Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Gamla” vs Nyare vågsegel

  • sailortrash

    Medlem
    30 juni, 2022 vid 15:48

    Fsw är inte bra att bygga om, de har volymfördelningen helt fel

    Freestyle eller slalom funkar, de har bakstropprna mer över fenboxen (fast den måste ju bytas) och mer volym i häcken

    Om du väger 70 kg kommer du kunna köra mkt små segel, men mkt beror på vilken foil du har under och hur lång brädan blir

    Skulle t.ex köpa slingshot Infinity 76 som jag kört mkt på en kapad 100 freestyle så kan du nog klara dig på 5.0-5.7 en slalom 7.9 dag utan problem

  • robin-andreasson

    Medlem
    30 juni, 2022 vid 17:01

    Jag får kika vidare på detta, en riktig freestyle är kanske inte dum heller vilket som, vart bara sugen på ngt lite större som även kan funka i vågor med 5,7. Men det är kanske svårt att få allt i ett helt enkelt.

    JP FREESTYLE WAVE PRO 94 tex har dock foil, men dess volymfördelning är kanske inte att likna med äldre FSW:er. NP:s ny bräda har jag såklart inte råd med, men konceptet i sig lockar!

    Men jävlar anamma, 5-5,7 istället för 7,9. Låter ju underbart. (kommer såklart inte lägga ner slalom med fena ty det är episkt när det klaffsar på) men ändå, wow. Nice till vintern när fingrarna ger sig med mindre grejer med.

    Men vem vet, freestyle bara för sakens skull, även med fena kanske är intressant.. känner bara att jag är långt ifrån så duktig ens på vanlig surf att freestyle moves som bryter fysikens lagar är så långt bort 😛

  • sailortrash

    Medlem
    1 juli, 2022 vid 21:42

    Helt ärligt – det är ingen idé att försöka få till en kompromiss mellan foil och vindsurf. Visst kan man foila med en freeridebräda eller bygga om en fsw, men det är ljusår ifrån en riktigt foilbräda. Och en riktig foilbräda går tyvärr inte att vindsurfa på alls

    Om du verkligen vill testa foil men prioritera vindsurf så är mitt tips att leta upp en beggad ”foil ready” bräda i st 120-130 l. Typ en jp 135, eller en starboard med foil ready box m.m. De brädorna funkar 100 för vindsurf och går inte sönder av foil

  • robin-andreasson

    Medlem
    3 juli, 2022 vid 15:49

    I så fall får det nog vara. Foilen i sig har jag inget behov av. Jag villabara ha lite mindre prylar i bussen 🙂 Jag kommer forska vidare men ingen stor grej för mig 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Gamla” vs Nyare vågsegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.