Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grundkurs om fenor

  • Grundkurs om fenor

    Publicerad av gustav1980 på 16 augusti, 2006 vid 14:43

    Kan ingen presentera de grundläggande reglerna i ämnet “valet av fena”.
    När ska jag ha lång , när ska jag ha kort.? Vilka material är att föredra framför andra? Vad är nackdelen med sjögräsf osv osv…

    Själv kör jag alltid med 48 cm fena men har svårt att tro att det är rätt…
    Det tycks finnas gott om relevanta kunskaper här så lätta era hjärtan!

    Hälsningar
    Gustav

    dr-masse svarade 17 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jonatan

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 15:05

    När brädan bli bångstyrig – kör mindre fena.
    Om du får spinout hela tiden – kör större, eller om det sitter en sjögräsruska på fenan, ta en sjögräsfena.

  • lars_k

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 15:46
  • gustav1980

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 06:46

    Sist jag var ute hade jag fullt upp med att hålla mig kvar pga att brädan vobblade duktigt. Kortare fena torde alltså vara receptet.

    Tack Jonte och Lasse!

  • jps

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 07:16

    Vad är det för någon bräda?

  • gustav1980

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 07:22

    Fanatic Stingray TT 155 liter, från -02 vill jag minnas.

  • Knatte

    Gäst
    17 augusti, 2006 vid 07:42
    Gustav1980 wrote:
    Sist jag var ute hade jag fullt upp med att hålla mig kvar pga att brädan vobblade duktigt. Kortare fena torde alltså vara receptet.

    Tack Jonte och Lasse!

    Vobblar brädan, så har du med stor sannolikhet en för lång fena, (för vindstyrkan) som ger dig en fenlyft/fenplaning. Då blir brädan precis som du beskriver..:mad:

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 augusti, 2006 vid 07:42

    Till så breda brädor kan man ha något längre fenor överlag kanske + 4-8 cm beroende på vad du väger och vad du har för segelstorlek. Fenan som du har på nu känns nog bra med segel på 7.5-8.5 kvm på den brädan. Vad menas då med “överlag”. Man kan gå väldigt djupt in på det här med fenor om man vill. Men en bra måttstock på freeride brädor är Segelstorlek X 5 +4 cm för en bräda på 63-65cm(över 110L) och + 0-2cm för en bräda som är 62-59 cm <110L. Givetvis beror det lite på vad du väger och hur livlig du vill att din bräda skall vara. Formen på fenan spelar oxå in så det är inte bara längden som räknas. Skulle tro att din bräda börjar kännas konstig med den fenan med ett 7.0 segel och neråt.

    vad hade du för storlek på seglet när du körde och upplevde brädan som vobblig?

  • gustav1980

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 08:16

    Jag körde 7.5 men kände mig överriggad ( Är iofs ganska novis på det här med surfing, andra hade kanske fixat det bättre) . Enligt sjörapporten blåste det 12 meter per sekund vid den närmaste vindmätaren.

    Edit: Väger 82 kg

  • Knatte

    Gäst
    17 augusti, 2006 vid 08:19
    Oregistrerad wrote:
    Till så breda brädor kan man ha något längre fenor överlag kanske + 4-8 cm beroende på vad du väger och vad du har för segelstorlek. Fenan som du har på nu känns nog bra med segel på 7.5-8.5 kvm på den brädan. Vad menas då med “överlag”. Man kan gå väldigt djupt in på det här med fenor om man vill. Men en bra måttstock på freeride brädor är Segelstorlek X 5 +4 cm för en bräda på 63-65cm(över 110L) och + 0-2cm för en bräda som är 62-59 cm <110L. Givetvis beror det lite på vad du väger och hur livlig du vill att din bräda skall vara. Formen på fenan spelar oxå in så det är inte bara längden som räknas. Skulle tro att din bräda börjar kännas konstig med den fenan med ett 7.0 segel och neråt.

    vad hade du för storlek på seglet när du körde och upplevde brädan som vobblig?

    Ett grundtips på lagom fenstorlek är: Att fenan skall vara lika lång, som akterns bredd på aktern 33 cm från änden. dvs onofot-måttet.
    Är bredden 33 cm från aktern 50 cm, så är lämplig fenstorlek 50 cm plus/minus några cm.
    Men formeln ovan är väl mer vetenskaplig, som jag förstod det 😀

  • surfmats

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 09:26

    Knatte: Jag tror mig ha hört någonstans att bredden one-foot-off = största fenlängd. Men det kanske inte stämmer…?
    För övrigt kör jag en 36-fena med 7,3 kvm på en 110 litersbräda som är ca 39 cm ofo. Funkar jäkligt bra tycker jag.

    /
    Mats

  • Knatte

    Gäst
    17 augusti, 2006 vid 10:39
    surfmats wrote:
    Knatte: Jag tror mig ha hört någonstans att bredden one-foot-off = största fenlängd. Men det kanske inte stämmer…?
    För övrigt kör jag en 36-fena med 7,3 kvm på en 110 litersbräda som är ca 39 cm ofo. Funkar jäkligt bra tycker jag.

