Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Goa farter i La Franqui

  • swe117

    Medlem
    12 september, 2010 vid 07:38

    Måste instämma ser riktigt fint ut, “snygg film”, med goa swe-gubbar. Det stället måste ju bara testas nån gång…

  • mattias-j

    Medlem
    12 september, 2010 vid 07:48

    Ben och Hans bodde i Narbonne, 2,5 mil från La Franqui på hotell F1. Mest beroende på pris, men också gratis internet och dessutom KFC i närheten. 35 euro betalade dom för ett rum. Vi bodde i byn på hotel La Plage med utsikt över hela stranden, 65 euro per rum inkl. frukost. Tramontanan fungerar tydligen hela året. Hans och Jacques var där i februari, då var det snö/frost på morgonen, mn när vinden kickar in och solen kom fram så var det ändå 10-15 grader varmt. Den är byig mest hela tiden, men jämnast och bäst riktning när den får leta sig hela vägen från bergen utan moln ivägen. Det var väldigt tydligt när vi var där att moln förstör vinden mycket. När Tramontanan är stark (60-70 knop) så brukar gänget åka till Gruissan istället. Där blåser det i regel 20-25 knop mindre samma dag. Det var ungefär 4-5 mil dit från La Franqui. Min GPS visade oss två olika vägar dit, där vägen hem blev bäst. Från Puttgarden mot Saabrûcken vid Franska gränsen, sen mot Nancy och Lyon. Från Lyon mot Barcelona, tog 15-16 timmar från La Franqui till Puttgarden.

  • andersbq

    Medlem
    12 september, 2010 vid 10:55

    Ny Abbaversion by Ben Van den Steen:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=QMMag_YM7Pw”]YouTube – Swedish Speed Mafia[/ame]

  • tobhed

    Medlem
    12 september, 2010 vid 11:10

    Gött Mattias & Co. Snyggt kört

  • marden

    Medlem
    12 september, 2010 vid 17:37

    bra kört där grabbar.
    mattias du har väl antagligen sett denna http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=528&val=24273

  • benke-2

    Medlem
    12 september, 2010 vid 18:46

    Näämen va f-n??
    Hasse å Benni kör vidare med 46+ och imorgon blir det mer vind tydligen.

  • marcus

    Medlem
    13 september, 2010 vid 12:59

    Mattias, precis som Ben o Hans K imponerade stort med att segla riktigt
    fort på halvind.
    Mattias 500 m är svenskt rekord !

    Vi andra svenskar kändes oss som nybörjare i så dålig vinklel …….speciellt jag
    ….har en del att lära där…
    Andra dagen var vinklen något bättre och vi började dra ut i choppet/ slingshotta en del och farterna började öka markant…
    Det blir menatl laddning inför nästa gång ….då ska det gå fortare ………hoppas
    på mer vind då …..

  • andersbq

    Medlem
    13 september, 2010 vid 13:34

    Det här mycket intressant, det verkligen så att man nästan nästan aldrig kan “scora” första gången på ett ställe. Man måste segla in sig på spotten, ha rätt vind, vinkel, tidvatten m.m.
    Vette sjutton om det inte är samma sak på Sandy Point… När man sitter här hemma så fantiserar man om att det bara att ställ upp skorna och åka +46 knop… men antagligen skulle det bara bli typ 39..
    Det gör såklart Mattias 500 meters fartprestation ännu större!

  • benke-2

    Medlem
    13 september, 2010 vid 16:30

    Är ju svårt det där när man ska slingshåtta å sånt.
    Helplatt är ju snabbt och man kan har bra grepp i vattnet och kan ta mycket segelpower.
    Men 2 dm brytande vitchopp 20-40 meter ut är nog mindre motstånd (luftsmort) i än helplatt, men det är svårt att behålla kontrollen spinnout mm.
    Säger som le Prince kanalen är som snabbast när den är vit.
    Bringdal å Prinsen kör ju i Namibiakanalen om tre veckor.

  • andersbq

    Medlem
    13 september, 2010 vid 17:31

    Ska bli intressant och se hur prinsen, Farrel o Shea, Zara D & co bemästrar Luzeritz-kanalen om den är lika smal som förra gången. Kolla noga på denna filmen så ser man hur den är grävd:

  • flying-dutchman

    Medlem
    13 september, 2010 vid 19:03

    Lovade mig själv att åka tillbaka efter vi (Getwet, Robban, MACTS och jag) hade varit i La Franqui våren 2007.
    Vi var där när http://www.mondial-du-vent.com/home.html hade sin speedtävling samt några dagar senare drog Belgian speed event i Gruissan igång. Tyvärr blåste ingenting och besvikelse var stor.
    När vi åkte i somras träffade vi rätt, utav de två veckor vi var där kunde jag segla nästan hela tiden. Antingen blåste det Tramonte eller så finns det en till termik fenom som kommer direkt från havet som gör att man kan speeda i något etang iställlet. Tramonte brukar hålla i 3 dagar men vill det sig kan det blåsa en hel vecka.
    Fick se på när Holländare/Belgare åkte där när vinden var som värst/bäst, dock svårt att förstå hur de håller sig på brädan när de stora vindbyar kommer.
    Som Mattias skrev alting är “fun and games” när man åker utför med stranden det är när man faller av mot havet och hamnar i “skvalpet” det blir lite mer spännande….

  • mattias-j

    Medlem
    9 december, 2010 vid 16:56

    Satt och drömde mig tillbaka lite… Hittade den här videon från när stället “blåst sönder”. Kanske har alla redan sett den, men här är den igen. Ser ju spännande ut, dock verkar det gå att jaga 10 sekundare i alla fall.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Zc7NY9MDNpI”]YouTube – NP/JP Speed Team ZW Netherlands[/ame]

  • hanko

    Medlem
    9 december, 2010 vid 17:55

    Skönt inlopp in i “banan”. Nice..! Jag drömmer mig tillbaka till France både i surftankar och truckingtankar..!

  • mattias-j

    Medlem
    24 december, 2010 vid 08:13

    “Speedcourse already back in shape” enligt J vd H och Hans K!!!! Dom är nere och firar jul i Frankrike….:santa:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Goa farter i La Franqui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.