Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra om tuttle till Deep tuttle ?

  • Göra om tuttle till Deep tuttle ?

    Publicerad av klint på 2 september, 2009 vid 12:49

    Jag vill gjuta om en tuttle fena till deep tuttle för att få bättre stabilitet och passform i bräda med deep tuttle box. Någon som vet vem som gör denna typ av jobb bra?

    Andy

    pgvirtual svarade 14 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:52

    Annars vill jag minnas att Oåxen här i forumet postade en beskrivning av hur man gör i nåt gammalt nummer av surfsport. Troligen funkar beskrivningen än.

  • oaxen

    Medlem
    2 september, 2009 vid 16:02

    He he!

    Ett vågat sätt är att gjuta direkt i brädans box. Då vill det till att släppmedlet funkar, annars får du en permanentad lösning.

    Då är det nog bättre att först tillverka en gjutbox m h a en deep tuttle-fena.
    Gjut av fenhuvudet(släppmedel).
    Stoppa i den vanliga tuttle-fenan i fuskboxen och gjut.

    En matnyttig länk: http://fiber.info.se/

  • pgvirtual

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:40

    Den enda orsaken att göra ett Tuttle fenhuvud djupare är om fenan är mycket djup, typ 60 cm. Och för att det skall göra nåpon skillnad så måste ju övergången från det gamla fenhuvudet till den nya delen vara mycket styv, så att den faktiskt kan sprida belastningen över en större yta.

    Ifall fenan inte sitter stadigt räcker det ju med att göra den tjockare på de ställen som behövs, dvs. där det glappar. Litet epoxi, tejp och fil+sandpapper borde vara tillräckligt. Det är ett mycket slugare alternativ.

  • henryk

    Medlem
    2 september, 2009 vid 20:12

    Nja , håller inte riktigt med där… det finns en orsak till. Eftersom tuttleboxen är konisk – framförallt sett från sidan, så är risken att spräcka boxen vid kraftig påkänning, typ grundkörning tex, mycket större då fenan inte bottnar i boxen. (eller i princip bara dra åt skruvarna för hårt) Ändå säljs många brädor med orginalfena av tuttle typ fast dom har deep tuttle box. Själv har jag åtgärdat detta genom två exakt tillkapade plaströr som sitter kring varje skruvhål i boxens botten, så att fenan “bottnar”. Inte lika effektivt som en pågjutning, men enklare…. Kanske är en sån typ av distansbitar något som borde följa med brädan…. tycker jag.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 september, 2009 vid 07:10

    Å andra sidan, Per Andersson (har jag för mig det var) förklarade att tuttleboxen medvetet var konstruerad så skruvarna gick av vid en kraftig grundkörning, alternativet är ofta att brädan går av. Nu kanske smala 90-talare, dessutom första generationens sandwichbrädor, var enklare att knäcka på det viset än dagens brädor men det är ju alltid den klenaste delen som knäcks, är fenans infästning starkare än brädan så lär brädan paja först.

  • billie

    Medlem
    3 september, 2009 vid 08:51

    Om man nu vill gjuta . Vad använder man då för material ? (Gjutmassa)

  • pgvirtual

    Medlem
    3 september, 2009 vid 10:25

    Men Tuttleboxens hela ide’ är ju att fenan INTE och ALDRIG bottnar i boxen. Fenan SKALL klämmas fast mellan de koniska fram och bakväggarna, och den skall vara tillpassad i sidled så att den sitter stadigt.

    Ett bra tips är också att undvika att köra på grund…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra om tuttle till Deep tuttle ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.