Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal Rigg på ny bräda

  • Gammal Rigg på ny bräda

    Publicerad av davven på 7 augusti, 2008 vid 19:19

    Någon som har erfarenhet av och testat gammalt segel på ny bräda. .
    Jag bröt av min mast nere på grönhögen/öland i vågorna och i panik slängde jag på min gamla rigg nere på Haga eftersom vädret bjöd upp till dans allá Hugo dagen efter. .

    Grejjen är den att seglet beter sig riktigt konstigt på min 133 liters RRD evo bräda, vill gå upwind när man åker åt ena hållet mm Känns som trycket hamnar helt fel i buken på det? och ibland hoppar det igång, och då rör det på sig. . Jag har hört seglare som säger att det ska gå blanda nytt och gammalt. . Det är ett NP dynamic 6.0 Twin cam från nångång på 90 talet. Testat och riggat det med både normalt nedhal och även dratt svinhårt ..

    Kanske lika bra jag ger upp det här projektet och jagar en ny 430 mast omedelbums, börjar längta efter mitt Crossover igen. . eller finns det ngt knep som jag inte känner till?

    Det funkar asbra på den gamle brädan, men den är lite tråkig o segla på 😉

    rillestark svarade 15 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Knatte

    Gäst
    7 augusti, 2008 vid 20:53

    @davven 488187 wrote:

    Någon som har erfarenhet av och testat gammalt segel på ny bräda. .
    Jag bröt av min mast nere på grönhögen/öland i vågorna och i panik slängde jag på min gamla rigg nere på Haga eftersom vädret bjöd upp till dans allá Hugo dagen efter. .

    Grejjen är den att seglet beter sig riktigt konstigt på min 133 liters RRD evo bräda, vill gå upwind när man åker åt ena hållet mm Känns som trycket hamnar helt fel i buken på det? och ibland hoppar det igång, och då rör det på sig. . Jag har hört seglare som säger att det ska gå blanda nytt och gammalt. . Det är ett NP dynamic 6.0 Twin cam från nångång på 90 talet. Testat och riggat det med både normalt nedhal och även dratt svinhårt ..

    Kanske lika bra jag ger upp det här projektet och jagar en ny 430 mast omedelbums, börjar längta efter mitt Crossover igen. . eller finns det ngt knep som jag inte känner till?

    Det funkar asbra på den gamle brädan, men den är lite tråkig o segla på 😉

    Som du redan har upptäckt, så funkar inte en gammal rigg på nyare bräda :blush: Tryckpunkten och allt viktigt i riggen lirar inte ihop. Gamla och nya grejer är designade efter helt olika förutsättningar och därför blir det aldrig lyckat att blanda olika tidsepoker i en utrustning.. Ny mast är nog vad skall satsa på:tongue:

  • carl-r

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 21:09

    Prova att flytta mastfoten och se om det gör någon skillnad.

  • rillestark

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 06:00

    Det funkar utmärkt. Du behöver bara flytta fram mastfoten eftersom tryckpunkten är längre bak på just det segel du valt. Min erfarenhet att det finns en större variation på tryckpunktens placering på äldre segel. Är det ett enklare segel varierar också positionen med vindstyrkan & farten på brädan, vilket gör att seglet känns betydligt mer obalanserat.
    Den framflyttade mastfoten kan du delvis kompensera med en något högre bom än vad du brukar ha.

    Frid,

    /Richard

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2008 vid 06:56

    @Miracle 488267 wrote:

    Det funkar utmärkt. Du behöver bara flytta fram mastfoten eftersom tryckpunkten är längre bak på just det segel du valt. Min erfarenhet att det finns en större variation på tryckpunktens placering på äldre segel. Är det ett enklare segel varierar också positionen med vindstyrkan & farten på brädan, vilket gör att seglet känns betydligt mer obalanserat.
    Den framflyttade mastfoten kan du delvis kompensera med en något högre bom än vad du brukar ha.

    Frid,

    /Richard

    Skulle inte vilja säga att det kommer att fungera utmärkt oavsett vilka justeringar du gör i mastfot eller bomjusteringar. Däremot kanske du kan få det segelbart eller lite mindre bångstyrigt..
    Det har hänt enormt mycket med hanterbarhet i riggen sedan mitten 90-talet och det märks tydligt när man seglar på nyare grejer:tongue:

  • davven

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 19:08

    Oki, får tacka för era svar knatte o gänget. Jag har nämligen gjort precis tvärtom mot Miracle´s råd tidigare och flyttat bak mastfoten och sänkt bommen. . Så jag kanske testar och rigga det en sista gång sedan får det vara nog med experiment. . Anledningen till att jag frågar är att jag snackade med en kille som kört i ca 30 år och har ett V8 segel, sa till mig att det skulle funka. . Samt att det skulle vara imponerande prestanda i gamla camber segel. . majoriteten verkar dock säga tvärtom. .

