Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

  • getwet

    Medlem
    8 december, 2007 vid 16:47

    @joth 433256 wrote:

    Det där med en speedcup låter bra och vi kan säkert ha nån deltävling i Klagshamn eller Habo. Om det går ut på att segla en dag och sedan regga tiderna på ett event så man kan se resultat är det ju lagom upplägg. Det som är problemet för oss Skånesurfare är väl GPS. Tobbe kommer väl köra Amaryllo men varken Jag, Klang(troligtvis) och säkert 2 till som jag vet om kommer nog inte byta GPS i år.

    Och vi kör mest för att det är kul så tävlingsmomentet för en del av oss är inte så viktigt som att träffas och segla tillsammans.

    Härligt, det är dit jag vill komma! Så länge man kör på “lokal” nivå så spelar valet av GPS ingen som helst roll, så borde vi kunna köra anser jag. De lokala tävlingarna ska ses mer som träning inför de nationella där man tipsar, sporrar, coachar och försöker jaga skiten ur varandra. När det sedan smäller av på de “stora” tävlingarna blir det lite mer allvar. Där kanske man måste försöka hålla sig till en Amarylo, åtminstone för de som kör i den absoluta toppen.
    Hela den här grejen ska ligga till grund för att vi internationellt ska kunna hävda oss bättre genom att ge varandra tips och helt enkelt träna på att åka fortare och fortare. Det är så man lyckats få upp en mycket hög standard i Holland.

  • imported_macts

    Medlem
    8 december, 2007 vid 17:22

    hhhhmmmm…sitter och funderar lite på detta. I och för sig så tycker jag att det skulle kunna vara bra med 2 st paralella cuper. En F2 speed då man kör bana och en SSM då man kör hur man vill (möjligtvis inom ett avgränsat område). Känns som det är skillnad då F2-formatet liknar mer typ ISA där man kör fast bana så F2 speed känns som en bra språngplanka för dem som vill köra ISA-cupen på sikt och SSM blir mer av “hitta perfekta spåret-stuk”.

    Det jag kan tycka är en risk är att det blir för många tävlingar så att startfälten inte blir så stora, vilket jag tycker vore lite synd då det sociala i samband med tävlingarna är en viktig del (för mig i alla fall).
    Kanske det vore vettigt att samla ihop till 4-5 större tävlingar och försöka få med dom flesta och sedan komplettera med typ 08-cup, west coast-cup osv.

    tja, bara ett litet inlägg i debatten. Hoppas vi kan få till ett bra “speed-år-2008”

  • bjornen

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 12:32

    Visst måste man ha amaryllo för att vara med i f2 speed challange ? Kollade på wallens hemsida och såg att det var 43 deltagare förra året. Det bör väl bli färre i år med tanke på kravet på modell. Misstänker att det är nybörjarna på att tävla som kommer att försvinna, skulle i så fall vara tråkigt :frown: Finns det någon annan färdig speedcup i Sverige ?

    //Björn

  • jester

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 13:36

    Ett alternativ är dom lokala speed-cuper som anordnas i Team Swespeeds namn. Kommer säkert fler alternativ…

  • bjornen

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 13:56

    @Jester 439809 wrote:

    Ett alternativ är dom lokala speed-cuper som anordnas i Team Swespeeds namn. Kommer säkert fler alternativ…

    Dessa tävlingar är ett riktigt trevligt initiativ det jag kan sakna ibland är några fasta datum som man kan boka in i kalendern. Hoppas att det kommer fler alternativ där man kan använda sig av olika modeller och det kan bli bredd på startfältet. Jag kan förstå att om man ska tävla med GPS i en seriös tävling som F2 speed challange så finns det inga alternativ ang modell det tråkiga är att bara “eliten” kanske deltar (vilket man kanske vill ?). Jag har iofs ingen aning hur många amatörer/förstagångstävlare som är med men jag tror att antalet kommer att bli mindre.

    //Björn

  • budda

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 14:34

    det du tog upp om ej helt fasta dat, tycker jag är bra för oss som inte har 2-3 brädor och 4-6 segel. då kan de bli tävlingar med lite mer vind. så dom slipper segla med formula prylar! då kan dom flytta tävlingen till ev nästa helg om prog ser ok ut..

