Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS logga fart.

  • Johan!!

    Gäst
    4 september, 2001 vid 19:11

    En GPS är faktiskt riktigt exakt om den
    har bra mottagning, men den är inte alls
    lika känslig som en analog logg.
    Den räknar snarare ut en snitthastighet på
    de senaste sekunderna. Med tanke på det så är
    jag riktigt imponerad om du kom upp i 33 knop!

  • nemo

    Medlem
    5 september, 2001 vid 07:27

    Tel 040 125075

  • adde

    Medlem
    5 september, 2001 vid 07:34

    Den blir (väl?) exaktare ju fortare man kör.

  • jan-erik

    Medlem
    5 september, 2001 vid 08:12

    Jag är tveksam till att GPSen har rätt. Om du har den på ryggen och lutar dig snett bakåt så skymmer du halva himlen och GPSen får lite svårt att bestämma läget och därmed farten. Det räcker med att en positionsbestämning blir lite dålig för att man ska få en fantastisk notering av toppfarten.

    Jag har iochförsig en GPS som bara kan lagra maxhastighet och inte en sekvens av hastigheter. Jag har kört ett antal vändor och gått iland och kollat denna maxnotering. Det kan bli en sekvens som 23.5 – 26 – 36 – 24.5 knop, där 36knop är helt åt skogen. Då är 26 knop en mer realistisk siffra i mitt exempel. (en farthöjning från 26 till 36 skulle jag ha märkt!)

    Det som man skulle vilja göra är att läsa ut alla positionspunkter till en dator och räkna ut hastigheten mellan alla punkter och på så sätt bilda sig en uppfattning om vilka mätningar som är rätt. Det finns program att få för pengar som klarar det, men jag har inte hittat något som är gratis.

    Ännu bättre verkar det vara att, som någon föreslog, fästa GPSen på bommen. Då kan man kolla hela tiden och se effekten av små trimdetaljer. Man kanske lär sig nåt då. Dessutom skymmer man inte GPSen.

    /Jan-Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2001 vid 10:26

    33 kop verkar lite för bra för att vara sant! Hastigheter rund 25 knop verkar mera realistiskt. över 30 knop är ju vad proffsen med specialutrustning på specialbanor presterar.

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2001 vid 10:35

    Inget vetenskapligt inlägg men…Utan att ha provat ute på vattnet, så har jag en iaktagelse. GPS:en skall sitta på någon fixerad plats, utan allt för mycket rörelse.
    Jag höll den i handen när jag promenerade och tack vare armens/handens pendling, så fick jag en maximal gång hastighet på 43 km/h. Kan även tänka att det blir skaplig fart när man får ett kastfall…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2001 vid 11:30

    Jo jag har funderat på just det jag med. Ett kast fall i 25 knops fart lär ju ge en grym toppfart…

  • Johan!!

    Gäst
    5 september, 2001 vid 21:50

    http://user.tninet.se/~grn163t/framepage.htm(klicka på SPEED) så kan du läsa om Sigges fartrekord.
    Enligt Sigge så visar aldrig GPS för mycket utan om den visar fel så är det långsammare. Jag är tveksam till det eftersom en GPS ser ju till din position på vattnet och då borde den ju kunna missa både “framåt” och “bakåt”.

    //Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 2001 vid 07:14

    Hur är det med gällande speednoteringar, visst är det snittfarten över 100m som man mäter. Visst borde också noggranheten bli bättre om man läser av “medelfart” i stället för “maxfart” efter en schysst repa.

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2001 vid 18:15

    Nu har jag gjort mina första repor med GPS:en tejpad i på bommen (i framkanten) och det funkade bra. Försökte läsa av farten under surfningen, men det funkade inte så bra. Man hänger ut för långt från den och siffrorna var för små.
    Så jag fick läsa av GPS:en efter varje repa i stället.
    Förhållandena var väl inte optimala för speedrekord idag i Björlanda, då jag aldrig blev överriggad med 6.0:an och Tigan X-271. På kryssen så handlade det om 20-22 knop. Att nå 23-25 knop på slör/halvvind var ganska lätt, men att krypa däröver var betydligt svårare. Men jag nådde som mest 27 knop på slör/läns.

    Drygt 30 knop är fullt realistiskt med mindre bräda /segel.
    Men då handlar det om toppfart och inte ett snittvärde över 100m eller 500m som på de riktiga speedtävlingarna.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS logga fart.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.