Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gör jag något fel när jag riggar?

  • Gör jag något fel när jag riggar?

    Publicerad av macl3an på 11 juni, 2006 vid 14:23

    I höstas köpte jag min första utrustning och nu när sommaren kommit igång tänkte jag passa på att fråga en grej jag undrade över i höstas.

    Frågan gäller “snabbkopplingen” (som klämmer om masten) längst fram på bommen. Tidigare, när jag hyrt utrustning, har jag alltid kunnat öppna upp kopplingen för att justera höjden och sedan stänga den igen utan problem. Med min utrustning kan jag inte göra så! Om jag öppnar upp snabbkopplingen hoppar hela masten “ur” kopplingen och jag får inte ihop kopplingen utan att lossa på uthalet.

    Några förslag på vad jag gör för fel? Eller kan det vara så att bommen är trasig? Den är nämligen begagnad… jag bifogar en bild så ni ser hur bommen ser ut.

    the_novice svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • herodude

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 16:03

    nope no worries, det är en lite annan typ av koppling bara, den andra är lite bökig när du ska sätta på/ta av boomen från masten.

    men hoppar masten ut om du lossar kopplingen när du dragit uthalet? hmm då vet jag itne vad det är för problem riktigt för om jag fattade det rätt så är det det som händer?

  • macl3an

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 17:41
    Herodude wrote:
    nope no worries, det är en lite annan typ av koppling bara, den andra är lite bökig när du ska sätta på/ta av boomen från masten.

    men hoppar masten ut om du lossar kopplingen när du dragit uthalet? hmm då vet jag itne vad det är för problem riktigt för om jag fattade det rätt så är det det som händer?
    Nu förstod jag inte riktigt vad du menade – var det något fel eller hade jag bara en annan typ av koppling? 🙂

    För att förtydliga: Om jag först spänner åt snabbkopplingen kring masten och sedan drar åt uthalet, så är allt lugnt. Det är när jag vill öppna snabbkopplingen för att i efterhand justera höjden, som det skiter sig. Då hoppar masten ur “hållaren”. Då måste jag lossa på uthalet för att kunna dra åt snabbkopplingen, och sedan dra åt uthalet igen. Inget man direkt vill göra när man ligger i vattnet.

  • surfmeister

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 18:20

    Du behöver inte vara orolig. Jag har en NP bom och om jag öppnar upp helt i snabbkopplingen kommer masten att hoppa ur. Jag kan justera bommen utan att masten hoppar ur om jag inte öppnar up helt utan typ halvvägs vilket i för sig gör det svårare att flytta masten (man får slå lite med handflatan).

  • canoya

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 18:58

    Menar du att tampen släpper ur spännarmen eller lossar den från “manschetten” som klämmer åt om masten?

  • macl3an

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 20:46
    surfmeister wrote:
    Du behöver inte vara orolig. Jag har en NP bom och om jag öppnar upp helt i snabbkopplingen kommer masten att hoppa ur. Jag kan justera bommen utan att masten hoppar ur om jag inte öppnar up helt utan typ halvvägs vilket i för sig gör det svårare att flytta masten (man får slå lite med handflatan).
    Det var ju skönt att höra att man inte är ensam i alla fall :). Men samtidigt så har det funkat perfekt med alla andra brädor jag någonsin hyrt, så det är något som inte står rätt till tycker jag. Tills vidare får jag väl försöka göra som du föreslår.

    canoya wrote:
    Menar du att tampen släpper ur spännarmen eller lossar den från “manschetten” som klämmer åt om masten?
    Jag menar att den lossnar ur “hållaren” som griper om masten (alltså de två plastbitarna som griper om masten från båda hållen…det kanske heter manschetten?), vilket innebär att det blir helt omöjligt att dra åt snabbkopplingen igen. Om tampen släpper blir jag lite osäker över, nu när du frågar… jag tror inte det, det borde jag har uppmärksammat tycker jag :).
  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 21:09

    Känner igen bommen du har. Jag har en likadan och jag kan inte minnas att jag har det problemet. Men det kan hända att du har ett segel somska riggas med en del uthalsspäning, jag kör näsan alltid med rätt lite.

    Sen kan det vara så att seglet har en tajt öppning för bommen och kommer ivägen för spännarmen och pressar ut bommen. I så fall borde du bara ha problemet när seglet är på ena sidan av masten.

  • macl3an

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 17:17

    Nu har jag riggat hela seglet här hemma i vardagsrummet och undersökt lite (vad gör man inte för att slippa jobba?).