    Gör ett sista försök i helgen, sedan hamnar det på farsans magasin bland råttorna & Crossover seglet åker på när jag väl har fått fatt på en bättre beg 430 mast. . 🙂

    Bifogar en bild på hur spektaklet såg ut, denna gång!

  • rillestark

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 21:53

    Det var en härlig bild! Trimmet på seglet ser fint ut! Tror inte det går att få dessa att tvista så mycket mer. Drar man för mycket nedhal blir det nog för fladdrigt istället så seglet blåser sönder.

    Däremot är nosen på din bräda väldigt hög och seglet tätar inte alls mot brädan med underliket vilket talar för att mastfoten är för långt bak. Min enkla bildanalys förutsätter att du har fötterna i stropparna och fullt ös när bilden togs.

    Du kan nog pröva med mastfoten i princip längst fram och höja bommen rejält så att det känns bra när du står i stropparna. Om brädan suger fast med nosen så höjer du bommen ytterligare lite till. Om bommen blir otrevligt hög flyttar du bak mastfoten ett par centimeter istället och ev sänker bommen något.

    Ju längre bak du flyttar mastfoten desto mer lyft får du från fenan och nosen på brädan går högre. Det blir dock väldigt otrevligt om mastfoten hamnar för långt bak, vilket kan hända med äldre segel med tryckpunkten långt bak. Resultatet blir att brädan vrider upp mot vinden.
    Har du mastfoten för långt fram så kommer det bli svårt att styra upp brädan mot vinden och underliket på seglet tar i ovansidan på brädan när du försöker luta bak riggen. Det är nog lättare att märka av detta med nyare segel. Särskilt med nyare segel på äldre brädor med mastfoten långt fram.

    Bommen har en effekt som påminner lite om mastfoten fast på ett annat sätt. Hög bom ger ett lågt tryck på mastfoten och en högre nos på brädan, låg bom ger då ett högt tryck på mastfoten & en låg nos.

    Det är i enlighet med mina erfarenheter, men det kanske finns någon som har en bätrre förklaring av brädans och riggens samverkan.

    Lycka till på nästa tur!

    Frid,

    /Richard

  • larry

    Medlem
    9 augusti, 2008 vid 10:35
    davven;488476 wrote:
    Oki, får tacka för era svar knatte o gänget. Jag har nämligen gjort precis tvärtom mot Miracle´s råd tidigare och flyttat bak mastfoten och sänkt bommen. . Så jag kanske testar och rigga det en sista gång sedan får det vara nog med experiment. . Anledningen till att jag frågar är att jag snackade med en kille som kört i ca 30 år och har ett V8 segel, sa till mig att det skulle funka. . Samt att det skulle vara imponerande prestanda i gamla camber segel. . majoriteten verkar dock säga tvärtom. .

    Gör ett sista försök i helgen, sedan hamnar det på farsans magasin bland råttorna & Crossover seglet åker på när jag väl har fått fatt på en bättre beg 430 mast. . 🙂

    Bifogar en bild på hur spektaklet såg ut, denna gång!

    Klart att det funkar att segla med de grejerna som är på bilden även om ditt crossover är mycke bättre.

    Skicka bara upp bommen minst 2-3 decimeter innan jag får magsår!!:wink:
    Härlig bild i övrigt.

    //L

  • davven

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 21:01

    Tackar Miracle för rådet, var ute på Haga och fick testade dina teorier.
    Fungerade mkt bättre, dock har jag inte varit så överiggad någonsin under min ettåriga surfkarrieär, nån sa ngt om byar på 17 ms så 6.0 var stort för mig hehe**. Så det vart en del bada också 😉 . .. Fullt krig ute på Haga park & rullade lite vågor ibland av riktigt skön karaktär där som jag normalt inte brukar se där. . Söndertrasade underarmar & en helt underbar känsla för övrigt ..
    Det här vart en perfekt nödlösning innan jag får fatt på en ny mast igen. .

    Tackar & bockar som sagt, ska även prova o skicka upp bommen lite till. .

    / Grymt tacksam

  • rillestark

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 15:17

    Det var roligt att höra att jag kunde hjälpa till! 🙂

    Frid,

    /Richard

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal Rigg på ny bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.