Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gråtfärdig

  • gråtfärdig

    Publicerad av jayp på 20 juli, 2007 vid 21:46

    nu när det var kanonvind i helgen tänkte jag..JA! äntligen kan jag kötta ordentligt med min minibräda på 98 liter (errhhm). dock tyckte jag det var bäst att ladda med 150 litarn på lördagen för att sedan gå över till 98an på söndagen – den större brädan pajade under sessionen på lördan, så jag hade inte mycket till val på söndagen. i vilket fall, så fick jag århundradets kött session med 150 litersbrädan och 5,2 segel, samtidigt som det blev pankaka av sessionen med 98 liters brädan (samma segel, dock dagen efter). det var nåra andra dudes som var ute o körde samtidigt, och jag kan säga att det var INTE 150 liters brädor dom körde på – så kort och gott så är jag förbannad på att jag är så jävulusiskt kass på småbrädor – jag får helt enkelt aldrig till det, inte ens planing! och jag tvivlar på att det var segelstorleken det var fel på(har tyvärr begränsat med segel storlekar)..fast det är klart att det kunde varit det..och man kanske kunde klaga på spoten också, men i vilket fall så känner jag mig inte hemma på min 98litrare – efter typ 2 säsonger!

    jag vet inte riktigt var jag ska göra, hade mer än gärna lärt mig köra mindre brädor, men känns helt förjävligt förtillfället. mina bristande kunskaper är väl mestadels att komma upp i planing, men i de få fallen det har gått så har jag svårt att ta höjd också…. jag lovar att vara mer diffus i framtiden :smirk:

    jag väger 80 kg, 180 lång förövrigt och i de sessions jag har beskrivit har det blåst runt 10 -12 m/s i båda fall. hjälp!

    jayp svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mexi_

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 22:06

    strunta i stora brädan och köra bara den mindre. 98 liter är inte så litet ändå. 5.2 kan vara lite väl litet, jag brukar ha 5.7 vid 10-12 m/s. Träna och kör på den mindre brädan så ska du se att det lossnar snart. Läs mycket tekniktips!

  • safesurfer

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 23:00

    Kardinal felet brukar vara att man inte faller av tillräckligt, man måste offra mycket höjd för att komma upp i planing sedan man fått fart kan man ta igen det.

  • carl-r

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 00:45

    Hänga mer i selen? Så fort jag faller av och “sätter mig ner” i selen, allra helst bakåt och utåt så sticker det bara iväg (förutsatt att man har vind nog).
    Ett annat sätt att förklara det är att när du står i balans så kan du börja med att hänga ner mer i bommen och sen skjuta fram fötterna (och brädan) så hamnar du i samma position. Dvs längre bak och med tryck på bommen.
    Sorry om det var nåt annat du menade och att detta var uppenbart sen tidigare. 🙂

  • joli

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 07:13

    Kolla in http://www.guycribb.com/. Där finns mycket att läsa om seglingsteknik, rigging mm.

    Du kan också be mer erfarna surfare att kolla in dig och komma med råd. Be dem även kolla på hur du riggat seglet. Ett segel med tex för lite nedhal kan vara mkt svårt att få upp i planing. Men det vet du kanske redan.

    lycka till!

    Johan

  • jayp

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 18:52

    tack för tipsen! men tyvärr så var jag redan medvetande om de flesta :/ det handlar nog helt enkelt bara om att nöta.och kanske större segel. kände mest bara att jag behövde få det ur mig O.o

  • farbror_j

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 07:34

    Fördelen med lite mindre segel är att man kan “våga” att fylla ut dem fullt. Är känslan att man är rädd för kastfall om man faller av så är det nästan hopplöst att få fart på prylarna. Det är som sagt viktigt att börja med att falla av och få tryck i prylarna.

    Det jag gör (93 kilo med grejjerna på) är att sitta max i selen och lyfta upp bakfoten för att snabbare få planing. Det är annars lätt att tyngden på bakfoten gör att brädans bakdel aldrig kommer upp ovanför vattenytan.

    Våga ta några seriösa fall – segla på gränsen av förmågan så tror jag att det kan lossna. Vaddera med flytväst (om du inte redan har det) och hjälm (cykelhjälm funkar bra) eftersom kastfall in i masten gör för h….. ont… Du verkar ju ändå kunna stå och segla på lillisen vilket gör att du nog inte har så långt kvar till EUREKA!

    Lycka till!

    /Jörgen

  • linnn

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 11:56

    …och önska dig en surfresa i julklapp! :rolleyes: En vecka i sträck med vind varje dag skulle garanterat göra susen. Då kan man ju forstätta där man slutade dagen innan istället för att glömma det mesta o börja om från början nästa gång det blåser igen..

    Förra sommaren lyckades jag bara plana 45 grader ner i vind och hamnade vid spårvagnshållplatsen i Saltholmen fast jag börjat i Björlanda (minst tio minuter med bil), ha ha.. Veckan efter åkte jag utrikes o fick 8 dagar med vind, och efter det kan jag närapå åka 45 grader upp i vind istället! 😀

  • jeppo_f

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 12:27

    Från Björlanda till Saltholmen? Nää…. Då får du nog göra mer än att bara tokslöra. Till exempel trixa dig förbi Sillvik och Torslanda och åka över stora farleden till hamnen. Inte att rekommendera som vindsurfare.

    Men surfresor är alltid bra. Man lär sig väldigt mycket bättre när man får lite kontinuitet på surfandet istället för att det går två veckor mellan att man kommer ut.

    /jeppo

  • linnn

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 22:01

    äsch, jag menade ju fiskebäck..

  • jayp

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 18:41

    jo det där med att falla av mycket i höjd har jag insett..men jag ska prova på en annan spot nu så snart det blir vind, där vinden kommer lite mer längs med stranden – så man har lite mer svängrum! (brukar annars vara direkt onshore där jag surfar) nu är jag taggad till tänderna :D:D

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gråtfärdig

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.