Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

  • Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

    Publicerad av pete på 8 september, 2009 vid 08:44

    Väderlekstjänsterna i olika länder har ju som bekant olika filosofier vad gäller att tillhandahålla detaljerade väderdata & prognoser till sina finansiärer (dvs oss skattebetalare). Antingen ganska fritt (USA, Danmark) eller också för dyra extrapengar(SMHI, Tyskland).

    Men nu verkar Norge, via yr.no, gå i bräschen för den fria informationen – och t o m SMHI sägs vara på gång att tänka om! Kolla: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3478481.svd

    Heja Norge!!!

    hakuna svarade 8 år, 6 månader sedan 28 Medlemmar · 61 Svar
  • 61 Svar
  • andersbq

    Medlem
    8 september, 2009 vid 09:04

    Det är fanemig på tiden. Det är lite fördjävligt att SMHI mörkar all väderdata för allmänheten. De har ett samhällsansvar och alla i vårt land är grymt beroende av vädret.
    Alla borde t ex kunna ha tillgång till att plotta regnmoln, kunna få punktprogonser a la Windguru etc. Borde kunna bli en valfråga till nästa år. Väderpartiet!

  • bee

    Medlem
    8 september, 2009 vid 09:08
    andersbq;574114 wrote:
    Borde kunna bli en valfråga till nästa år. Väderpartiet!

    Precis! Borde kunna få majoritet i riksdan med slogan: “Vi släpper väder!” 😀

  • calle_b

    Medlem
    8 september, 2009 vid 09:34
    Bee;574116 wrote:
    Precis! Borde kunna få majoritet i riksdan med slogan: “Vi släpper väder!” 😀

    Ho ho ho, så perfekt i mitt humorregister. 🙂 Aloha på den.

    Men, alltså. Smhi som svamlar om det ena och det andra, det vore väl bäst om de
    kunde få prognoserna att stämma ok, innan de lanserar dem?
    (iofs måste jag – smärtsamt motvilligt – erkänna att den nya OceanWeb (SWAN) från SMHI är fin..)

  • andersbq

    Medlem
    8 september, 2009 vid 10:09

    SMHI svamlar inte alls, problemet är att dom visar sin data på ett undermånligt sätt för en väderberoende allmänhet. Dom har förstås SWAN-modellen (Simulating WAves Nearshore) och andra modeller som tex HIRLAM men när detta visas på SMHI.se, är på ett sätt som passar förskolebarn.

  • dr-masse

    Medlem
    8 september, 2009 vid 10:21

    Ja, jädrar vad jag håller med andersbq här.

    Jag har just nu båtvädret plus, men blir ju bara nästan än mer f-annad när man inser vilken data som finns och hur uselt det presenteras.

    Ett lååååångt brev till SMHI med underskrifter från folk här på surfzone har funnits i bakhuvudet i flera år nu…

  • calle_b

    Medlem
    8 september, 2009 vid 10:31

    Jag köper dina argument, och håller med dig.
    Mitt syftande på svammel är just detta: http://www.smhi.se

    Startsidan består av långa rapporter från Långtbortistan till Haparanda, ozonhål och annat. Visst, detta är intressant och spännande, iaf för mig, läsning.
    MEN, går jag in på en vädersajt, så vill jag i första rummet se – just det – väder.

    Sedan tycker jag att Båtvädret borde få sig en upplyftning, grafiskt. Något som kanske ser ut som “Finskt Sjöväder”, typ?

    Något nytt om Beta-sidan som postades för ett tag sedan?

  • svenne

    Medlem
    8 september, 2009 vid 10:41

    Jag har konsultat på SMHI. Högre toffel och stickad-brun-kardigan-index får man leta efter. Jag tror ni förstår vad jag tycker om stället…

  • johanoeberg

    Medlem
    8 september, 2009 vid 13:58
    Calle_B;574130 wrote:
    MEN, går jag in på en vädersajt, så vill jag i första rummet se – just det – väder.

    Jag antar iom att Smhi är en sida som levererar så mycket mer än bara väderprognoser för allmänheten så kommer du “aldrig” att få samma upplägg som Yr.no eller Foreca.se

    Gör som jag bara, sluta använda det man inte tycker om (om det finns alternativ, och det gör det!)

  • crash151

    Medlem
    8 september, 2009 vid 14:27
    andersbq;574114 wrote:
    Alla borde t ex kunna ha tillgång till att plotta regnmoln, kunna få punktprogonser a la Windguru etc.

    Använder Us Navys prognoser för att plotta stormar mm. Mycket info, stora områden. Lite rörigt man man kan filtrera bort det man inte tycker är intressant.
    https://www.fnmoc.navy.mil/wxmap_cgi/index.html

  • gifvars

    Medlem
    8 september, 2009 vid 14:31

    Öööh, hrmfff… Smhi, genom konsultfirman Futurniture, frågade efter intresserade att tycka till om deras sajtrenovering våren 2008, på bl a surfzone vill jag minnas, Ni ställde väl upp då? 😉

    -JG

  • leif-stenbom

    Medlem
    10 september, 2009 vid 14:20
    Calle_B;574130 wrote:
    Jag köper dina argument, och håller med dig.
    Mitt syftande på svammel är just detta: http://www.smhi.se

    Startsidan består av långa rapporter från Långtbortistan till Haparanda, ozonhål och annat. Visst, detta är intressant och spännande, iaf för mig, läsning.
    MEN, går jag in på en vädersajt, så vill jag i första rummet se – just det – väder.