  • getwet

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 15:25

    @Bjornen 439814 wrote:

    Dessa tävlingar är ett riktigt trevligt initiativ det jag kan sakna ibland är några fasta datum som man kan boka in i kalendern. Hoppas att det kommer fler alternativ där man kan använda sig av olika modeller och det kan bli bredd på startfältet. Jag kan förstå att om man ska tävla med GPS i en seriös tävling som F2 speed challange så finns det inga alternativ ang modell det tråkiga är att bara “eliten” kanske deltar (vilket man kanske vill ?). Jag har iofs ingen aning hur många amatörer/förstagångstävlare som är med men jag tror att antalet kommer att bli mindre.

    //Björn

    Swespeedcupen kommer att utökas för denna säsong och även inkludera södra Sverige, finns även planer för en Ölands cup.
    Till de lokala racen (typ 08cup) behövs det inte någon Amarylon, går bra med vilken GPS som helst, bara den är godkänd av GPS speedsurfing.
    Tävlingarna kommer bara att gå på prognos men inte om annan nationell speed eller slalom tävling pågår samma dag.
    De lokala racen ska vara så enkla som möjligt angående regler mm. Syftet med dessa är att vi ska kunna köra tillsammans för att lära, träna, byta erfarenheter och prova olika material samt naturligtvis ha kul. Med andra ord inte så blodigt allvar alltså och alla ska kunna vara med under förutsättning att man är reggad och har en GPS.

    Vi diskuterar även en nationell GPS cup för kommande säsong men är inte riktigt färdiga där än med regler mm. Där krävs det kanske lite mer eftersom allvaret plötsligt blir lite större. Vi för ett resonemang om att man kör typ (nu bara ett exempel) en guldserie, där får bara Amarylon användas och en silverserie där vilken GPS som helst kan användas. Eller kanske det blir att de som ligger högst upp på rankinglistan måste köra Amarylon….ja inte vet jag, vi funderar på det!

  • jester

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 16:44

    Problemet är väl just dom fasta datumen. Är ju trots allt speed vi pysslar med, och inte lättvindsslalom. Är ju bättre att ha en lite mera flexibel tävlingsform som tar hänsyn till prognoser. Men visst, jag förstår att det ibland kan vara bra att kunna planera om man har familj, långt o resa, osv..

    Och jag förstår fortfarande inte argumentet med GPSen. Hade den varit dyr, så hade jag förstått det, men inte när dagens GPS:er är så billiga som dom är. Är ju som sagt samma kostnad som för *en* hygglig fena.

  • bjornen

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 17:18

    @Jester 439854 wrote:

    Problemet är väl just dom fasta datumen. Är ju trots allt speed vi pysslar med, och inte lättvindsslalom. Är ju bättre att ha en lite mera flexibel tävlingsform som tar hänsyn till prognoser. Men visst, jag förstår att det ibland kan vara bra att kunna planera om man har familj, långt o resa, osv..

    Det jag tänkte var att det kan vara svårt att ta ledigt tex från jobbet när tävlingen medelas dagen/kvällen före eller morgonen samma dag. Kanske skulle man försöka preliminärt spika en dag 2-3 dagar före enligt prognos. Ingen kritik utan bara lite funderingar. Längtar redan att få köra lite swespeed tävlingar 🙂

    @Jester 439854 wrote:

    Och jag förstår fortfarande inte argumentet med GPSen. Hade den varit dyr, så hade jag förstått det, men inte när dagens GPS:er är så billiga som dom är. Är ju som sagt samma kostnad som för *en* hygglig fena.

    Tycker inte heller den är för dyr förmodligen skaffar jag en prylb…g som jag är :blush: bara för att kunna se averagen direkt. Ni som tävlar hur många “förstagångstävlare” är det med i en tävling som F2 Speed challange ? När är det dags att “våga” tävla, vilken average bör man ha uppnått för att inte skämma ut sig totalt ?

    //Björn

  • Knatte

    Gäst
    20 januari, 2008 vid 17:23

    Tycker inte heller den är för dyr förmodligen skaffar jag en prylb…g som jag är bara för att kunna se averagen direkt. Ni som tävlar hur många “förstagångstävlare” är det med i en tävling som F2 Speed challange ? När är det dags att “våga” tävla, vilken average bör man ha uppnått för att inte skämma ut sig totalt ?

    Har du avarage över 30-31 knop så bör du inte skämma ut dig och vara rädd för att komma sist. Brukar vara ganska jämt bakom de stora raketerna på tävlingarna:smile:

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.