Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Taggad: 

  • markram

    Medlem
    1 maj, 2004 vid 09:52

    Svar till:


    Varför är formula brädorna designade för att tävla i formula och inte i slalom?

    Hur mycket skulle vindsurfingen i Sverige vinna på att ha den tävlande eliten i formula även i slalomtävlingarna i Sverige på amatörnivå? Jag antar att formulaeliten skulle sopa rent hus upp till 10 m/s, vilket verkar vara ett viktigt mål?

    Är det inte tillräckligt med formulatävlingar i Sverige?

    Vill man få fart på vindsurfingen i Sverige med tävlingar där Svensson surfaren känner sig manad att vara med oavsett om man har en utrustning för 4 eller 15 tusen? Ponera att de flesta slalomtävlingarna skulle genomföras under 10 m/s, vilket med all sannolikhet skulle vara till stor fördel för formulaseglarna och skulle troligen också visa sig i resultaten?

    Hur får man då fart på surfandet i sverige, med Svensson surfaren med Bicbrädan från -95 och NP MK4 seglet mot formula seglaren som ställer upp i amatör serien med utrustning utvecklade under de senste åren för vindar under 10 m/s?

    Jag tror att det är viktigt att hålla serier som riktar sig mot amatörer och där alla kan känna sig manade att ställa upp borta från elit, där utrustningar betingar ett pris av vad? 50 tusen?

    Hur roligt skulle det vara att spela hockey i div4 om ett lag eller två från allsvenskan i bandy var med? Det kanske skulle kunna bli kul vid viss eftertanke?

    Visst skulle det visa sig att slalom blir populärt igen så dröjer det, antar jag, inte allt för många år när vi kan säga samma sak igen fast om slalom.

    Jag tror att det är bra att ha tävlingarna på två nivåer alá mellansvenska, en för formula (elit) och en mer amatörbetonad (freeride, slalom).
    Vem vet hur det utvecklar sig? Slalom är kanske på väg tillbaka, så att i framtiden är förhållanden de omvända? wink.gif

    Tänk om vi kunde få en “Mistral one design klass” fast med hypersonics två segel 10 och 7.5? Alla skulle tävla på identiska villkor, många tillverkare kan ta fram utrustningen till förmodar jag i förlängningen vettiga priser.

    [/ QUOTE ]

    YESS äntligen en som verkligen fattar vad det handlar om!!
    BRA skrivet Jeppe (kunde inte ens gjort det bättre själv)

  • lundvall

    Medlem
    2 maj, 2004 vid 09:10

    Förresten markram: Nu när de aldrig var nån tävling, när blir den då? Hade varit kul om det var en nu i början på maj. Är lite tävlingsugen av mig smile.gif

    Och alla formulaseglare: När jag var ute å åkte långt uteigenom å planade på gick båda jag på ett grund, ganska kraftift, å min fena är inte mer än 35cm så skulle jag ha haft en 60cm lär ju fenan inte må så bra efteråt, skall oxå säga att det var 2st med hypersonics som oxå gick på därute.
    Allt detta säger jag bara för att ni skall veta om de så att ni inte komme rå klagar sen ifall ni får vara med och går på helatiden å blir av med fen förrådet.

  • markram

    Medlem
    2 maj, 2004 vid 13:10

    Det beror helt och hållet på vädret.
    Vind= tävling
    Dålig vind= avvaktan.
    Om prognoserna säger att det skall blåsa, så är GWC SLALOM CUP på.
    Tanken är egentligen från början att det inte skulle finnas “fixa” datum, utan att vi skulle köra när prognosen visar att det är vind på G.
    Detta för att undvika “taävlingar utan vind”.
    Alltså har inte första starten gått än.

    Det hela bygger ju på internet med DMI WINDGURU FORECA STEFFO och GWC´s hemsida.
    Ser prognoserna bra ut så går vi ut med det här, om jag har missat det, så är det bara att ringa och skälla på mig så att jag (eller ngn annan)utlyser start.
    Förmodligen kommer det att blåsa kuling på en av deltävlingarna (typ när jag är i Japan frown.gif), även om jag inte kan vara med smirk.gif
    Anledningen till att vi hade ett “fix” datum var att det ändå skulle samlas folk till kick-off, städ och bytardagen.
    Nu blev det tyvärr inte så mycket vind, som önskat, men man kunde tjöta byta prylar och grilla korv ändå. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 maj, 2004 vid 11:21

    Hej!

