• Greehorn…

    Publicerad av wrecker på 30 december, 2016 vid 13:50

    Hej.

    Inser att jag kliver in i en för mig ny värld här, ha tålamod med mig.

    Har närt tankar på att vindsurfa en längre tid och nu ska det blir av, med en kurs på vårkanten som start.

    Förvisso har jag testat att vindsurfa tidigare, men det är så länge sedan så att preskriberingstiden för mord är kortare. De kunskapar jag en gång hade kan jag alltså inte alls tillgodoräkna mig. Jag börjar från noll vad det gäller vindsurfing. Dock är jag seglare och en hygglig sådan, med ganska många distans i loggboken för att vara fritidsseglare.

    Målet är, att inom en icke tidsbestämd framtid, kunna vindsurfa fort, långt och i hård väderlek.
    Hemmaplan är och kommer att vara Mälaren och Stockholms skärgård.

    Jag söker tips på lämplig instegsutrustning och då gärna sån som jag kan behålla en tid och utvecklas med, samt allt annat jag ska lära mig att tänka på.

    Gott nytt år!

    mrquality svarade 7 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • hakuna

    Medlem
    30 december, 2016 vid 14:41

    Visst hade vi en eller två FAQ-trådar som var låsta längst upp i forumet, vart tog dom vägen?

    Ahh, det finns en WIKI-del, men hur man hittar dit från menysystemet förstår jag inte? Admin?

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?51820-Nyb%C3%B6rjar-r%C3%A5d-alt-FAQ-del-1

    Niclas

  • wrecker

    Medlem
    30 december, 2016 vid 15:49

    Grymt bra! Tack Niklas!

    /Markus

  • robin

    Medlem
    30 december, 2016 vid 17:00

    Rena nybörjarbrädor är att rekommendera när du börjar. De är sjukt stabila så du slipper vingla när du lägger dig hantera riggen. Du kommer ha glädje av din segling eftersom du har vindens beteende i ryggmärgen men det blir inte enkelt för det. Nackdelen med rena nybörjarbrädor är att man växer ur dem fort. Ett tips är att ta lektioner i början för att både snabba upp inlärningen och för att lära dig grunderna på en hyrbräda för att sedan kunna köpa en snäppet vassare bräda.

    Ring till stockholmsbutikerna och fråga om råd också. Du har Skidsport i Bromma och surfspot i kungens kurva.

  • hakuna

    Medlem
    30 december, 2016 vid 17:14

    Nybörjarbrädor, om du hittar, begagnade är dyra men du får enkelt tillbaka pengarna när du säljer.

  • martinc

    Medlem
    30 december, 2016 vid 18:58

    Började själv i någon 40-års kris för tre år sedan. I år har det släppt betydligt.
    Jag har också en seglarbakgrund och det hjälper vad det gäller vana att läsa vatten och att gilla vind. Tyvärr hjälper det dig inte ett dugg i att hålla dig på brädan. Då är det bättre att vara en hejare på skateboard eller snowboard (vilket jag aldrig provat).
    Min erfarenhet är att det Robin skriver ovan stämmer. Gå med i en klubb så att du kan börja med rejäl nybörjarutrustning. Är du lite kaxig och kör på med en för klurig bräda direkt åker du på bakslag och det blir tråkigt. Däremot går det fort att förbättras i början och därför behöver du mixtra med utrustning.
    Jag köpte en beg 140L som första bräda. Utvecklades bra på den och kunde sälja den utan svidande förlust efter ett tag.
    Mitt tips annars är att surfa alla dagar du kan oavsett vind. Det är kul när det tar i, men det är på de där dagarna med 6 m/s som du kan stå och nöta teknik och balans. Skaffa “Beginner to winner” DVD, en påse chips och ett sexpack pilsner och börja plugga i soffan.
    / Martin

  • hakuna

    Medlem
    30 december, 2016 vid 19:01

    Det gäller att få in hanteringen av riggen i ryggraden.

    Är det fler än jag som (tydligen) övat gippar i sömnen?

  • jlhp

    Medlem
    30 december, 2016 vid 21:56

    @MartinC 742610 wrote:

    Mitt tips annars är att surfa alla dagar du kan oavsett vind.

    Håller med där. En liten fundering i en annan bana kan därför vara att satsa på en longboard som första bräda.

    Nästan lika stabilt som en modern nybörjarbräda första timmarna men ger så oerhört mycket mer sen. Med en longboard finns det i princip ingen undre vindgräns utan du kan bokstavligen segla/träna så gott som varje dag! Du slipper dessutom vindväntandet och nojan över om det fortfarande blåser tillräckligt efter jobbet osv osv. Du har ju dessutom provat någon gång tidigare och underskatta inte det, vindsurfing är lite som att cykla – det man en gång lärt sig sitter kvar någonstans för resten av livet. Så jag tror inte du till varje pris måste köpa en modern nybörjarbräda först.

    Behåll sen longboarden och komplettera med häftigare och häftigare kortbrädor för hårdvindssegling vartefter du blir varm i kläderna.

    Longboard = maximalt antal seglingsdagar = maximal seglingsträning, balansträning, armträning osv. Särskilt i dina hemmavatten.

    Sen går det ju att utveckla longboardandet också med både prestanda och balansträning om andan skulle falla på i framtiden, för inspiration se tex D2-tråden på speed-slalomdelen av forumet.

