Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS logga fart.

  • GPS logga fart.

    Publicerad av Knatte på 30 augusti, 2001 vid 17:50

    Hej! Har just slagit till på en GPS, för att få möjlighet att logga farten när man surfar och undrar var fäster man denna bäst. Skall man ha GPS:en på sig, fästa den på bom eller masten. Har någon åsikter om detta, så är jag tacksam för info.

    Knatte svarade 22 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • johansson

    Medlem
    30 augusti, 2001 vid 17:55

    Jag har min i flytvästen+runt halsen tycker det fungerar hyfsat.

  • andreas-t

    Medlem
    31 augusti, 2001 vid 06:56

    Silvertejpad runt bommen + handledsremmen fastsatt i bommen som reservsäkring. Då kan man titta medan man kör,
    dock bara åt ena hållet. Till eTrex’en finns det även ett cykelstyresfäste, som kanske går att modifiera så att det passar på en bom.
    Sätt ett fäste på varje sida, så får du lite sysselsättning med att flytta GPS’en under gipparna 🙂

    /Andreas

  • nemo

    Medlem
    31 augusti, 2001 vid 07:26

    Farsan har modifierat en djupmätare (armband+hållare) han har den på armen som ett armbandsur.

  • hakuna

    Medlem
    31 augusti, 2001 vid 09:58

    Hur fort kör man då?

  • Knatte

    Gäst
    31 augusti, 2001 vid 15:00

    Ingen aning, men hoppas kunna ge dig svar, så fort det börjar blåsa igen. Men jag gissar att man borde göra omkring/över 30 knop när det är bra förhållanden.
    Tackar för tipsen, skall nog personligen försöka med varianten att tejpa fast GPS:en med tejp på bommen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2001 vid 18:14

    Rapportera gärna vad du kom upp i för fart när du har testat. Av egen erfarenhet så tror jag att du kommer upp i bra mycket lägre fart än du tror. 30 knop blir svårare än du tror. Fat is fast visar det sig. Är du tung nog?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2001 vid 20:57

    Jag har funderat på att sätta en GPS i en hållare längst framme i fören och sedan använda en deviator så att inte masten kan trilla där. Man borde då kunna se GPSen från båda hållen. Frågan är bara om det blir för mycket vikt i nosen??

    //Johan!!

  • hakanp

    Medlem
    1 september, 2001 vid 09:00

    När det går riktigt bra/fort, brukar jag komma upp i 45km/h(c:a 25 knop) annars brukar det vid hyfsade förhållanden gå 35-40 km/h.

    Jag har GPSen i en plastpåse för mobiltelefon i en midjeväska som jag spänner fast runt masten innanför bommen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2001 vid 15:27

    Ha den på under armen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2001 vid 07:37

    Yepp – under våtdräkten på överarmen fungerar alldeles utmärkt !

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 06:22

    Uppmätt med Lorch Race260:
    Vind 5-8 m/s 20-22 knop på slör och 16 knop på kryssen.
    Vind 12-15 m/s drygt 30 knop på slör och ca 20 knop på kryss.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 11:59

    Vad har du för telefonnummer Nemo??

  • bjornen_vb

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:57

    Hittade ett fodral på http://www.addnature.com

  • sandberg

    Medlem
    4 september, 2001 vid 16:19

    Jag satte GPS under våtdräkten i ryggen, blev fövånad att det gick så fort, körde med en Free Diamond 70 och ett supernova 6.4 – alltså inga racegrejer. Jag kom som mest upp i 33 knop – och det känns som jag seglat fortare ett antal gånger utan GPS. Jag undrar hur tillförlitlig är en GPS på att mäta fart. En del säger 100%, medans en kamrat till mig som kör race med båtar (ca 60 knop), anser att de inte är att lita på – då är det bättre att klocka…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2001 vid 16:59

    ta med den i bilen och prova

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS logga fart.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.