Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Går det att ranka master?

  • Går det att ranka master?

    Publicerad av surfmad på 29 september, 2010 vid 18:19

    Är det möjligt att ranka kvaliteten på master tex :

    NP / Fiberspar / Reptile / Sailloft / Unifiber / Simmer ?

    NP är säkert dyrast men har den är bäst kvalitet ?
    Unifiber verkar billigt så har den något sämre kvalitet ?

    surfmad svarade 13 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:31

    Inge bra alls, riggen blir bara ostadig me en rank mast.

  • aronh

    Medlem
    29 september, 2010 vid 21:03

    Haha! Nej, låt bli det där. Som surfslusken säger det blir inge bra. Låt masterna vara som dom är. Det är bäst så.

  • bicless

    Medlem
    29 september, 2010 vid 22:06

    Master är vindsurfingens djungel så man kan inte ranka varumärkena. Förutom alla subjektiva aspekter så byter de ju fabriker då och då och ibland har de olika fabriker för olika master även inom samma varumärke.

    Kan ju alla fall redogöra kort om reklamationsandelen på de master vi säljer vilket ju ger en hint om kvaliten.

    Reptile (Italiano)
    0% reklamerade master. Verkar hålla för nästan allt.

    Unifiber (Kina)
    Bytte fabrik i år. Från gamla fabriken förekom ett seriefel på 75%:aren SDM, 100% av masterna gick sönder på samma ställe. Vi skickade då tillbaka samtliga 75% are.
    Prylar från nya fabriken har vi inte hunnit sälja så mycket ännu men de jag själv testa håller finfint än så länge. Det fina med de nya är att de finns i 3 olika mastkurvor, cc, hardtop och flextop vilket ju är bra om man vill ha ett alternativ till segelmärkets mast.

    Fiberspar (Finland)
    0,3% av masterna har reklamerats. Kvaliten är det inget fel på. Finländarna vet vad de gör. De har en rätt så avancerad maskin jämfört med de flesta kineser och italienare så masterna kan göras tunnare men verkar endå hålla bra. Exempelvis super wave är en sådan supertunn fibersparmast som endå inte går sönder.

    Prolimit (Italien)
    Ca 5% av masterna har reklamerats.

    Mauisails (Italien)
    Ca 5% av masterna har reklamerats. En sak som påverka siffran uppåt är att vi säljer extremt många 100% fullracemaster för slalomsegel till mauisails och de killarna som kör dem sitter inte hemma och putsar på dem i vardagsrummet direkt utan kör ofta brutalt överriggade.

    Prestanda kostar i alla fall klart mer en kvalite. Fiberspar 3200 30% verkar ju hålla för allt men kostar en tredjedel av en Fiberspar 4800 med 75% som troligen håller sämre.

  • zilversurfarn

    Medlem
    30 september, 2010 vid 04:14

    Denna djungel var en stor anledning till att jag nu nästan helt släppt windsurfingen och började kajta istället! Gott att kunna skita i maststyvhet, böjkurvor, rätt uthal, nedhal osv. Bara pumpa, fästa linorna – klart!

  • jesper-b

    Medlem
    30 september, 2010 vid 08:45

    Man kan göra det svårt för sig och gå ut i den mörkaste mastdjungeln och försöka ta sig fram på helt eget bevåg, eller man kan ta den upplysta motorvägen…

    Tyvärr finns det segelfabrikat som inte såååå nogräknade, de byter fabrik, följer inte upp vad fabrikerna gör med ordentliga stickprov i varje tillverkningsomgång osv. Säger inte att det är det vanliga, men det förekommer.

    Det märke jag distribuerar, hotsailsmaui, har utvecklat sin hotrod RDM utifrån den gamla US-tillverkade Powerex RDM 400 som länge var referensmasten för alla seriösa vågsegeldesigners. De tweakade till kurvan lite utifrån sin egen segeldesginfilosofi. De utvecklade sedan varje mastlängd individuellt utifrån ett segelmakarperspektiv, de gjorde det i samarbete med en erkänt duktig kolfibermastfabrik (Kilwell). Det tog rätt många år både att få till rätt kurvor och kvalitet. Dessutom användes alla master i över ett år dagligen på Maui innan de släpptes till försäljning.

