Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Går det att töja ut armarna på våtdäkter ??

  • Går det att töja ut armarna på våtdäkter ??

    Publicerad av mikaelrexander på 19 april, 2013 vid 06:13

    När jag körde med shorty i vintras så märkte jag att mina problem med pump i underarmarna försvann nästan helt.
    Även återhämtningen gick sjukt mycket snabbare.

    Jag har även märkt att alla våtdräkter jag testat sitter jävligt tajt över underarmarna.

    Är det någon som har testat att töja ut armarna på dräkten med något?

    mikaelrexander svarade 11 år sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Aquario

    Medlem
    19 april, 2013 vid 07:07

    Jag testade att stoppa 1,5 liters petflaskor i ärmarna på min NPX Assassin och låta de sitta i en vecka. Vet inte om det fungerade eller om det bara var inbillning att det blev lite bättre.

  • oscar

    Medlem
    19 april, 2013 vid 07:36

    Armarna ärmarna….

    Mkt snack om kompressionskläder just nu och återhämtning, blodflöde etc. Varför funkar det inte likadant med tajt våtdräkt?

    http://www.marathon.se/utrustning/guider/komprimerat-om-kompressionskl%C3%A4der

  • tranan

    Medlem
    19 april, 2013 vid 08:47

    Lite spekulativ fysiologi: Det borde väl hänga på var trycket/trycken kommer (på armarna och från ärmarna). I våtdräktsfallet stoppas blodflödet i de stora blodkärlen vilket ger minskad uthållighet och tar gissningsvis ut den positiva effekt som kompressionskläder kan, enligt hypotesen, ge genom tryck på de minsta blodkärlen.

  • gustavl

    Medlem
    19 april, 2013 vid 12:09

    Peta i petflaskor (2liters cola alt. fanta) i armarna när den är blöt. Gör det varje gång efter du använt den. Jag gjorde det på en dräkt och det funkade fint. Annars kan man skita i att träna underarmar på gymmet, oxå en variant 🙂

    /gurra

  • alexasu

    Medlem
    19 april, 2013 vid 20:54

    Jag har inte testat pet-flaske-grejjen men tänkte bara teoretisera lite här.
    alltså, neopren består väl mest av någon sorts polymert material, antagligen en elastomer? Denna typ av material är trots sin “töjbarhet” spröda, dvs när de väl går över sträckgränsen blir det brott nästan med en gång. De kan alltså deformeras elastiskt (“tillfälligt”) väldigt mycket, men inte särksillt mycket plastiskt (“permanent”). Utifrån mina teoretiska kunskaper och erfarenheter skulle jag alltså inte tro att det skulle fungera att permanent töja ut neopren utan att försvaga det.
    Men om någon som faktiskt har testat har andra erfarenhter så visst…

    ps. dräkter som är gjorda specifikt för vinfsurfing brukar ha aningen större underärmar än andra våtdräkter. ds.

  • rillestark

    Medlem
    21 april, 2013 vid 10:00

    Jag kör också med tvåliters PET flaskor. Det gör den lilla skillnaden som behövs för att det ska fungera! 🙂

  • swe-496

    Medlem
    21 april, 2013 vid 13:08

    Jag har personligen aldrig gillat långärmat av den anledningen att jag tycker det klämmer för mycket över underarmarna. Jag kör istället kortärmat, neoprentröja underst och GUL vindjacka. Känns som man blir mer rörlig med den kombon än en hel dräkt. Har inte haft något problem med kylan heller när jag har kört den kombon.
    Ett alternativ till att töja ut ärmarna….

  • mikaelrexander

    Medlem
    23 april, 2013 vid 06:04

    OK jag skall testa med petflaskor i ÄRMARNA 🙂
    Tack för tipsen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Går det att töja ut armarna på våtdäkter ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.