    Sedan tycker jag att Båtvädret borde få sig en upplyftning, grafiskt. Något som kanske ser ut som “Finskt Sjöväder”, typ?

    Något nytt om Beta-sidan som postades för ett tag sedan?

    Hej! Tänkte jag skulle hoppa in här och “spionera” lite. Intressant att se era synpunkter om oss (SMHI), även om det svider lite. Vi är nyfikna på vad ni har för tankar om vädertjänster. Är medveten om att vi ligger en bit efter när det gäller tjänster men vi har micklat med nya saker ett tag. Om ni är nyfikna så kan ni titta på en betaversion av SMHIs kommande webbplats. Allt är ännu inte på plats men tyck gärna till.
    http://www-beta.smhi.se/
    Jag misstänker att det som vi lagt ut hittills inte är det som ni efterlyser, men vi håller på att titta på en del tjänster som är lite mer “avancerade”. De kommer i ett senare skede dock.

    Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo. Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

  • xhib

    Medlem
    10 september, 2009 vid 14:48

    Om man får önska skulle jag vilja ha en likadan tjänst som danska FRV, http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=SURFERE , men som täcker hela Sveriges kuster.

    När jag är på västkusten är det deras site som gäller. Brukar stämma väligt bra. I somras prickade de till och med in ett område med vind som varade i en timme. Det var ett åskväder som drog förbi.

    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Hej! Tänkte jag skulle hoppa in här och “spionera” lite. Intressant att se era synpunkter om oss (SMHI), även om det svider lite. Vi är nyfikna på vad ni har för tankar om vädertjänster. Är medveten om att vi ligger en bit efter när det gäller tjänster men vi har micklat med nya saker ett tag. Om ni är nyfikna så kan ni titta på en betaversion av SMHIs kommande webbplats. Allt är ännu inte på plats men tyck gärna till.
    http://www-beta.smhi.se/
    Jag misstänker att det som vi lagt ut hittills inte är det som ni efterlyser, men vi håller på att titta på en del tjänster som är lite mer “avancerade”. De kommer i ett senare skede dock.

    Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo. Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

  • animal

    Medlem
    10 september, 2009 vid 14:53
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Hej! Tänkte jag skulle hoppa in här och “spionera” lite. Intressant att se era synpunkter om oss (SMHI), även om det svider lite. Vi är nyfikna på vad ni har för tankar om vädertjänster. Är medveten om att vi ligger en bit efter när det gäller tjänster men vi har micklat med nya saker ett tag. Om ni är nyfikna så kan ni titta på en betaversion av SMHIs kommande webbplats. Allt är ännu inte på plats men tyck gärna till.
    http://www-beta.smhi.se/
    Jag misstänker att det som vi lagt ut hittills inte är det som ni efterlyser, men vi håller på att titta på en del tjänster som är lite mer “avancerade”. De kommer i ett senare skede dock.

    Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo. Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

    Helt klart på rätt väg tycker jag! Positivt att ngn från SMHI faktiskt bemödar sig med att gå in här och lyssna av.

  • ola_p

    Medlem
    10 september, 2009 vid 14:57
    gifvars;574207 wrote:
    Öööh, hrmfff… Smhi, genom konsultfirman Futurniture, frågade efter intresserade att tycka till om deras sajtrenovering våren 2008, på bl a surfzone vill jag minnas, Ni ställde väl upp då? 😉

    -JG

    Ja, fast tyvärr kunde jag inte den dagen de ville intervjua mig.

  • jps

    Medlem
    10 september, 2009 vid 16:36
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Hej! Tänkte jag skulle hoppa in här och “spionera” lite. Intressant att se era synpunkter om oss (SMHI), även om det svider lite. Vi är nyfikna på vad ni har för tankar om vädertjänster. Är medveten om att vi ligger en bit efter när det gäller tjänster men vi har micklat med nya saker ett tag. Om ni är nyfikna så kan ni titta på en betaversion av SMHIs kommande webbplats. Allt är ännu inte på plats men tyck gärna till.
    http://www-beta.smhi.se/
    Jag misstänker att det som vi lagt ut hittills inte är det som ni efterlyser, men vi håller på att titta på en del tjänster som är lite mer “avancerade”. De kommer i ett senare skede dock.

    Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo. Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

    Kul att ni är här och spionerar.

    Enkelt uttryckt skulle jag vilja se mer funktionalitet kopplat till kartan (vind etc) istf för vid sidan om i tabeller.

    Sedan vore det önskvärt med mer detaljerade prognoser. Stockholm som nivå är alldeles för trubbigt.

    Sist men inte minst prognoser med mer detaljerat tidsintervall + samma sak för observationerna. Minst varje halvtimme på de senare. Observationerna borde också tydligt visa vindriktning inte bara vindstyrka.

    Fortsätt gärna att meddela här när ni ändrat något. Jag och säkert flera här ställer gärna upp och betatestar bara det finns hopp om gehör för synpunkter.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.