Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

  • tbsurf

    Medlem
    7 december, 2007 vid 17:35

    @getwet 433051 wrote:

    Joinar Jester där, ankdammen kanske inte är ett bra alternativ när det är officiella tävlingar som kan dra 40 seglare eller mer. Då går det nog inte att köra, risken för skador är nog stor samt att vattnet är sönderkört.
    Samt ett djävla liv på ornitologerna.

    Är det f2 speed eller ssm du resonerar runt nu..?

    Låter så fjuttigt med ankdammen.. faktum är att där i storlek är större än pölen i wk..!! och där har det tävlats en hel del.. Blir lite som en ”bana” man kör på såna ställen för man vill bränna längs med revet eller muren på wk.

    En del att fundera på över vintern men jag tycker man ska försöka använda det bästa som finns för att eventuellt skapa lite uppmärksamhet även utomlands.. Kanske om det ändå blir för trångt att vi måste dela upp oss i grupper eller ha nån typ av fleet system..

  • surferboy

    Medlem
    7 december, 2007 vid 17:48

    Håller med om att det skulle vara omöjligt att köra samma typ av tävling som de har i världscupen med snittfart på 500 m. Det sa vi även tidigare då vi valde laserpistol som mätinstrument.
    Det vi planerar att göra i F2 Speed Challenge 2008 är att köra med GPS på en bana. Denna bana är enklare att justera när man inte har ett torn att bry sig om samt går att dra ut på längden då vi inte är beroende av laserpistolens räckvidd. På såvis drar vi ut startfältet och slipper köer samt får förhoppningsvis in fler vindbyar i tävlingsområdet/banan. Dock begränsar vi banans bredd såpass att det inte går att köra i båda riktningarna. Detta för att en speaker och publik på land skall se vem som är på tur. Omkörningar kommer vara tillåtet.
    I slutet på banan har vi en följebåt med en funktionär som man rapporterar farten på senaste sträckan till. Funktionären rapporterar sedan in det till land där en speaker samt domarna har koll på resultaten. Funktionären på vattnet informerar de tävlande om vilken maxfart som gäller. Detta är viktigt för tävlingsmomentet då deltagarna kommer kämpa in i de sista minuterna om vinden räcker till.
    När heatet är avklarat kommer alla in till tävlingssekritariatet och laddar in sina SD kort på domarens dator där resultatlistorna sammanställs.
    /G

    @andersbq 433064 wrote:

    Det är en otroligt skillnad på Namibia, Tarifa, Fuerte och TT, Klagshamn & Haga.
    – Deras strippar är över 1 km blankt vatten med jämn hård vind.
    Visserligen finns det vindbyar där med, men pga olika grindar, 500 m startsträcka & 500m mätsträcka så blir det sällan crowded. Kommer det en vindby så kommer det klungor där med.
    Sedan måste dom köra på sin stripp pga sin “ålderdomliga” mätutrustning. Kan ju knappast varit optimalt att segla 90 graders vinkel i Namibia.
    Det är bara fånigt att ha ISA som ett rättesnöre i våra svenska vikar.

  • tbsurf

    Medlem
    7 december, 2007 vid 17:54

    låter ju kanon det där.. kul!

  • appel

    Medlem
    7 december, 2007 vid 18:41

    Hurra Gustav!

    Låter verkligen som ett bra upplägg, kanske går att komplettera med en resultattavla modell xl för både “publik” och seglare, som ju har svårt att höra i vind och vågor.

    Bestämmer du dej för Amaryllo, så kunde man väl, som du säger fortlöpande visa 2 sek eller maxvärdet på tavlan, då det är mer spektakulärt med höga hastigheter, samt att viss spänning skulle finnas kvar till att slutresultatet färdigställs med hjälp av (på getwets m fl begäran) 10 sek average.

    Det är snart vår…:cool:

  • surfan

    Medlem
    7 december, 2007 vid 21:17
    andersbq;433064 wrote:
    Kan ju knappast varit optimalt att segla 90 graders vinkel i Namibia.
    .

    Nej det är det inte men det är samma för alla så det funkar bra tycker ja

  • andersbq

    Medlem
    7 december, 2007 vid 21:37

    @Surferboy 433070 wrote:

    Omkörningar kommer vara tillåtet.

    Jag ställer upp på vilket format som helst, men det viktigaste är att det blir så rättvist som möjligt, så alla som vill kan åka när byarna kommer. När jag var i Tarifa och tittade kom man i klungor och åkte om varandra när det tutade i lite extra.

  • jester

    Medlem
    7 december, 2007 vid 23:18

    Hmmm.. Blir nog inga F2-loggor i mina segel i år (heller)…

    Finns det några planer för något SSM i år, eller? Finns det nåogt intresse för SweSpeed cup 2008? (ja, måste skötas bättre här på västkusten)

  • appel

    Medlem
    8 december, 2007 vid 08:05
    wrote:
    I slutet på banan har vi en följebåt med en funktionär som man rapporterar farten på senaste sträckan till.