    Avslutningsvis så är vi allt fler som idag ångrar att vi inte behöll våra longboards och därför kastat bort flera decennier av livet på att vänta på vind istället för att segla, ha kul, och vara i bättre form när det väl blåser…

  • jat

    Medlem
    31 december, 2016 vid 11:50

    Välkommen!
    Kör hårt och ge inte upp!

    @Wrecker 742604 wrote:

    Hej.

    Inser att jag kliver in i en för mig ny värld här, ha tålamod med mig.

    Har närt tankar på att vindsurfa en längre tid och nu ska det blir av, med en kurs på vårkanten som start.

    Förvisso har jag testat att vindsurfa tidigare, men det är så länge sedan så att preskriberingstiden för mord är kortare. De kunskapar jag en gång hade kan jag alltså inte alls tillgodoräkna mig. Jag börjar från noll vad det gäller vindsurfing. Dock är jag seglare och en hygglig sådan, med ganska många distans i loggboken för att vara fritidsseglare.

    Målet är, att inom en icke tidsbestämd framtid, kunna vindsurfa fort, långt och i hård väderlek.
    Hemmaplan är och kommer att vara Mälaren och Stockholms skärgård.

    Jag söker tips på lämplig instegsutrustning och då gärna sån som jag kan behålla en tid och utvecklas med, samt allt annat jag ska lära mig att tänka på.

    Gott nytt år!

  • mrquality

    Medlem
    2 januari, 2017 vid 22:39

    Hej och välkommen i gänget!
    Jag själv har börjar i år vindsurfa och har lagt otroligt mycket tid på vatten och igenom att kolla youtube video, artiklar, magazine, webkurs, resor, osv.
    Bästa tips jag kan ge dig är att:

    1) ta gärna minst en nybörjare kurs för att kunna förstår vind riktningar, och för att kunna lära dig att slar, gippa, och gå i vattnet. du kommer att borja med en 200-220 lt men fällbart centerbord som hjälper dig med stabilitet.

    2) börja med att hyra utrustning några gånger för att förstå om du är verkligen intresserat att köpa din första vindsurf paket. (Hyr samma utrustning som du kommer att använda på kursen pga olika modeller av brädor och segel påverka din vindsurf session)

    3) Spela in video efter din kurs med alla tips som du har fått alla rörelse som du har lärt så kommer du att komma ihåg i framtid när du kommer att vindsurfa själv.

    4) En gång du har lärt dig med en 200lt bräda att slar/gippa med en vind 4m/s börja att ta av centerboard och gör samma sak utan, du ska ha tålamod och behöver inte känna press till att använda en mindre bräda så fort det går. Därefter kan du börja använda hängsle och fundera efter antal timmar träning om du vill köpa utrustning.

    5) Gå till vindsurf butik typ surfspot.se eller liknande och köpa en freeride bräda som passar för Stockholm område och mest för plattvatten och ge relativ snabb utveckling. Köp inte en liten bräda som första utrustning typ 120-130 lt annars kan finnas risk att tu tappar motivation för att kan bli svårt och det tar längre tid att lära sig. Surfbutik vet hur ska ta han om dig iaf.
    Om du har inte råd med ny utrustning finns även två grupper på facebook : https://www.facebook.com/groups/819207151429011/?fref=ts
    https://www.facebook.com/groups/141704696029364/

    6) Läsa, och kolla video och även fråga på olika forum och kommer du att få alla svar på alla frågor som du kommer att inträffa i din väg. Är inte så svårt att rigga en segel, och med trycks och typs kommer du att klara utan att gå på en kurs :).
    Video och teknik:
    https://boards.co.uk/technique
    finns even tricktionary app gratis eller tricktionary dvd 3dvd med mer än 400 video (jag har köpt nu efter 70 timmar i vatten ungefär)
    På internet finns verkligen allt om du vill lära dig vindsurfa eller veta skillnad mellan freerida/freemove freestyle wave osv.

    7) en gång du har eget utrusning kolla alla vindsurf spot i hela Sverige här och kollar vilken är bästa vindriktningen som passar för olika spot:

    http://spotguide.kicks-ass.net/

    Välja alltid ett spot där det blåser mot landet för att kunna vindsurfa tillbaka och inte hamnar långt mitt i vattnet (värt tips 😉 )
    kollar vind riktning här:
    https://www.windytv.com
    https://www.windguru.cz/
    finn det även andra, finns även ett tråd här på surfzone

    8)Börja med din utrustning som ska vara mindre än den som du ska använda på kurs och ska vara svårare men inte så mycket typ jag som väger 93 använder än bräda 160lt. och gör allt som du har lärt. en gång du kan vindsurfa och slar/gyppa och använda häng sele börja med fot straps, I början kommer du att använda bara fram foten och därefter back foten också.

    9) Planing…..efter antal timmar träning och med tillräckligt vind kommer du att plana. Om du har möjlighet köpa en beg. segel line typ 4.5-5.3-6,5-7,5 det bror på din vikt/bräda storlek)så kan du testa går ut även när det blåser mycket eller lagom.

    10) NEVER GIVE UP! Enligt min erfarenhet gäller bara motivation och ANTAL TIMMAR som man är i vattnet. Varje gång bli bättre och bättre, du kommer att ha några dagar där kommer att känna dig frustrerad men kommer att gå över allt varje gång du kommer att känna frihet på vattnet 😉

    Finns det massa tråd redan här på SZ med alla dina fundering letar efter och fråga om du behöver hjälp.

    Kör på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.