Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… :)

  • glader

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 20:11

    Gjorde om hela proceduren på en XP-dator, men dessvärre med exakt samma resultat. Tvärstopp efter 96%. Något annat jag kan testa?

    Edit:
    Testade Starta NaviLink-programmet och det verkar ju i alla fall som om det inte är något problem med själva kopplingen mellan GPS och dator.

    Är det allvarligt att jag har Firmware 0922 eller kan jag bara strunta i uppdateringen tills vidare?

    Jag har ett val för “Programming Mode” vid uppladdningen och det är “normal” eller “internal”. Internal är rödmarkerad och jag vågade inte ta den. Borde jag det?

  • jester

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 21:32

    Sväng förbi TT imorron, så kan vi testa med min maskin, och min magiska närvaro..

  • glader

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 06:36

    Tack så mycket Jesper! Hinner inte förbi TT i helgen, men jag kanske kan få pröva din magi vid senare tillfälle. Antar att jag kan börja testa GPSen i alla fall.

  • jester

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 18:35

    Det går bra, Ygge!

  • cjs

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 00:17

    Tjena! Garmin Fortrex 301 resp 401 är de godkända?

  • lundvall

    Medlem
    16 april, 2010 vid 16:42

    Jester eller någon annan kunnig,

    Köpte mig en GT31 häromdagen och var idag och köpte ett SD kort till den. Och tänkte ställa in den så att inställningarna stämmer för oss surfare. Läste igenom här innan och såg att teknikmagasinets ZAP-SD på 2gb skulle fungera men det tvär vägrar här hos mig.
    När jag väl sätter igång GPS:n med kortet i säger den att det är “Bad Format”. Även när jag försöker att formatera kortet säger den till mig “stop log file”

    Har uppdaterat “firmwaren” till “GT31_FW_V1.3B1123T.ZIP (23 November 2009)” och det gick bra utan problem. Är det så att mitt SD-kort är på 3.3V istället för 2.8V? När jag pratade med de i butiken hade de inte en susning vad jag jiddrade om med volt hit och dit men jag gick på att de skulle fungera eftersom jag läste det här.

    Hade ju tänkt att använda GPS:n redan i morgon då det ser ut att bli fin prognos men det sätter ltie stop för mig när jag ej kan få igång SD-Kortet till den, så nu till er GPS-kunniga där ute. Vad kan jag göra för att fixa detta?

    Testa ett annat SD-Kort? Något annat som gått fel är jag uppdaterade till senaste “frimwaren”? Kan jag segla endå om jag väljer att logga det direkt i GPS:n om jag ställt in övriga inställningar och få godkända resultat?

    Tacksam för alla svar!
    //Lundvall

  • jester

    Medlem
    16 april, 2010 vid 18:16

    du måste in i kort-menyn, och stänga av loggningen. Därefter kan du formattera. Glöm inte att sätta igång loggningen till ON-Fix efter lyckad formattering

  • carl-r

    Medlem
    16 april, 2010 vid 19:53
    lundvall;606829 wrote:
    Hade ju tänkt att använda GPS:n redan i morgon då det ser ut att bli fin prognos men det sätter ltie stop för mig när jag ej kan få igång SD-Kortet till den, så nu till er GPS-kunniga där ute. Vad kan jag göra för att fixa detta?

    Skulle det skita sig har du ju även ett inbyggt minne i gps’en. Du tankar det med usb-sladden och Navilink (programmet på cd’n).

  • lundvall

    Medlem
    16 april, 2010 vid 22:09
    Jester;606848 wrote:
    du måste in i kort-menyn, och stänga av loggningen. Därefter kan du formattera. Glöm inte att sätta igång loggningen till ON-Fix efter lyckad formattering

    Sådär nu fungerar det! Tack Jesper du är the king! Nu skall det sovas och ladda inför lite fina farter imorgon!

  • safesurfer

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 06:32

    Någon som vet ifall detta minneskort fungerar till GT-31?
    Sandisk Ultra II 2gb
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23368
    Är det någon fördel med ett snabbt minneskort vid loggning eller är det bara då man ska tanka över till dator?
    Tacksam för svar

  • booman

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 07:56

    Det har ingen som helst betydelse vid loggning. Körde ca 2tim igår och loggade allt över 5knop ca 1300 loggpunkter. Blev en fil på ca 160kb.
    Så det är lite “overkill” med ett ultra II till GPS-loggningen.. Likaså överföringen till dator, då det är så pass små filer…

    Sen tycker jag mig ha läst nån stans att det inte rekommenderas till GT-31:an, men jag är inte “hundra” på det…

    Har ett Kingston 2gb SD, funkar klockrent…

  • safesurfer

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 08:11

    Då kan jag spara en slant på ett långsammare kort.
    Tack för hjälpen

  • tobhed

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 18:31
  • jester

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 20:11

    Ja, detta är det första jag hört om den över huvud taget. Jag får slanga ner o testa… 🙂

  • jester

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 20:13

    Och för dom som kikar på länken som fanns i Tobheds länk verkar det komma en GT32 inom kort. Som jag har fattat det så är det egentligen två GPS-chip i en enhet, mao som att köra med två GT31. Återkommer när jag vet mer om detta.

Sida 9 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.