    Antagligen svåraste momentet, kanske kunde vara frivilligt eller obligatoriskt vid förbättring?

  • andersbq

    Medlem
    8 december, 2007 vid 08:57

    @appel 433167 wrote:

    Antagligen svåraste momentet, kanske kunde vara frivilligt eller obligatoriskt vid förbättring?

    Eller en Walkie Talkie som hänger på ett snöre vid en stolpe. (om det nu är så viktigt!)

  • getwet

    Medlem
    8 december, 2007 vid 09:20

    @Jester 433146 wrote:

    Hmmm.. Blir nog inga F2-loggor i mina segel i år (heller)…

    Finns det några planer för något SSM i år, eller? Finns det nåogt intresse för SweSpeed cup 2008? (ja, måste skötas bättre här på västkusten)

    Klart att det finns planer för det Jester, och det är VI som får dra igång det. Dom små försök vi gjorde i 08 cup tycker jag fungerade mycket bra, tom bättre än vad jag hoppades på. Drog förvisso inte så många tävlande men vi fick ihop fem deltävlingar och det var bara lokalt i Sthlm. Men vi blev alltid mer än tre (som bäst tror jag det var 7-8 stycken)förutom en gång långt in på kalla senhösten, och det tycker jag är jättebra resultatet för vårt område första säsongen med extremt små resurser, eller rättare sagt inga alls.
    Nästa säsong kommer det att vara ännu fler, garanterat eftersom det tillkommit ytterligare speedare med GPS samt att vi vill utöka området norröver med Norrtälje. LBJ skötte också admin och jag tycker det fungerade bra, hoppas att han vill fortsätta. Nästa år blir det minst tio stycken deltävlingar eftersom det kommer att blåsa så ofantligt mycket mer i Sthlm:wink:

    Och som sagt var, nästa år får ni köra cupen på västkusten så fort det blåser, oavsett om någon är förkyld eller bortrest.:wink:

    Så hur gör vi Jester, och alla andra som vill gasa tillsammans när det är prognos? Hur styr vi upp det? Jag skulle vilja se 4 stycken swespeed nationella race på OLIKA platser i Sverige och sedan massor av lokala race i hemmavikarna så fort det blåser, även om det inte är kulingvarning.

    Låt oss säga att man sammankallar vid feteprognos och bra riktning på TT, nästa gång kanske det är NV kuling för Klagshamn, när ett ställe gjort sitt för året så flyttas den nationella tävlingen till ny plats, HP, Stockholm/Norrtälje osv. Detta för att få in även de lokala seglarna och för att resandet ska bli så “rättvist” som möjligt.

    Eventuella sponsorer för dessa tävlingar kan ställa sig på kö och kontakta mig för årets nästa swespeed cup.:wink:

  • appel

    Medlem
    8 december, 2007 vid 10:02

    Hmm låter som ett aningens litet missnöje med detaljer i upplägg på 2008 års speedcircus.

    Har för mig att Gustav ville ha synpunkter på det ultimata upplägget för en GPS stödd speedtävling, med vad jag kan förstå svalt intresse från speedetablissemanget.

    Ser ingen nackdel i att det blir två huvudorganisatörer för speedtävlandet nästa säsong, lika som i år, bara inte missnöje med smådetaljer gör att man inte dyker upp på tävlingarna.

    GPS kommer förenkla tävlandet i speed. Tar kanske en säsong till innan man hittat den mest attraktiva formen för det bara.

    Kom igen nu surfhandlare eller andra företag, investera och marknadsför i hetaste diciplinen…

  • jester

    Medlem
    8 december, 2007 vid 11:05

    Jag talar ju bara för mig själv, men systemet med heat och den extremt låga gräns för att ett heat skall bli godkänt passar inte mig alls. Tex så kunde jag inte ens köra banan i Kagshamn förra året, då jag var tvungen o plocka fram min lättvindsslalom, och 49 cm fena. Problemet var att folk med kortare fenor hade bottenkänningar. Inte så kul, och definitivt inte speed… MEN, jag kommer definitivt dyka upp på tävlingarna och heja på mina kompisar, samt vara ute o bränna lite goa repor vid sidan av tävlingsbanan.

    Ang. SweSpeed cuperna. Jag tror att det bör utses “scorekeepers” för resp. cup, så att stackars Lasse inte behöver jobba ihjäl sig, eller när han är bortrest. Jag tycker ju att resultat borde sammanställas dagen efter varje heat, vilket innebär att folk måste posta sina tider senast samma kväll som heatet. Bara förslag från min sida för diskussion…

    Hmmm… Om vintern blir lång och mörk, så kanske jag kan slänga ihop ett litet datoriserat system för det här i vinter. Vi får se, jag lovar inget. Sitter ju med sånt där på jobbet, så det är inte SÅ kul o sitte o koda på kvällarna… 😀 Då sitter jag hellre o kollar på senaste avsnittet av Heroes, eller Californication… 😉

  • getwet

    Medlem
    8 december, 2007 vid 11:10

    @tbsurf 433065 wrote:

    Är det f2 speed eller ssm du resonerar runt nu..?

