Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

  • andersbq

    Medlem
    10 september, 2009 vid 17:04
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Hej! Tänkte jag skulle hoppa in här och “spionera” lite. Intressant att se era synpunkter om oss (SMHI), även om det svider lite. Vi är nyfikna på vad ni har för tankar om vädertjänster. Är medveten om att vi ligger en bit efter när det gäller tjänster men vi har micklat med nya saker ett tag. Om ni är nyfikna så kan ni titta på en betaversion av SMHIs kommande webbplats. Allt är ännu inte på plats men tyck gärna till.
    http://www-beta.smhi.se/
    Jag misstänker att det som vi lagt ut hittills inte är det som ni efterlyser, men vi håller på att titta på en del tjänster som är lite mer “avancerade”. De kommer i ett senare skede dock.

    Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo. Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

    Vi vindsurfare vill ha sk punktprognos för sjöfart som uppdateras var 6:e timme för:
    Grebbestad
    Lysekil
    Uddevalla
    Stenungsund
    Björlanda
    Göteborg
    Vänersborg
    Karlstad
    Lidköping
    Motala
    Linköping
    Kungsbacka
    Åsa
    Frilleseås
    Varberg
    Falkenberg
    Tylösand
    Ängelholm
    Höganäs
    Helsingborg
    Malmö
    Skanör
    Trelleborg
    Sandhammaren
    Färjestaden
    Visby
    Västervik
    Nyköping
    Landsort
    Fituna
    Vaxholm
    Öregrund
    Gävle
    (och kanske 5-10 platser till)
    Dessutom vill vi ha Vattenståndsprognoser.

    SMHI har redan produkterna så det är en ren politiskt fråga samt cirka 2-4 timmars jobb att tillhandahålla tjänsterna.

  • dane

    Medlem
    10 september, 2009 vid 17:30

    Precis andersbq, inte nåt speciellt avancerat direkt! Och Leif Stenbom på SMHI, vi vind- och kitesurfare är kanske ingen jättestor kund sett till antalet personer, men sett till antalet gånger någon av oss surfar in på en vädersite är kundgruppen mycket mycket stor, vissa av oss lägger nog mer tid åt vädersurfande än vindsurfande:laugh:.

  • andersbq

    Medlem
    10 september, 2009 vid 17:35
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo.

    Hallå! Om inte SMHI kan tillhandahållen en vettig vädersajt för oss skattebetalare, vem ska då göra det???

    I mitt förra inlägg så var önskningen/kraven från oss vindsurfare. Men vanliga Svensson skulle nog vilja ha möjlighet att plotta regnmolnen på midsommarafton också. Snacka inte om “avancerade funktioner” det är faktiskt 2009 nu.
    Släpp vädret fritt!

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2009 vid 19:00
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Vi ska informera om annat än väder.

    Vad skall ni informera om då?

    Stryktipset?

    Jag vet, ur sitt sammanhang. Kunde inte hålla mig där… 😉

    Jag har skrivit mail till er förr. Och ingenting har ändrat sig, snarare tvärtom. Går man igenom de prognoser som SMHI tillhandahåller genom sina olika sajter så får man låååångt ifrån en samlad bild av det kommande vädret, snarare tvärtom. Jämför själv flash-vädret på smhi.se med båtvädret, båtvädret plus och ett par andra sajter till som ni levererar väder till. Förvirring (och viss irritation) är bara förnamnet. Min personliga favorit är “vindprognoskartan” och “våghöjd och vind” på Båtvädret Plus som alltför ofta visar olika uppgifter för samma område vid samma tidpunkt… framförallt gäller detta vindriktning…baseras inte det på samma data?

    Men – suveränt att se någon från SMHI här som svarar här och vill förbättra era tjänster, all heder åt det. Men som svensk är det faktist lite jobbigt att se hur en mängd internationella vädertjänster tillhandahåller och presenterar betydligt bättre proggar och väderinformation kostnadsfritt än vad SMHI gör. DMI, yr.no, windguru, msw, ja, du ser några av länkarna här uppe.

    Och en betaltjänst som http://www.predictwind.com (som iofs inte är billig) är ju så överlägsen i sin träffsäkerhet jämfört med SMHI att det nästan är löjligt.

    Nu kan man ju undra varför denna prognosgalenskap?

    Jo. Har man jobb, familj, vänner å allt det där så krävs det en hel del planering för att få till surf, framförallt om vi pratar vågor. Faktum är att det körs över hela Sverige, färjas till Gotland och till med åks till Danmark och Norge över en dag eller två på prognoser. Då vill man väldigt, väldigt gärna ha ett så bra beslutsunderlag som möjligt för 120 mil i bil, fix med barnhämtning av mormor och övertid på jobbet, vilket jag är helt fullt och fast övertygad om att SMHI skulle kunna göra betydligt bättre än idag.