    Sedan dess har man i flera år arbetat parallellt med en Kinafabrik. De kunde göra master som var lätta, såg ok ut, som böjde ok, och höll bra, men, de hade grymmesvårt att få till exakta kurvor. Från och med ett år tillbaka är det löst och efter ett testår på Maui säljer hot både en Kinatillverkad och en NyaZeeland tillverkad hotrod (mellan 90-100% kol beroende på längd och mätmetod) samt en billigare Kinatillverkad RDM “Nuevo” (60-75% kol beroende på längd och mätmetod).

    Vad gäller reklamationsstatistik är den väldigt beroende på vilka som köper masterna. På Hookipa går det av master enklare än till exempel Kanaha (båda rev, men mycket radikalare vågor på Hookipa), på Torö stenstrand (stenbotten, punchiga lite oförutsägbara vågor samt beach brake) går det av master enklare än Apelviken (sandbotten, svaga och förutsägbara vågor). På Apelviken går det av vågor enklare än på Stora Värtan (djupt som f-n, inga vågor att tala om).

    Sen är racemasterna ett helt eget kapitel, de går av som stickor oavsett botten, dock väldigt olika olika fabrikat. Nu har jag varit borta från race ett tag, men för några år sedan gick NP av enklast och North och några småmärken höll bäst. Det kan dock ha ändrats sedan dess.

    Den där upplysta motorvägen: Köp rätt mast till rätt segel från början. En hållbar mast överlever många generationer segel och eventuella prisskillnader suddas mer eller mindre ut på sikt. Mycket smartare att köpa relativt billigt segel, t ex beggat, än att spara in på masten. Dock ska man tänka på att investeringen i mast kan låsa fast en i vilka segel man kommer köra på framöver eftersom det är, eller kan vara, rätt olika kurvor i master och segel. Sålunda är mastköpet än viktigare än segelköpet.

    Sen finns det ju några superetablerade firmor som tar betalt för pro-team-budgetar, glansiga kataloger, industridesignteam mm, snarare än för sina produkter, men det får ni faktiskt klura ut själva – vad just du vill betala för.

    Den alltid lika subjektivt hyperärliga

    /JB

  • safesurfer

    Medlem
    30 september, 2010 vid 14:07

    Okej det är ett gammalt ämne men jag tycker det är intressant vilka segel som funkar med vilka master, speciellt på race prylar. Jag tror att simmer från 2010, challanger aero 2010 och North platinum 2010 har rätt lika master från italica. Jag testriggade mitt challenger på north platinum och det såg bra ut får se om det funkar lika bra på vattnet. Om så är fallet är det riktigt bra pris på challanger men north har ju sin polycarbonat yta som ger lite högre vikt men säkert en lite hållbare mast. Fyll gärna på vilka master som kan funkar på Naish, NeilPryde MauiSails, Gaastra och Severne.

  • surfmad

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 19:43

    Lysande svar av Bicless som vanligt och även av Jesper.
    Finns det en tio-i-topp lista för trovärdiga material experter på konfen lär Bicless hamna jäkligt högt upp.

    Det låter dock som att man får välja mast först och hålla sig med seglet till samma märke som masten om man vill ha det optimalt.
    Om man väljer Reptile som verkar passa till de flesta segelmärken så passar det ändå inte “optimalt” med tex Neil Pryde som det gör om man hade en NP mast. Frågan hur stor skillnad det blir.

    Sedan jag köpte en mast med okänt märke från en superetablerad firma så har jag blivit lite rädd att köpa grejer som kommer inte passa optimalt. Det riggpaketet som jag köpte skulle ingå en NP X3 mast men de hade inte några inne och säljaren sa att jag kunde få en mast som var ett mindre känt märke men hade 75% kol. De sa även att de har provriggat och det funkade. Men jag fick aldrig det funka utan seglet kändes jättetungt. Jag bytte iallafall efter ett tag över till en NP mast och det var “stor” skillnad, det blev mycket bättre, vilket jag inte trodde.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Går det att ranka master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.