Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gunsials! Reklamation?

  • Gunsials! Reklamation?

    Publicerad av ducks på 21 oktober, 2008 vid 08:33

    Då har mitt relativt nya wave MC gått sönder, seglat det kanske 10 gånger, köptes för knappt ett år sedan… Har kontaktat gunsails för att se vad dom säger men inget svar än…

    Tänkte höra er input i detta ärende, kanske främst hur ni som säljer grejor hade gjort i detta fall. Också intressant om någon annan har haft liknande problem med gunsails…

    Kolla bilderna…

    Är mastfickan mellan den översta och den näst översta lattan som håller på att gå sönder, stygnen sliter sönder tyget, ca en meter av mastfickan är påverkad. Går inte längre att köra med nedhal då det spricker ännu mer, seglet känns apkonstigt när man väl seglar det… Har inte haft någon mekanisk påverkan på seglet och jag seglar inte med “för mycket” nedhal heller.

    Så vad säger folket? Självklar reklamation?

    surfmeister svarade 15 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 09:12

    Skadorna på bilden KAN uppstå om man riggar “oförsiktigt”, dvs trycker/tvingar i masten istället för att “dragspela” (mast-toppen sliter då rejält på tyget/stygnens insida…). Har själv ett GUN Mega från -06 med betydligt kraftigare mastkurva än ditt segel o jag har inget som helst slitage på mastfickan, fast då riggar jag omsorgsfullt o “dragspelar” seglet istället för att bara “trycka på”, skulle jag bara trycka på skulle masten säkerligen sticka hål på seglet riktigt fort…

  • staffomania

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 09:14
    Ducks;510096 wrote:
    Då har mitt relativt nya wave MC gått sönder, seglat det kanske 10 gånger, köptes för knappt ett år sedan… Har kontaktat gunsails för att se vad dom säger men inget svar än…

    Tänkte höra er input i detta ärende, kanske främst hur ni som säljer grejor hade gjort i detta fall. Också intressant om någon annan har haft liknande problem med gunsails…

    Kolla bilderna…

    Är mastfickan mellan den översta och den näst översta lattan som håller på att gå sönder, stygnen sliter sönder tyget, ca en meter av mastfickan är påverkad. Går inte längre att köra med nedhal då det spricker ännu mer, seglet känns apkonstigt när man väl seglar det… Har inte haft någon mekanisk påverkan på seglet och jag seglar inte med “för mycket” nedhal heller.

    Så vad säger folket? Självklar reklamation?

    Självklart!

  • ducks

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 09:19

    @kinetic 510107 wrote:

    Skadorna på bilden KAN uppstå om man riggar “oförsiktigt”, dvs trycker/tvingar i masten istället för att “dragspela” (mast-toppen sliter då rejält på tyget/stygnens insida…). Har själv ett GUN Mega från -06 med betydligt kraftigare mastkurva än ditt segel o jag har inget som helst slitage på mastfickan, fast då riggar jag omsorgsfullt o “dragspelar” seglet istället för att bara “trycka på”, skulle jag bara trycka på skulle masten säkerligen sticka hål på seglet riktigt fort…

    Iofs, fast jag riggar på samma vis som dig, inget tvång…

    Som man ser på bild 3 tex så drar stygnen sönder materialet, ca 1 cm brett, tror inte det beror på påverkan från masten när man för in den i mastfickan utan istället pga av trycket när seglet är riggat. Ökar sprickan ca 0,5 cm så släpper det helt…

  • ola-h

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 09:29

    Det verkar iofs dumt att sy segel som man inte bara kan tvinga in masten i och måste hålla på att dragspela (och skrynkla monofilmen).

    På extrema racesegel kan jag kanske förstå det, men på vågprylar? Själv trycker jag alltid bara i masten så långt jag orkar och sedan pressat jag in resten med hjälp av nedhalet. Det funkar finfint eftersom seglet är gjorda för att tåla det vilket jag alltså tycker att alla våg- och freeridesegel borde vara. Hur svårt kan det va?