    Kan vi inte fixa en vettig betaltjänst till rimligt pris för vind och vågor som vi här på Surfzone kan vara med och bidra till? Det är faktiskt fullt möjligt att genomföra.

  • andersbq

    Medlem
    10 september, 2009 vid 19:13
    Quote:
    Kan vi inte fixa en vettig betaltjänst till rimligt pris för vind och vågor som vi här på Surfzone kan vara med och bidra till? Det är faktiskt fullt möjligt att genomföra.

    Eller så kan ni sälja banners, precis som här, skulle säkert inbringa femfaldigt mot vad SMHI får in på Bizmet.

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2009 vid 19:15
    andersbq;574838 wrote:
    Eller så kan ni sälja banners, precis som här, skulle säkert inbringa femfaldigt mot vad SMHI får in på Bizmet.

    Ja, det skulle ju lätt bli en av Sveriges mest välbesökta sajter och dessutom ha en köpstark skara besökare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 september, 2009 vid 21:11
    dr Masse;574832 wrote:
    http://www.predictwind.com (som iofs inte är billig) är ju så överlägsen i sin träffsäkerhet jämfört med SMHI att det nästan är löjligt.

    Om man använder Windguru som referens, hur står sig Predictwind då i träffsäkerhet? Den kostar ju rätt mycket mer, €15/mån för basic och €50/mån 😮 för standard.

    Vindkartorna är ju väldigt exakt utmålade på demoversionens prognoser, förutom landkonturerna då som är riktigt omodernt blockiga och svåra att sikta in sig i på 1 km-nivån.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2009 vid 23:03
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

    Om ni verkligen vill informera om klimatfrågor och forskningsrön så tycker jag ni borde tillhandahålla den största mängd data ni överhuvudtaget klarar att tillhandahålla, både i råformat och presenterade genom lite olika verktyg för att åskådliggöra. Vill jag få mig en uppfattning om klimatförändringar, vad vore bättre än att kunna studera temperatur, nederbörd m.m, för vilken tidpunkt och ort som helst mellan nu och 1800-blankt, eller när ni nu började mäta.

  • svenne

    Medlem
    10 september, 2009 vid 23:30
  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2009 vid 06:55
    stefanlindmark;574890 wrote:
    Om man använder Windguru som referens, hur står sig Predictwind då i träffsäkerhet? Den kostar ju rätt mycket mer, €15/mån för basic och €50/mån 😮 för standard.

    Vindkartorna är ju väldigt exakt utmålade på demoversionens prognoser, förutom landkonturerna då som är riktigt omodernt blockiga och svåra att sikta in sig i på 1 km-nivån.

    Det jag har använt av predictwind har varit närmast otäckt träffsäkert, men skulle vilja ha lite mer erfarenhet för att uttala mig ordentligt.

    Om kartorna vore bättre skulle den vara riktigt grym.

  • gifvars

    Medlem
    11 september, 2009 vid 07:54

    Leif.

    Nu är det min tur att önska; jag har läst ovanstående inlägg men kommer troligen ändå att upprepa vad som redan sagts, för detta ber jag om ursäkt.
    Jag har länge hört talas om era synnerligen pricksäkra prognoser för en enkilometerskvadrat (eller var det t o m mindre?), gissar att det är det som andersbq kallar punktprognoser.
    Jag har försökt få Er (smhi) att visa de men det känns lite som storsjöodjuret, alla “vet” att det finns men ingen har sett det.

    Som vindsurfare skulle jag vilja dagen före ett potentiellt surf kunna ange den spot (a la Windguru) som jag avser att åka till och få vindstyrka, riktning, våghöjd, temp och nederbörd presenterad a la kanotvädret.
    Gärna i 15 minutersintervall.
    Det viktiga är inte hur det presenteras (det finns många bra sätt att presentera det på, och en del dåliga, jag råkar ha fastnat för kanotvädret)
    utan det viktigaste är att de underliggande beräkningarna är så nogranna det bara går och att det anges om de av någon anledning inte tar hänsyn till viktiga faktorer, strandfriktion eller sjöbrisparametrar eller andra allt för lokala parametrar.

