhållanden idag?

    Kanske simmers brädor har lite svenskt i sig (Ola h). Blacktip är ju grymt populärt i Apel – kan ju inte va ngt större fel på den

    Ett segel jag gillar som påminner lite om crossover är gunsails torro. Känns rätt klassiskt, fast med lite kortare bom

  • robin-andreasson

    Medlem
    21 november, 2021 vid 19:25

    Jag tror jag har hyggliga master.

    400 Simmer RDM SC 90%, passande 4,7.

    370 Simmer RDM-6 60 % passande 3,7-4,2.

    Eventuell 5,3a borde gå att smälla på 400 masten. I och med att jag ändå har Simmermaster, och några Simmersegel så kanske jag ska se över möjligheten att att först och främst få loss en 5,3 Icon, eller någon av ovan nämnda modeller, iron, crossover mm så har jag en rationell stege.

    Som ev uppföljning på ovan nämnt kan det kanske även vara idé att om nån även säljer en 5,9 icon så kan jag ju även göra mig av med mitt ensamma Loftsail. Det känner jag dock är mindre viktigt då jag gillar seglet, men att standardisera segel för samma känsla och snarlik riggning är ju trevligt. Sen om min Sailloftmast funkar till simmer är nästa grej att kika på.

    Kan inte annat än bekräfta det som Stefan nämnde. När jag seglar slalom så kan jag hoppa från 7,9 GA VAPOR med min 111L iSonic -08 direkt till 5,7 på min 86L FSW, hade kanske inte gått på min 79 vågbräda. Då är det nog 7,1 VAPOR till 5,7 vågis som gäller.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    22 november, 2021 vid 09:02

    Jag vet inte om det finns produkter som är utvecklade specifikt för Sverige, men det finns absolut ett “eurowave” segment. Crossover var nog lite före sin tid, nu tror jag de flesta har något typ av onshore vågsegel med brett register som även funkar till plattvatten blasting och eurovågor (tex Severne blade).

    Ja Blacktip verkar va populärt nu och jag tror 4 lattade segel funkar helt ok på västkusten där ju vinden är lite jämnare än här på “baksidan”. Nyare Blacktip har oxå kanske blivit bättre än det jag hade.

    Robin, 400 masten passar perfekt till en 5,2a

    Ideal segelrange bör gå att kolla upp i spec. Jag gissar på 3,7 till 5,2. Håller med Sailor att 5,7 är för stort helt klart med det går. Jag har kört mycket 5,7 med min 82 liters twin (bara i vågor, 100 liter freestyle på plattvatten), men det va ett ganska lätt segel med mycket monofilm fast ändå stabilt 5 lattat (Challanger Bash) men tyvärr blev det bara sopor av detta segel en dag på Torö.

    Bifogar en liten film när jag kör denna 5,7a med 82 liter med 15,5cm twin fenor. Enda problemet är att det blir mycke swingweight så brädan vinglar till lite när man släpper över seglet i gippen. Större fenor hade inte heller varit fel då jag gled sidledes om jag tryckte för mycke med bakfoten i lägre fart.

    https://youtu.be/KDRIFvHxCjQ

  • robin-andreasson

    Medlem
    22 november, 2021 vid 14:39

    Härligt klipp Stefan. Får fet abstinens nu.

    Man ska ta siffror och angivelser på segel/brädor med en nypa salt. Tycker det bara är ungefärliga fingervisningar ändå i slutändan, är 6 cm fel i uthal på mina icons mot min bom. Men då är det ju blandade märken med..

    Men om man går blint på vad som står på brädan så är rekommenderade segel 4.0-5.8.

    Mitt Loftsail 5.7 är helt i xply, vet inte vilken tjocklek. Tunnare än mina icons tveklöst. Jag vill tro att det väger mindre än mitt icon 4.7 ironiskt nog. Uppfattar det så iaf när jag känner på seglen i sina påsar. Masten är dock längre, lägre kolhalt mm så det jämnar väl tyvärr ut..

    Den gång som jag körde 5.7 på 79an, och så länge vinden faktiskt räckte så kändes det bara bra. Men då vart det rätt plattvatten med. Inte testat denna kombo i vågor än. Dock blev det med originalfenor samt dåligt tryck rätt loose. Kan var värt att kika på fler fenor med.

    Får se om det blir någon mer vågsegling i år. Får skaffa bättre våtdräkt/torrdräkt i så fall. I alla fall i Vänern, havet funkar nog fortfarande även om det är lite långt bort:)

    Och ska helt klart ragga upp en 5.2a

  • hakuna

    Medlem
    6 december, 2021 vid 13:41

    Man ska ta siffror och angivelser på segel/brädor med en nypa salt. Tycker det bara är ungefärliga fingervisningar ändå i slutändan, är 6 cm fel i uthal på mina icons mot min bom.