    Det första jag undrar är om ni gör en knut (se första bilden) eller inte vid snabbkopplingen. Gör jag inte det är det nämligen väldigt lätt hänt att tampen “åker upp” när jag lossar på kopplingen och då är det garanterat omöjligt att få stänga snabbkopplingen igen när uthalet är spänt.

    Nu när jag satte en knut och prövade att lossa, tappade inte bomen helt tag om masten. Men samtidigt glider de två grejerna som håller om masten så pass mycket isär att jag får ta i för kung och fosterland (nästan så jag tror att något ska gå sönder) innan jag kan få ihop den igen. Så mycket kan jag definivit inte ta i när jag ligger i vattnet, och jag förstår inte varför det varit så enkelt att dra åt på de bommar som jag hyrt? Är de av en annan typ än min kanske? Jag hade även en teori om att kanske lattarna är felinställda, vilket innebär att jag måste dra ut uthalet för hårt?

    Som ni kanske ser på bilden åker de två grejerna helt isär. Den övre “armen” på bilden ska ju i princip ligga under den som snöret fäster i, men när jag drar med snabbkopplingen blir det ju extremt svårt för den att glida in under… om ni förstår vad jag menar 🙂

  • swe-496

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 18:32

    Det är inget fel på bommen.. Har Vindsurfing.se´s bommar. Det blir så när uthalet är spänt. Brukar trycka in den övre “armen” med handen samtidigt som jag spänner åt igen. Funkar bra, men lite tungt som sagt. Den övre “armen” går emot den undre när man spänner åt om man har utahlet spänt. Det är det som gör det tungt att spänna åt. Har inte haft det “problemet” om jag har haft löst spänt uthal. Om jag ligger i vattnet och får det “problemet” sätter jag ett knä mot bomnocken så att jag pressar nocken mot masten samtidigt som jag spänner åt..

  • the_novice

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 18:45

    Vad är det för segel, Simmer?
    Jag tycker det ser ut som att du har för lite nedhal, lattorna borde inte sticka fram så långt förbi masten ens när bommen inte är på (gäller särskilt de övre lattorna). Med rätt nedhal så skall det inte behövas så mycket uthal (högst ett par cm) och problemet med bommen (som förresten är helt ok) kommer vara mycket mindre…

  • macl3an

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 18:57
    SWE 496 wrote:
    Det är inget fel på bommen.. Har Vindsurfing.se´s bommar. Det blir så när uthalet är spänt. Brukar trycka in den övre “armen” med handen samtidigt som jag spänner åt igen. Funkar bra, men lite tungt som sagt. Den övre “armen” går emot den undre när man spänner åt om man har utahlet spänt. Det är det som gör det tungt att spänna åt. Har inte haft det “problemet” om jag har haft löst spänt uthal. Om jag ligger i vattnet och får det “problemet” sätter jag ett knä mot bomnocken så att jag pressar nocken mot masten samtidigt som jag spänner åt..
    Tack för tipsen! Ska testa det, men vad menar du med “knä mot bomnocken”? Är inte bomnocken den delen där man drar åt uthalet? Ser inte hur jag ska lyckas ha ett knä där och samtidigt handen på snabbkopplingen. 🙂
    Kör du förresten med en knut eller inte?

    The_Novice wrote:
    Vad är det för segel, Simmer?
    Jag tycker det ser ut som att du har för lite nedhal, lattorna borde inte sticka fram så långt förbi masten ens när bommen inte är på (gäller särskilt de övre lattorna). Med rätt nedhal så skall det inte behövas så mycket uthal (högst ett par cm) och problemet med bommen (som förresten är helt ok) kommer vara mycket mindre…
    Japp, det är ett Simmer Freezone. Jag ska pröva ta i ännu lite mer med nedhalet! Men att lattorna sticker ut – beror det verkligen på nedhalet? Kan det inte vara att lattorna är felinställda? Jag har köpt alla delar beg. från olika personer…
  • the_novice

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 19:06

    Lattorna drar man åt tills rynkorna längs lattfickan försvinner och då fyller dem ut den sydda lattfickan och kan inte sticka fram längre än vad den är sydd. Om du inte satt i väldigt konstiga lattor så tror jag inte det är fel på dem.
    Masten däremot kan ju påverka en hel del, en för styv mast kan få mostvarande effekt men troligast är nog att det är för lite nedhal (det är ett väldigt vanligt nybörjar misstag). Akterliket skall vara löst en bra bit ned (typ till tredje eller fjärde lattan uppifrån) och framdelen på de översta lattorna skall vara rakt bakom masten.

    Simmer har lite tajt masficka och det kan bli lite trångt vid lattan närmast bommen men de övre lattorna skall inte ligga vid sidan av masten, eller t.o.m. framför, som det gör på bilden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gör jag något fel när jag riggar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.