Grundkurs om fenor

Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av dr Masse.

• Författare
     Gustav1980
    Deltagare

Kan ingen presentera de grundläggande reglerna i ämnet “valet av fena”.
    När ska jag ha lång , när ska jag ha kort.? Vilka material är att föredra framför andra? Vad är nackdelen med sjögräsf osv osv…

Själv kör jag alltid med 48 cm fena men har svårt att tro att det är rätt…
    Det tycks finnas gott om relevanta kunskaper här så lätta era hjärtan!

Hälsningar
    Gustav

jonatan
    Medlem

När brädan bli bångstyrig – kör mindre fena.
    Om du får spinout hela tiden – kör större, eller om det sitter en sjögräsruska på fenan, ta en sjögräsfena.

Lars_K
    Medlem
     Gustav1980
    Deltagare

Sist jag var ute hade jag fullt upp med att hålla mig kvar pga att brädan vobblade duktigt. Kortare fena torde alltså vara receptet.

Tack Jonte och Lasse!

JPS
    Deltagare

Vad är det för någon bräda?

Gustav1980
    Deltagare

Fanatic Stingray TT 155 liter, från -02 vill jag minnas.

Knatte
    Gäst
    Gustav1980 wrote:
    Sist jag var ute hade jag fullt upp med att hålla mig kvar pga att brädan vobblade duktigt. Kortare fena torde alltså vara receptet.

Tack Jonte och Lasse!

Vobblar brädan, så har du med stor sannolikhet en för lång fena, (för vindstyrkan) som ger dig en fenlyft/fenplaning. Då blir brädan precis som du beskriver..:mad:

Oregistrerad
    Gäst

Till så breda brädor kan man ha något längre fenor överlag kanske + 4-8 cm beroende på vad du väger och vad du har för segelstorlek. Fenan som du har på nu känns nog bra med segel på 7.5-8.5 kvm på den brädan. Vad menas då med “överlag”. Man kan gå väldigt djupt in på det här med fenor om man vill. Men en bra måttstock på freeride brädor är Segelstorlek X 5 +4 cm för en bräda på 63-65cm(över 110L) och + 0-2cm för en bräda som är 62-59 cm <110L. Givetvis beror det lite på vad du väger och hur livlig du vill att din bräda skall vara. Formen på fenan spelar oxå in så det är inte bara längden som räknas. Skulle tro att din bräda börjar kännas konstig med den fenan med ett 7.0 segel och neråt.

vad hade du för storlek på seglet när du körde och upplevde brädan som vobblig?

Gustav1980
    Deltagare

Jag körde 7.5 men kände mig överriggad ( Är iofs ganska novis på det här med surfing, andra hade kanske fixat det bättre) . Enligt sjörapporten blåste det 12 meter per sekund vid den närmaste vindmätaren.

Edit: Väger 82 kg

Knatte
    Gäst
    Oregistrerad wrote:
    Till så breda brädor kan man ha något längre fenor överlag kanske + 4-8 cm beroende på vad du väger och vad du har för segelstorlek. Fenan som du har på nu känns nog bra med segel på 7.5-8.5 kvm på den brädan. Vad menas då med “överlag”. Man kan gå väldigt djupt in på det här med fenor om man vill. Men en bra måttstock på freeride brädor är Segelstorlek X 5 +4 cm för en bräda på 63-65cm(över 110L) och + 0-2cm för en bräda som är 62-59 cm <110L. Givetvis beror det lite på vad du väger och hur livlig du vill att din bräda skall vara. Formen på fenan spelar oxå in så det är inte bara längden som räknas. Skulle tro att din bräda börjar kännas konstig med den fenan med ett 7.0 segel och neråt.

vad hade du för storlek på seglet när du körde och upplevde brädan som vobblig?

Ett grundtips på lagom fenstorlek är: Att fenan skall vara lika lång, som akterns bredd på aktern 33 cm från änden. dvs onofot-måttet.
    Är bredden 33 cm från aktern 50 cm, så är lämplig fenstorlek 50 cm plus/minus några cm.
    Men formeln ovan är väl mer vetenskaplig, som jag förstod det 😀

surfmats
    Deltagare

Knatte: Jag tror mig ha hört någonstans att bredden one-foot-off = största fenlängd. Men det kanske inte stämmer…?
    För övrigt kör jag en 36-fena med 7,3 kvm på en 110 litersbräda som är ca 39 cm ofo. Funkar jäkligt bra tycker jag.

/
    Mats

Knatte
    Gäst
    surfmats wrote:
    Knatte: Jag tror mig ha hört någonstans att bredden one-foot-off = största fenlängd. Men det kanske inte stämmer…?
    För övrigt kör jag en 36-fena med 7,3 kvm på en 110 litersbräda som är ca 39 cm ofo. Funkar jäkligt bra tycker jag.

/
    Mats

Jo, så kanske man skall uttrycka det bättre (att det snarare är övre gränsen, snarare än ideallängden. Jag kanske blev lite väl luddig där 😉

Smurff
    Deltagare
    Gustav1980 wrote:
    Jag körde 7.5 men kände mig överriggad ( Är iofs ganska novis på det här med surfing, andra hade kanske fixat det bättre) . Enligt sjörapporten blåste det 12 meter per sekund vid den närmaste vindmätaren.

Edit: Väger 82 kg
    jo då var du definitivt överriggad både ovan och under brädan!
    En 5,0-6,0:a hade nog räckt till. Framför allt har du ju rätt mycket planingsyta på den brädan 😉

Wman
    Medlem

Sen spelar ju brädden på fenan in också. Jag kör tex en 26cm freestylefena på 7,2. Men den är ju riktigt fet i basen också.
    7,5 i tolv m/s låter väldigt mycket…skulle nog kört 5,3.

Rasmus_W
    Deltagare

Glöm inte brädan heller. En 155-litersbräda med överriggad 7.5 är rätt svårkontrollerad oavsett fena. Det är fullt möjligt att den brädan hade varit lättare att kontrollera med ett STÖRRE segel även i den vinden. För den delen, den typen av powersegling är rätt läskig hur som haver men…

Sen ska sägas att en anledning till nervösa wobblande brädor är att folk inte skotar in ordentligt. Jag ser ofta folk segla med seglen halvinskotade och nosen pekandes mot himlen. Klart som fan att brädan känns vild och bångstyrig då.

Ibland byter jag grejor med nån som seglar på det viset och märker alltid samma saker. Inget nedhal, hängseletamparna så långt fram att jag inte kan skota in för fem öre hur mycket jag än försöker och jag tappar höjd som fan. Så snart jag kan brukar jag flytta hängselelinorna 1-2 decimeter bakåt och sen dra en decimeter extra nerhal. Plötsligt blir den “sjövilda” brädan from som ett lamm, ligger platt mot vattnet och går som ett skott.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2023 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med användarnamn och lösenord

eller    

Forgot your details?

Create Account