    För att undvika att slalom återigen blir korvgrillning och evig väntan på vind kan man göra som Björn Dunkerbeck ( E11 ) som kör 9,9 ( obs ej 9,0) som största segel till sin 85 breda slalombräda. Läs senaste SURF om ni vill kolla in hela artikeln.

    Mvh Ulf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2004 vid 11:12

    Appropå Formulans vikande trend (åtminstone i göteborg).
    Generellt verkar det som det blir allt fler som gillar Formula. Tex till EM på Garda nästa vecka är det över 140! tävlande anmälda. Så många har det inte varit innan. Jfr gärna med Europa cupen i Freestyle, där har det bara varit ett 20-tal per tävling. Sakta men säkert tar Formulan mer mark internationellt. Gäller bara att Sverige inte halkar efter igen som det blev med Funboard.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 maj, 2004 vid 11:43

    Jag håller med dej, tex Midwinters USA: 170 deltagare.

    Hos oss blir det fler och fler som seglar formulabrädor, och när vi rejsar vill de flesta köra fig-8 på sina lättvindsprylar,-eller en kort kryss följt av mycket halvvind och slör.

    Vi lyssnar och anpassar oss efter folket, och därför ökar antalet vindsurfare hos oss.
    Förra årtusendet tog vindsnobbarna nästan livet av sporten, -jag tänker inte låta det hända igen hos oss, och jag hoppas inte det ska behöva ske i övriga sverige heller.

    Beroende på kroppsvikt är 76-95 breda brädor och segel på 7,8 – 10,6 m2 mycket populära hos oss.

    Jag har i flera år varit övertygad om att renodlad up/down ej är bästa val av bana vid ett folkrace, därför kör vi “folkligare/skojigare” banor (som ej kräver lika stora segel/fenor) med formulabrädorna.

    Vi har stått på land och väntat på vind alldeles för många år, -nu seglar vi istället! -Och alla älskar att vara på vattnet istället för på land.

  • speedjanne

    Medlem
    7 maj, 2004 vid 18:23

    Tja Uffe

    Medans du satt och skrev ditt mäjl var jag ute och körde 7.0 och 6.2 på min Sonic 100! i finfin ostvind plattvatten som en startbana. Helt underbart att slippa 12,0:an

    Titta på den bif bilden,måste dessa stackars ungdomar skaffa stora grejor när dom VILL segla hårdvindsslalom?

    TOW verkar vara time on web för dig! wink.gif

    Ha en riktig fin sommar !

    SPEEDJANNE GBG

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 12:57

    Speedjanne.

    När fortfarande isen ligger till havs, gör det väl inte dej illa att jag skriver ett inlägg ibland.
    Läs mitt tidigare inlägg direkt riktat till dej Janne!
    Där ser du att jag alltid är ute de mycket sällsynta hårvindsdagarna.
    Har du inte förstått att jag vill få fler att segla, istället för att grilla korv?

    5/9/2004 9:44:34 PM
    All you guys who complain that longboards are the past…how come youo NEVER consider that in the past, windsurfer was much BIGGER than it is today. Maybe a return to the past wouldn’t be bad at all.
    So a longboard is slower (in many conditions, NOT all). Who cares? Look at other sports. Speed has little to do with popularity. Around the world, slalom water ski-ing is much more popular than speed racing water ski-ing which is much faster.
    Downhill ski-racing is more popular than speed ski-ing.
    In surfing (“real” surfing, not windsurfing), longboards are (IIRC) now out-selling “performance” shortboards by 2:1.
    In dinghies, slow boats like Lasers are much more popular than skiffs. In catamarans, the slow Hobie and Dart are more popular than A Class and Tornadoes (and the fastest small cats are almost extinct).
    I don’t get how FW guys can attack IMCO for being slow – if speed is all why aren’t you sailing speed boards or slalom? FW is great, but so are all types of windsurfing.
    I see on the ‘net that last year, the Italian championships for the original 22kg Windsurfer One Design got 64 boards. Last, our original Windsurfer championship in Australia got 60- more than FW. It’s slow, cheap FUN and the class is expanding (as a proportion of windsurfing) again. MAybe going back to the future would not be bad at all….
    Chris 249  ( )