    Jag har en linje blacktip 2019 med sx10 mast, alltså så bra matchning det kan vara, och då är uthalet också +4 til +6.
    MEN! Notera att med RDM-adapter så får man lägga på 2 cm på bommen så egentligen +2 till +4.
    Nedhal är 0 till -2 cm, vilket känns som en återgång till hur vi riggade på 90-talet, ingen buk! Nu flexar dock seglet så att det ligger mot bommen när det är +2 uthal.

    Jag har inte dubbelkollat med tex Surfers-folket att det är så bt ska riggas, men det är så det känns bäst för mig.

  • sailortrash

    Medlem
    7 december, 2021 vid 17:44

    Ang mått – jag tror luffen töjer sig med tiden. Inte på längden men på bredden – vilket indirekt medför att masten behöver bli längre då kurvan ändras (krökningen ökar)

    Har märk av det på flera segel över åren
    Uttalet tycker jag aldrig ”stämmer”, det är ju lite tyck och smak på ett par cm hur man vill rigga

  • robin-andreasson

    Medlem
    28 juni, 2022 vid 10:50

    Dags att bikta sig, jag har syndat!

    Jag råkade köpa på mig en serie om 3 st Goya Banzai 4.2, 4,7, 5.3 för ett tag sedan, beg 2021 års modell. Det är ljusår emellan dessa och mina “äldre” Icons.

    Jag ska inte jämföra dessa segel med varandra då de är ganska olika, 5 vs 4 lattat, x-ply vs bi-ply mm.

    Oaktat åldersgap, material och olika konstruktioner så är det enorm skillnad dessa segel emellan.

    Mina Icons känns stela och livlösa, kraften är mitt i seglet i jämförelse, twitchy men formstabila. Banzaierna har tryckpunkten nära masten, i bomhöjd, å jävlar vad de vill framåt. Följsam känsla, ingen direkt panik med att de vill kasta omkull än i byarna, utan man styr med bakhanden hur mycket driv man vill ha framåt.

    På min singelfin funkar båda seglen bra. Men på min multifinbräda så gör dessa Banzaier en enorm skillnad.

    Kände mig jävligt kluven till varför en nybörjare och där till inlandsbo ska med dyra wavesegel till som ändå bara kommer ligga stora delar av året. Men de gav helt nytt liv till min tri wave 79 liter, allt blev lättare och roligare så jag ångrar inget! Tror detta kommer ha impact på min inlärningskurva och ge mer segelglädje i sommar/höst!

    Inbillning, eller att jag riggat mina gamla Icons fel.. ja vem vet. Men just nu är jag så glad för mina nya segel, de känns så jävla rätt. Nu skulle en Goya 3.7a kanske vara kul att få tag på med så jag kan göra mig av med min 3,7 Icon 2009 med.

    Tänkte detta kunde vara kul att dela med sig av som en uppföljning på alla råd och inslag ni kommit med tidigare :).

    Nu hoppas jag på vind i Varberg snart igen!

  • sailortrash

    Medlem
    28 juni, 2022 vid 20:51

    Jag delar din upplevelse helt, från att kört mest 5 lattade och nu börjat blanda in 4 lattade. Har inte testat på riktigt än, bara för foil och de är kanon för foil. Men jag känner mig rätt säker på att de örnprexis vad min stubby freewave behöver, som känns riktigt trög med ”det gamla vanliga”

  • robin-andreasson

    Medlem
    30 juni, 2022 vid 14:43

    Intressant att de är bra till foil med. Kan tänka mig det då de “fylls lätt”.

    Jag har en lite fantasi att i framtiden börja lite med foil med. Jag har en liten buss, VW T5, som sambon tydligen ska få plats i med.. så 3 brädor, 2 bommar, 5 master, 8 segel är lite av en utmaning att få med.

    2 wavebrädor, plus övrigt bröte i bilen, och waveriggarna i takboxen går utmärkt. Men det är ju kanske inte varje dag på en resa om 10 dagar som det blåser lagom för vågprylarna, och att slippa släpa med slalomgrejerna på något sätt vore nice..

    Så jag klurar på en foil ready (eller så moddar jag en vanlig) FSW-bräda om ca 90-100 liter och har den lösningen som en (långsammare men lekfullare) lättvindslösning. Slalomutrustningen tar väldigt mycket plats..

    Vad tror du, på mina dryga 70 kg, en 90-100 liters FSW med en enklare foil till. Jag borde väll komma i gång i samma vind med en sån med ca 5,7 eller 6,5 som jag gör med min 111 liters slalom med 7,9 segel? Även om det inte blir några hastighetsrekord så borde det väl funka rätt väl, förstod att du sailortrash har lite erfarenhet om detta?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Gamla” vs Nyare vågsegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.