    Man kan iofs se till att masttoppen inte har onödigt vassa kanter (vilket i samma anda masttillverkarna bode kolla innan masterna lämnar fabriken – men dett är ju någon man _kan_ fixa själv, till skillnad från en för klen maststrumpa).

  • safesurfer

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 10:05

    Precis jag brukar undvika dragspela till varje pris vid riggning och nedriggning just för att inte skrynkla monofilmen, speciellt på race segel med mycket tunn film. Brukar försökar snurra masten samtidigt somjag trycker då glider det ofta lite lättare.

  • ducks

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 11:45

    Fick svar nu av gunsails, dom säger samma sak som kinetic i denna tråd, vi riggning har du gjort fel… BS!

    Dom är villiga att stå för kostnaden vi en reperation i Sverige, problemet är väl lite att hela topdelen av mastfickan, ner till latta 4, måste bytas ut. Känns som det kan påverka prestandan om det inte fixas av ett proffs.

    Finns det någon som kan detta i Skåne?

    Sista gången jag köper segel från gunsails i alla fall… Seglat i många år och har aldrig haft ett segel som bara klarar ca 10 surf…

  • bananen

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 12:11
    Ducks;510163 wrote:
    Finns det någon som kan detta i Skåne?

    Edman sails i Malmö gör kanon jobb! Han har fixat mina segel och jag har aldrig blivit besviken. Om han inte kan göra en bra reparation av någon anledning, så säger han det innan.

    // Jonas

  • bicless

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 12:26

    Har seglet används normalt och du inte gjort någon yttre påverkan skall garantin gälla. Bryter du mot någon som uttryckligen står i instruktionen eller hör till allmän praxis kan tillverkaren hävda att garantin inte gäller. Detta låter som ett garantiärende tycker jag.

    Tillverkaren lagar dock nästan alltid segel, sällan de byter hela produkten. De har rätt att reparera en skada 2 gånger innan köparen kan häva köpet.

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 12:32

    Ducks: Men de står ändå för repkostnaden?? Det tycker jag är bra iaf, även om de anser att “du riggat fel”. Min gissning är att detta är hyffsat enkelt o fixa, gissar att de kostar max 700kr (1 timmes arbete räcker säkerligen). Ett tips är att lämna till Gransegel i Malmö… http://www.gransegel.se/adress.html

  • v-thun

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 13:01

    Reklamation

    En reklamation innebär att du meddelar säljaren
    – att du inte godtar varan
    – att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.

    Du måste lämna ett meddelande om felet “inom skälig tid” efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

    Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

    Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
    Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

    För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

    Reklamera alltid så snart som möjligt!

    http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

    Upp till bevis! Tycker själv att det låter som ett klockrent reklamationsärende.

  • ducks

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 13:01

    @kinetic 510187 wrote:

    Ducks: Men de står ändå för repkostnaden?? Det tycker jag är bra iaf, även om de anser att “du riggat fel”. Min gissning är att detta är hyffsat enkelt o fixa, gissar att de kostar max 700kr (1 timmes arbete räcker säkerligen). Ett tips är att lämna till Gransegel i Malmö… http://www.gransegel.se/adress.html

    Iofs, kanske så man brukar fixar det. Mest besviken då jag seglat lite på det, har kollat in dom andra seglen, alla wave MC, och dom verkar vara helt ok trotts samma riggteknik. Kanske ett måndagsex jag fick… Men man får vara glad att dom står för kostnaden som du säger…

  • carl-r

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 13:08

    Ser det inte ut som att skadan är på sidan av mastfickan?
    Då kan det väl inte ha inträffat vid riggning. Då skulle det ju ha varit precis på framkanten av mastfickan.
    Eller tolkar jag bilderna fel?

  • ducks

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 13:32

    @Carl R 510196 wrote:

    Ser det inte ut som att skadan är på sidan av mastfickan?
    Då kan det väl inte ha inträffat vid riggning. Då skulle det ju ha varit precis på framkanten av mastfickan.
    Eller tolkar jag bilderna fel?