    /
    Mats

    Jo, så kanske man skall uttrycka det bättre (att det snarare är övre gränsen, snarare än ideallängden. Jag kanske blev lite väl luddig där 😉

  • smurff

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:55
    Gustav1980 wrote:
    Jag körde 7.5 men kände mig överriggad ( Är iofs ganska novis på det här med surfing, andra hade kanske fixat det bättre) . Enligt sjörapporten blåste det 12 meter per sekund vid den närmaste vindmätaren.

    Edit: Väger 82 kg
    jo då var du definitivt överriggad både ovan och under brädan!
    En 5,0-6,0:a hade nog räckt till. Framför allt har du ju rätt mycket planingsyta på den brädan 😉

  • wman

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 09:30

    Sen spelar ju brädden på fenan in också. Jag kör tex en 26cm freestylefena på 7,2. Men den är ju riktigt fet i basen också.
    7,5 i tolv m/s låter väldigt mycket…skulle nog kört 5,3.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 15:11

    Glöm inte brädan heller. En 155-litersbräda med överriggad 7.5 är rätt svårkontrollerad oavsett fena. Det är fullt möjligt att den brädan hade varit lättare att kontrollera med ett STÖRRE segel även i den vinden. För den delen, den typen av powersegling är rätt läskig hur som haver men…

    Sen ska sägas att en anledning till nervösa wobblande brädor är att folk inte skotar in ordentligt. Jag ser ofta folk segla med seglen halvinskotade och nosen pekandes mot himlen. Klart som fan att brädan känns vild och bångstyrig då.

    Ibland byter jag grejor med nån som seglar på det viset och märker alltid samma saker. Inget nedhal, hängseletamparna så långt fram att jag inte kan skota in för fem öre hur mycket jag än försöker och jag tappar höjd som fan. Så snart jag kan brukar jag flytta hängselelinorna 1-2 decimeter bakåt och sen dra en decimeter extra nerhal. Plötsligt blir den “sjövilda” brädan from som ett lamm, ligger platt mot vattnet och går som ett skott.

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 10:02

    OFO mäts vid 30.5 cm från aktern, tror jag väl? Detalj, bara. Som riktlinje är det helt OK. Det brukar sällan funka någe vidare att gå “över” ofo-måttet mer än någon eller några centimeter. Så länge vi talar normala freeride-fenor, typ.

    Brädans storlek och form, samt (kanske framförallt) kanterna påverkar rätt mycket hur stor och liten fena man kan ha. Och seglarens förmåga. Och typ av segel, en lätt freestylerigg gör ju att man inte alls belastar fenan på samma sätt som en räjsrigg gör.

    Fenans flex (hur styv den är), profil (hur tjock den är och var den är som tjockas) yta och svepning (inte bakåtsvept alls eller mycket svept) avgör, något förenklat, fenans egenskaper.

    Bild som ger en översikt av fenor (från http://www.gsport.com), på engelska iofs

    fin_anatomy.jpg

    Ytterligare en viktig sak är vilka egenskaper man är ute efter att få fram. För bättre planingsegenskaper och höjdtagning är rakare fenor och mer djup ofta eftersträvat. Mer fart med liknande, men ofta tunnare och mindre, fenor. Bättre sväng och kontroll, mer bakåtsvepta saker. Ofta lite mjukare i flexen oxå, framförallt i fenans topp.

    Med risk för lite överkurs… Formula-seglarna är nog de som är mest fengalna av alla. Där vägs ALLT in (fenans flex, vinkel (“rake”), profil, material, etc…). Två till utseendet identiska 70 långa formula-fenor kan ha mycket olika seglingsegenskaper, där den ena är för ren lättvindssegling och den andra (ofta mjukare) funkar i hårdare vindar. En fena som fungerar perfekt i en typ av formula-bräda kan ge märkbart sämre prestanda i en annan formula-bräda. Men det är lite speciellt i Formula med såpass stora fenor.

    Själv har jag i vågfenor en centimeter eller lite mer mellan fenorna, typ 20.5, 22, 23.5 och 25. Rakare outline på de längre fenorna blir det oftast.

    I freestyle har jag kört med en “riktig” freestyle fena på typ 25, men ofta kompletterat med en mer traditionell freemove/freeride fena på 29-30-31 för lättvindsdagar.

    På en freeride/superX bräda (65 bred, 110 liter, OFO 42) har jag en svept 30 fena för manöver, lek och mycket vind, en ganska rak 34 allround/fart och en rak 38-40 fena för lättvind och tidig planing. Många fenor blir det… men jag tycker att bra och rätt fenor är ett superbra sätt att få ut mer av sina pryttlar och sin segling.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grundkurs om fenor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.