    Detta om korttidsprognoser, långtidsprognoser får gärna presenteras på samma sätt men kanske inte så fingranulärt avseende område eller tidsintervall. Se dmi.dk.
    Presentationen får gärna passa små apparater som 2″ mobilskärmar.
    Eller rättare sagt; Det bör nog finnas olika sätt att presentera datat på så det passar olika tekniska apparater och för den delen tycke o smak.
    Kort o gott en smula model-view-tänk för oss som trampar runt i IT-träsket.

    Observationer är oxå viktigt, gärma med timhistorik ett dygn bakåt.

    Som doktorn är inne på, det kan inte nog poängteras hur skönt det skulle vara att kunna göra den här oförutsägbara vädersporten mer förutsägbar, framförallt för familj o vänner!
    Hörde jag att även miljön skulle må bättre? Mindre bomkörningar o s v. Njaee, tveksamt, vad gör vi istället, klipper gräset, åker till IKEA, målar om kåken med nåt rävgift… 🙂

    Tack.

    -Janne

  • leif-stenbom

    Medlem
    11 september, 2009 vid 07:57
    JPS;574789 wrote:
    Enkelt uttryckt skulle jag vilja se mer funktionalitet kopplat till kartan (vind etc) istf för vid sidan om i tabeller.

    Sedan vore det önskvärt med mer detaljerade prognoser. Stockholm som nivå är alldeles för trubbigt.

    Sist men inte minst prognoser med mer detaljerat tidsintervall + samma sak för observationerna. Minst varje halvtimme på de senare. Observationerna borde också tydligt visa vindriktning inte bara vindstyrka.

    Mer funktionalitet i kartan är en av de saker vi tittar på i den lite mer avancerade tjänsten jag nämnde. Har ingen beta på den än men det är en karttjänst där man ska kunna slå på/av olika parameterlager. Den ligger en bra bit in i framtiden dock. Här vore det intressant att höra vilka lager ni skulle vilja se i en sån tjänst.

    Vad menad du med detaljerade prognoser? Det är inte nåt sånt här du menar? Prognos Djurgårdsbrunn

    Tidsintervall, detaljerad prognos
    Obsar finns nog bara för varje timme i alla fall för synop, automatstationerna. METAR, flygplatser finns varje halvtimme men det kanske inte hjälper er surfare. Är lite osäker på hur tätt de finns, får kolla med någon som vet bättre.

  • calle_b

    Medlem
    11 september, 2009 vid 08:09

    Jättekul med spionage, välkommen Leif!

    Jag har funderingen varför ni erbjuder så otroligt många olika prognoser och tjänster.
    (bara på denna sida länkas det ju till 4 st – alla från SMHI)
    För mig skulle det vara enklare att exempelvis kombinera data från dessa olika produkter, till en enda massiv “sjö-tjänst” – vilken då skulle täcka upp alla kuststräckor med information om temp., våghöjd/riktning, vindstyrka/riktning OCH aktuella observationer. Snacka om ett vinnande koncept. (eller?)

    Vad jag förstår så finns ju data och nuvarande kustobservationer.

    Fridens

  • poppo

    Medlem
    11 september, 2009 vid 08:11
    Leif Stenbom;574975 wrote:
    Obsar finns nog bara för varje timme i alla fall för synop, automatstationerna. METAR, flygplatser finns varje halvtimme men det kanske inte hjälper er surfare. Är lite osäker på hur tätt de finns, får kolla med någon som vet bättre.

    Hej!

    Observationer från automatstationer (fyrar odyl) måste ju gå att skruva upp frekvensen på så man får uppdatering minst fyra ggr/timme ist fär EN? Det hade vart mycket bra.

    I övrigt håller jag med många flera tidigare talare, styr upp träffsäkerheten och presentationer – ge oss det bästa ni har! SMHI är väl inget vinstdrivande företag utan en statlig tjänst för skattebetalarna? Jmfr DMI:s farvandsudsigter mfl.

    ps. LFV:s METAR (för flygplatser) uppdateras fyra ggr/timme enligt http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/AISMET/. De baseras om jag förstått saken rätt på uppmätt väderdata från flygplatsen?

  • svenne

    Medlem
    11 september, 2009 vid 08:21
    andersbq;574810 wrote:
    Släpp vädret fritt!

    Du vet, när jag var på SMHI var det skilda nät för väderdata och annat IT-arbete. Jag skulle bli förvånad om det hade ändrats.
    Det kan ju läcka ut lite väder på Internet.

    Windguru på en Google map. Hmm…

    EDIT: Jag måste bara påpeka att det är bra att någon på väderkontoret för en gång skull bryr sig, som jag och Gifvars har tjatat på SMHI. Leif, ta inte kritiken personligt. Det är myndigheten som är problemet.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.