    Jo, sitter lite på sidan, tror inte heller på att jag riggar fel. Det som skett är att tyget i mastfickan har separerat pga av trycket från stygnen när seglet är riggat, ju mer nerhal ju mer spricker det. De horisontella fibrerna i tyget har dragits neråt om du ser på bild 3, de vertikala fibrerna finns kvar. Verkar bara som att tyget kan seperara/fransa väldigt lätt.

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 13:45

    Ducks: Jag har oxå ett “reklamationsärende” hos GUN, fast i mitt fall en betydligt värre skada på ett Mega XS där de båda förlikspanelerna “gått av” inne i den breda mastfickan, finns en tråd här på konfen om mitt problem…Har varit hos Gransegel o visat upp seglet o slutsatsen var att lattficks-stygnen “ätit” sig igenom X-ply materialet varvid det till slut var så klent att det “revs av” längs stygnen…I mitt fall tar Gransegel minst 1500 för att laga seglet. Killen som tittade på seglet hade tydligen sett såna skador innan, inte många men det var iaf inte första gången. Tydligen skulle det vara rätt enkelt att laga det så det höll oxå, även om priset är högt pga att man måste sprätta en hel del…

    Svaret jag fick från GUN var “detta är inte normalt” o att de ville ta in seglet för kontrol/rep, dock så får jag stå för frakten till tyskland…Hur mitt problem löses är ej helt klart än eftersom GUN bad mig ta kontakt med stället där jag köpte seglet (köpte via GUN’s svenska ÅF och ej via GUN tyskland) som i sin tur skulle se om han “kunde göra något”, men jag hoppas jag kan få det lagat här i Sverige istället för att skicka till tysken…
    Trots detta missöde kommer jag högst sannolikt köpa nya GUN segel när det blir dags, fast det lär dröja 2 säsonger till innan jag byter ut mina segel eftersom jag har redan en komplett linje o tänker inte byta för “bytandets skull”…Jag tycker att GUN har hanterat mitt ärende 100% korrekt hittills!

  • ducks

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 14:02

    @kinetic 510208 wrote:

    Ducks: Jag har oxå ett “reklamationsärende” hos GUN, fast i mitt fall en betydligt värre skada på ett Mega XS där de båda förlikspanelerna “gått av” inne i den breda mastfickan, finns en tråd här på konfen om mitt problem…Har varit hos Gransegel o visat upp seglet o slutsatsen var att lattficks-stygnen “ätit” sig igenom X-ply materialet varvid det till slut var så klent att det “revs av” längs stygnen…I mitt fall tar Gransegel minst 1500 för att laga seglet. Killen som tittade på seglet hade tydligen sett såna skador innan, inte många men det var iaf inte första gången. Tydligen skulle det vara rätt enkelt att laga det så det höll oxå, även om priset är högt pga att man måste sprätta en hel del…

    Svaret jag fick från GUN var “detta är inte normalt” o att de ville ta in seglet för kontrol/rep, dock så får jag stå för frakten till tyskland…Hur mitt problem löses är ej helt klart än eftersom GUN bad mig ta kontakt med stället där jag köpte seglet (köpte via GUN’s svenska ÅF och ej via GUN tyskland) som i sin tur skulle se om han “kunde göra något”, men jag hoppas jag kan få det lagat här i Sverige istället för att skicka till tysken…
    Trots detta missöde kommer jag högst sannolikt köpa nya GUN segel när det blir dags, fast det lär dröja 2 säsonger till innan jag byter ut mina segel eftersom jag har redan en komplett linje o tänker inte byta för “bytandets skull”…Jag tycker att GUN har hanterat mitt ärende 100% korrekt hittills!

    Jo, sett ditt ärende här på konfen. Kanske lite därför jag postade mitt med, ville se om fler har haft samma problem med gunsails. Har haft sönder segel innan men då har det varit pga av mig själv vid krascher/spolningar osv, dock aldrig ett generellt sönderfall av mastfickan på ett relativt nytt segel som i detta exempel… Gillar också gunsails, mer innan dock 🙂 Har en hängsele från dom med som höll i en kvart, sen fransade den sönder med, kanske sätter på den på fel vis 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gunsials! Reklamation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.