Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Glappande fena – hur fixar jag det?
-
Glappande fena – hur fixar jag det?
Posted by henke-larsson on 23 november, 2024 at 17:38Köpte en Tabou 3S Classic (en fena) 107 nyligen. På premiären för några veckor sedan kände jag att jag fick spin out ganska lätt. Kände att alla mina 4 fenor glappar i fenkassetten, dvs den är lite för stor/bred. Vet inte om spin out-problemet beror på detta, men måste ändå åtgärda glappet. Hur fixar jag problemet enklast?
Aquario replied 1 week, 4 days ago 5 Members · 8 Replies -
8 Replies
-
Klipp till (med vanlig sax) remsor av coca cola burk etc. & shimsa/stoppa ner mellan fenbasen & kassetten!
Gammalt beprövat “trick” för glappande fenor! – funkar alltid.
-
Har du kollat så boxen är hel? Inga sprickor!
Blir lite misstänksam när du skriver att alla 4 fenorna glappar!?
Om nu boxen är hel (vilket vi får hoppas) så hade jag penslat på tunt epoxiskikt och sedan slipat tills jag fått perfekt passform. Då slipper man krångla med små lösa delar varje gång fenan skall monteras.
-
Jorå, boxen är hel. Har du något förslag på bra epoxi-produkt?
-
Har testat detta på någon bräda för sisådär 15 år sedan och det funkar bra, men lite meckigt
-
Tycker shims verkar så besvärligt. Jag har byggt på fenan med något hårt men lättslipat. Har själv testat gelcoat och även epoxy med mycket mikroballonger, tycker det funka bra. Har sett andra varianter med cyanakrylat lim mixat med bakpulver se youtube surfkasper.
-
Har själv lite problem med att fenan sjunker för djupt in i boxen. Kletade på lite hårdvax på fenan och skruvade in den till rätt nivå. Då får man en indikation på var i boxen man borde bygga på med något för att få bättre passform.
Vaxet håller fenan på plats men för att göra passformen mer permanent går det att bygga på med lite kolfiber och laminerings epoxy på insidan, vaxa fenan med bilvax som släppmedel, skruva i den innan epoxyn härdat och plocka ur den när det nästan härdat.
Log in to reply.