Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing går upp i vind när jag inte vill!?

  • går upp i vind när jag inte vill!?

    Publicerad av schnitzler på 19 augusti, 2007 vid 10:37

    Jag har ett litet problem. När jag planar och hänger i hängselen så vill brädan gå upp i vind. Kan det ha att göra med var man placerar linorna på bommen? Jag har flyttat dom fram och tillbaka men har inte fått något bättre resultat.
    Vad har ni för tips för att lösa problemet?

    rasmus_w svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • surf-maccan

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 10:41

    Flytta fram mastfoten, kan hjälpa.

  • ghus

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 12:06

    Tänk på att hänga fram vikten och inte bakåt mot tailen på brädan…

  • Knatte

    Gäst
    19 augusti, 2007 vid 14:43

    Hur håller du fötterna ?? Trycker du för mycket på lovartsidan/kanten så pressar du ju upp fören mot vinden automatiskt:wink:
    Annars hjälper framflyttning av mastfoten. Luta inte seglet bakåt för mycket heller. Utan försök som flera säger placera trycket mot mastfoten, så slipper du lovtendenserna.:smirk:

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 18:42

    De två grejer som hjälper mest för mig att få en planande bräda att gå bättre är att
    * Hänga ner i selen ordentligt
    * Försöka ha sträckta ben och armar

    Jag upplever att när det planar ordentligt så funkar det utmärkt med mina prylar att ha seglet lutat helt bakåt så att gapet är stängt a’la 90-tal.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 20:19

    @Carl R 406927 wrote:

    Jag upplever att när det planar ordentligt så funkar det utmärkt med mina prylar att ha seglet lutat helt bakåt så att gapet är stängt a’la 90-tal.

    Det beror väl delvis på att mastfoten sitter så långt fram att du måste luta seglet bakåt som fan för att dragpunkten ska hamna ovanför fenan.

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 20:58

    Hmm, vad vet jag.
    Tycker iallafall inte att riggens position längsledes spelar nån större roll när det går undan. Känns som att det viktigaste är att det är ordentligt inskotat och att man hänger ut ordentligt.

  • schnitzler

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 21:15

    tack för alla snabba svar. Tror att det kan vara som knatte skrev nu när jag tänker på det, att jag trycker för mycket på lovartsidan. Har även ställt in hängsele linorna rätt nu (enligt Beginner to Winner filmen). ska pröva att ha mastfoten lite längre fram också. Hoppas det kommer funka. Får se på tisdag eller onsdag då det ska blåsa lite.:smile:
    Hade bra //erik

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 22:35

    @Carl R 406978 wrote:

    Hmm, vad vet jag.
    Tycker iallafall inte att riggens position längsledes spelar nån större roll när det går undan. Känns som att det viktigaste är att det är ordentligt inskotat och att man hänger ut ordentligt.

    Riggens position längledes spelar absolut roll. Lutar riggen rejält bakåt så får du minimal våt yta och grym belastning på underbenet. Med riggen lite längre fram fördelas belastningen jämnare mellan fötterna.

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 22:45

    Ah, du tänker så. Jag tänkte snarare på huruvuvida brädan går upp mot vind eller ej.

    Måste bara fråga om det inte är nåt ord fel i andra meningen? Tror jag är med på vad du menar men bara så att jag inte tolkar fel: Menar du underbenen eller det ena av benen typ bakre benet? Jag gissar på bakfoten med anledning av sista meningen.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 00:39

    Ja det var bakre underbenet jag menade.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing går upp i vind när jag inte vill!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.