    Låter så fjuttigt med ankdammen.. faktum är att där i storlek är större än pölen i wk..!! och där har det tävlats en hel del.. Blir lite som en ”bana” man kör på såna ställen för man vill bränna längs med revet eller muren på wk.

    En del att fundera på över vintern men jag tycker man ska försöka använda det bästa som finns för att eventuellt skapa lite uppmärksamhet även utomlands.. Kanske om det ändå blir för trångt att vi måste dela upp oss i grupper eller ha nån typ av fleet system..

    Jag har lite svårt att se framför mig ett SSM i ankdammen med 40-50 seglare som åker kors o tvärs inne i dammen såsom man gör vid Strand Horst eller Bad Hophuizen.
    Daniel fick uppgifter i Namibia om ett system där det går att lägga in kordinater vilket innebär att vi får ett begränsat område att segla på. Alla farter som ligger utanför dessa kordinater registreras inte. Så skulle jag vilja ha det iaf. Jag ser inte detta som ett generellt problem, bara på vissa ställen. Om man exempelvis tar Fituna eller Skälåker så behövs det inte eftersom det inte finns några ställen som är extremt mycket bättre än andra ställen. Speciellt HP men även TT (vet inte hur det är med Klagshamn) har ytor som är riktigt bra men kanske av olika anledningar inte ska användas i en officiell tävling. Ankdammen för att det är ett speciellt område, TTs “bana” mot Tjolöholm för dess livsfarliga stenar som kan orsaka hemska grejer osv. Om man sedan tar den risken utanför en officiell arrangerad tävling är en helt annan sak. Men ingen organisatör ska ta den risken.

    Jag är personligen negativt inställd till att köra stora officiella tävlingar i ankdammen eftersom det med mycket stor sannolikhet kommer att skapa problem för klubben samt för de lokala surfarna. Konflikten med naturvårdsintressen finns redan och den kommer självklart att accellerera om det blir till ett tävlingsområde……
    I Holland på ESM var det glasklart, bortom den linjen får du ABSOLUT inte segla, för där är det naturvårdsområde.

  • getwet

    Medlem
    8 december, 2007 vid 11:27

    Ang. SweSpeed cuperna. Jag tror att det bör utses “scorekeepers” för resp. cup, så att stackars Lasse inte behöver jobba ihjäl sig, eller när han är bortrest. Jag tycker ju att resultat borde sammanställas dagen efter varje heat, vilket innebär att folk måste posta sina tider senast samma kväll som heatet. Bara förslag från min sida för diskussion…

    Bra, vi dra igång en disk angående swespeedcup.

    Så länge man kör på lokal nivå anser jag det inte absolut nödvändigt att resultaten redovisas senast dagen efter. Resultaten finns redan på GPS speedsurfing och varje intresserad kan kika där. resultaten finns där under samma spot. Om dessa sedan sammanställs på swespeeds hemsida en eller ett par dagar efteråt känns ganska oviktigt för min del.
    Däremot kan man lägga betydligt mer energi på de nationella racen som kanske kan bli mellan 3-5 stycken per år beroende på vindar. Att försöka sammanställa dessa samma dag eller dagen efter kan vara desto viktigare, men resultaten finns iaf där för den intresserade via GPS speedsurfing…

    I 08 cup har vi oftast redan på plats kunnat räkna ut vem som vunnit (trots Garmin, nu när de flesta kommer köra Amarylon så blir den ännu enklare) och gett varandra ett handslag och en kompiskram (helst skulle jag vilja sparka Culin på smalbena varje gång:wink: ) Eftersnack på telefon senare på kvällen samt ett grattis eller lite tråkningar hör till efter att samtliga lagt in sina sessions. Så bör kanske de lokala tävlingarna fungera. De nationella däremot bör styras upp mer, men insatsen är låg eftersom tekniken finns och det kanske handlar om 3-5 per år.

  • joth

    Medlem
    8 december, 2007 vid 16:30

    Det där med en speedcup låter bra och vi kan säkert ha nån deltävling i Klagshamn eller Habo. Om det går ut på att segla en dag och sedan regga tiderna på ett event så man kan se resultat är det ju lagom upplägg. Det som är problemet för oss Skånesurfare är väl GPS. Tobbe kommer väl köra Amaryllo men varken Jag, Klang(troligtvis) och säkert 2 till som jag vet om kommer nog inte byta GPS i år.

    Och vi kör mest för att det är kul så tävlingsmomentet för en del av oss är inte så viktigt som att träffas och segla tillsammans.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.