    5/10/2004 8:35:55 AM
    What a market China would be if there could be a board produced for the conditions in Poland, Finland, The lakes in Germany and China.
    If windsurfing can´t be done in China.. or next saturday when you have a couple of hours free for sailing, -there´s something wrong.
    FW is great, but there´s skilled FW-sailors here in Sweden who puts their biggest FW-sails on Lechner type of boards, to be able to sail, because 4-7 knots winds are very common outside the trade winds of GC, Maui and Cabo Verde ( the last island is, in the latest SURF issue, said to have the same conditions as the Lakes in Germany, I don´t believe a word of what SURF says. People outside the SURF personel know the Cabo Verde has perfect quality side shore winds, and perfect waves to power up the boards.
    If we could have the wind snobs shut up, and the realists take over development of the sport, we could be back to the big fleets of the early 80 ies. Realists know that lakes has gusty winds who needs totally different boards / sails than Angulo´s Cabo Verde. Look at side 5: Freemove 115 litres test, -I´m just laughing..).
    I love hard winds, but I want to sail too.. and would very much like to see something to complement my FW-boards when winds make them drop of the plane.
    Use superbig Folding Fins or whatever to produse boards the can be sailed those beautiful days when everybody goes to the beach to enjoy the sun.
    SURF-testers: try to sail one of the thousand cold gusty lakes in Finland when there´s
    a usual low quality 3-11 kn. wind.. -you won´t take a freemove 115.. -if you are grown up.
    Quality TOW to you all! -Ulf
    Ulf Astrom  ( )

  • speedjanne

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 15:16

    Titta vad kul korvgrillarna har här!

  • boman

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 16:28

    Vad är det dom springer efter, ligger korvarna i vattnet? tongue.gif

    By the way! Jag åt ca 11st grillade korvar med bröd och drack 5 läsk på årets första tävling i mellansvenska, och då seglade jag inte ens i slalom klassen, snacka om vindtorka, men trevligt hade vi ändå.

    wink.gif

  • markram

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 19:19

    Så har då äntligen fin prognos kommit!:
    Enl. Foreca NV vridande till NNV 10m/s.
    Samling på riggdäcket kl 10.00 i fiskebäck, för registrering.

    Eventuellt kan stranden användas för start/mål.

    Medlemmar i GWC startar gratis!
    Övriga får punga ut med 20kronor i start/registreringsavgift.

    OBS!
    Alla som startar är med i stora SPEEDSEEKER-lotteriet,
    för varje deltävling man startar i ökar chansen att vinna Neil Prydes värstingsegel som är signerat av Anders Bringdal!

    Ni hälsas välkomna.

    Regler:
    se http://www.gwc.se

  • gurra1978

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 19:53

    Kul att se att ni endast tar 20 kr i startavgift och man ändå har chansen att vinna ett så fint pris.

    Jag ska passa på att framföra lite kritik mot mellansvenska cupen här hos oss. Jag tycker att 175 kr är att ta i lite väl mycket. Det kostar i och för sig endast 125 kr att föranmäla sig men själva idén med föranmälan till en tävling som är väderberoende är inge vidare. Jag tycker tävlingarna ska hållas utan några priser i potten. Tycker synd om alla som pröjsade 125 kr för att åka typ 10 mil enkel resa för att grilla korv.

  • boman

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 21:24

    hmmm!

    Jag får ta och gnälla lite jag med.

    Dom där 125kr är till dom som fixar tävligen! det är ju inte gratis med bensin och annat som ska fixas, GWC är en stor klubb med bra ekonomi och många sugna slalom seglare, det finns ingen så stor klubbi Sthlm, möjligen Twc, kör inte dom slalom seglingar på kul?

    Det var endast en som var föranmäld till tävlingen i kapellskär och det var en formula seglare, ingen ställde upp i slalom klassen!!!!! mad.gif även fast det fanns chans till en segelbar slalom åtta. Ca 16 st taggade formula seglare var där! och jag tror ändå att dom flesta hade en ganska bra dag, även fast det inte var några sido aktiviteter än att grilla korv och snacka trimm.
    Dom priserna som Johan E ställer upp med är ju inte dåliga direkt, alla som är med har ju chans att vinna, men då bara om man är inregistrerad.
    Förra året var det en kolbom ett 11kvm segel och en Air inside freestyle bräda på prisbordet, inte dåligt de inte.

  • ian

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 21:48

    125 spänn för 11 grillade korvar o fem läsk på strandcafe e ju inte så illa faktiskt wink.gif

    På lördag e man redo för snabba repor o tajta duckgippar!

  • boman

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 22:57

    Ja visst det var ju alla snåla slalom seglares (läs Gurras) wink.gif korvar jag fick äta upp.

    lycka till i på lördag! må vindarna va med er. vad är det för storlek på det där speedseeker seglet föresten? kanske ska man sätta sig i bilen och va med, jag vill minnas att körvarna va goda sist jag var där och träffade speedjane &co

    gasen i botten!

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.