Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gelcoat eller international Polyuretan-fernissa

  • gelcoat eller international Polyuretan-fernissa

    Publicerad av safesurfer på 27 september, 2004 vid 23:50

    Ska lacka brädan och gelcoat verka vara det som änvänds. Är inte PU-lack bättre mycket mer reptålig och spricker inte så lätt.

    safesurfer svarade 19 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2004 vid 15:55

    gelcoat är omöjligt att få snyggt…
    så glöm det
    Det ska ju läggas först i i en form o sen glasfiber osv. Alltså när man bygger t ex ett båtskrov från grunden.
    Du klarar inte att få en snygg yta med gelcoat som appliceras direkt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2004 vid 16:21

    Om du inte lyckas få en fin yta när du använder gelcoat på små skrovskador måste du vara hyfsat ofuntad! Det är inga somhelst problem att få en perfekt yta med gelcoat. Slipa ordentligt innan, lägg på ett tunt lager, spänn gladpack över det målade så det blir helt slätt lätt som en plätt!!! Om du inte blir nöjd med resultatet är det bara att slipa av en extragång när det är helt färdig härdat.

  • safesurfer

    Medlem
    28 september, 2004 vid 20:01

    Ska bara ytbehandla för att få vattentätt och skydda färgen. Har använt PU-lack förut men undrar om gelcoat är bättre.

  • anders_hoffman

    Medlem
    29 september, 2004 vid 13:42

    Men vänta här nu!! confused.gif
    För mig är gelcoat ett vitt spackel som blir stenhårt! Lacken “försvinner” ju om du lägger på gelcoat! confused.gif
    Finns det olika sorters gelcoat?
    Jag har använt mig av PP Gelcoat, och den blir som sagt somm ett stenhårt vitt spackel!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2004 vid 16:14

    Gelcoat ska användas i form. Lägger du gelcoat ytterst kommer den aldrig att bli riktigt hård. Däremot kan topcoat användas som ytterlager. Topcoat =gelcoat +vax. När topcoaten härdat har du en hård yta. Det är inga problem att slipa topcoat till önskad finish.
    Topcoat och gelcoat kan fås i en mängd olika färger.

    Slipa lugnt

  • safesurfer

    Medlem
    29 september, 2004 vid 17:22

    Okej då blir jag lite klokare kör nog med pu-fernissa det blev bra sist.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gelcoat eller international Polyuretan-fernissa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.