Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 07:42

    Skaffa en duktig fotograf som kan ta mycket goa bilder som ni kan lägga upp på webben. Ingen kompaktadigital utan en riktig kamera med bra zoom. Mikael Pilstrand har prylar plus är insatt i ämnet (kostar ev. pengar…). Lite mayhem runt bojarna skulle sitta fint.

  • gurra1978

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 15:34

    Jag är inte snål, jag är student. Det borde finnas studentrabatter laugh.gif Jag står fast vid min åsikt.

    Hörru Boman, ska vi gasa iväg imorgon bitti till Göteborg och köra lite? Vinden här hemma sviker ju hårt.

  • speedjanne

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 17:45

    Japp kom hit för fan,det skall blåsa perfekt vind/riktning för slalom imorgon! har precis värmt upp knäna med 3timmar 6.2 och thommenspettet small grin.gif grin.gif

  • boman

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 19:48

    laugh.gifja håller med det borde finas en student rabatt, vem vet kanske blir det nästa år?

    Fan va kul det hade varit att gasat iväg till götet! bilen är ju redan packad med 1st rrd276 som jag trodde skulle ut på vattnet idag men så blev det ju inte!

    Janne! 6,2 och small mmmmh cool.gif

  • markram

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 19:52

    Svar till:


    Kul att se att ni endast tar 20 kr i startavgift och man ändå har chansen att vinna ett så fint pris.

    Jag ska passa på att framföra lite kritik mot mellansvenska cupen här hos oss. Jag tycker att 175 kr är att ta i lite väl mycket. Det kostar i och för sig endast 125 kr att föranmäla sig men själva idén med föranmälan till en tävling som är väderberoende är inge vidare. Jag tycker tävlingarna ska hållas utan några priser i potten. Tycker synd om alla som pröjsade 125 kr för att åka typ 10 mil enkel resa för att grilla korv.

    [/ QUOTE ]
    Man skall tänka på vilka kostnader och allt arbete som ligger bakom en tävling -oavsett om det blåser eller ej.
    Jag tycker att det är strongt av dem att ordna en mer seriös tävling.
    “vår” cup är ju inte i guld-standard i organisation (superslimmad) och då blir det billigare.

  • markram

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 20:03

    Svar till:


    Ja visst det var ju alla snåla slalom seglares (läs Gurras) wink.gif korvar jag fick äta upp.

    lycka till i på lördag! må vindarna va med er. vad är det för storlek på det där speedseeker seglet föresten? kanske ska man sätta sig i bilen och va med, jag vill minnas att körvarna va goda sist jag var där och träffade speedjane &co

    gasen i botten!

    [/ QUOTE ]

    Tror det var 5,4

  • swe-16

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 22:09

    hahaha…det var roligt…du gnäller om 125 kr i startavgift, men tvekar inte att åka (50 mil x 2 =1000:-/2 i bara bensinpengar för er två) till andra sidan Sverige för att eventuellt få lite surf.

    Ge arrangörerna lite cred för vad de gör istället för att gnälla om småpengar som uppenbarligen inte drabbar någon fattig student. Att det endast kostar 20:- på GWC cup är kanon…heder till dem…men 125:- är verkligen inget överpris utan snarare superbilligt om man tar med alla kostnader EXKLUSIVE alla priser.

    /Per

  • gurra1978

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 22:47

    Jag lägger hellre pengar på soppa för att få bra gratis segling än att betala för att segla. Sluta hacka på mig och mina åsikter och stick ut och segla istället wink.gif

  • jakegson

    Medlem
    15 maj, 2004 vid 19:51
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 16:01

    HEJ ! På tal om spett..
    Jag har två nålar, en 45 bred och en 38 bred.
    -45:an kör jag vid mer än 13 m/s och den är skön att köra i chop.
    -Rena större vågor går också bra, speciellt om du faller av på plattvattnet mellan vågorna och maxar fart för att sedan lova på någon peak,
    -du har aldrig hoppat så högt och långt!
    -Fantastiskt skönt är också att duckgippa eller göra en race gipp i maxfart på rel. platt vatten.
    -Jag brukar hålla till bakom ett rev. -Detta är nästan nödvändigt med 38:an som körs vid mer än 16 m/s då choppen är för grov för de extrema farter 38:an kommer upp i.
    Om jag kör 38:an i chop brukar jag lova rel. mycket och höjda genom choppen för att sedan gippa och “rida” choppen på en optimal slör.
    Speedbrädorna är underbara när det blåser tillräckligt!
    Mvh. Ulf Å
    P.S. De flesta nålar som Delfs gjorde var ca 260 långa.
    Min 38:a är 258 lång. -Kuriosa : En av Björn Dunkerbecks nålar från 2003 var 263 lång. D.S.

    Re:

    Grymt! Är det brädor byggda av Delfs som du har??
    Jag är även stolt ägare till ett 5.0 och ett 4.0 m2 North SPEED segel tror dom är från 91 eller nåt sånt med 5 cambers och typ 8 lattor.
    Masten är en North kolfiber med en styvhet som inte är av denna världen.
    Enda nackdelen är att dom är svåra att få till att rotera över efter gipp.
    Min bräda är också grym att gippa på plattvatten, stor radie och brädan skär som en kniv genom vattnet
    Mer speed skulle va kul med en speedtävling i Sverige!

    stinger
    enthusiast

    Reggad: 17/09/2002
    Inlägg: 204
    Hemort: Linköping ibland Göteborg
    (62.119.43.195)
    [Re: ULF Å]

    Jag har sett dina inlägg ang TOW o Go Big osv: Du täcker verkligen upp ett stort register med dina brädor, Formula till rena speedbrädor (38cm är smalt). Verkar grymt att åka speedbräda, misstänker att det är rätt stor skillnad mot traditionell slalom. Jag har nyligen köpt en gammal F2 Sputnik 285 Thommen Edition, ska bli riktigt kul att få fart på den…

    Ulf Å
    [Re: stinger]

    Tjena!
    Javisst, man vill ju inte missa de blåsigaste dagarna.
    Riktigt tryck i ett extremt profilstabilt segel,
    (-jag har bl.a. några små simmer speed med 8 lattor 6 cams i storlekarna 4,3 4,9 och 5,6)
    på någon av mina nålar (de är byggda av Delfs)
    och jag hoppar rakt ut i stratosfären när jag hittar en ramp!
    Ni har väl sett Laird Hamilton hoppa 17m högt och skööönt långt, med speedbräda i NP´s gamla video..
    Mvh Ulf

    Vinta_Kestrel
    enthusiast

    Reggad: 11/11/2003
    Inlägg: 235
    Hemort: Ronneby, Blekinge

    [Re: Ulf Å]

    Jaså var det Laird Hamilton (trodde det var storebror Angulo)? Har rullen, det hoppet är grymt! Om det är det hoppet där han bara åker uppåt uppåt uppåt och till slut bara kastar grejerna och faller typ halva dagen? Från tidigt 90-tal (91-92 kanske)?


    Niclas

    Mina needles hör till de allra senaste brädorna Delfs gjort, jag la in mycket mer ofo och bakflyttat trim än på de tidigare brädorna han gjorde. Delfs hade nordiskt speedrekord.

    Har man allt mellan FW och speedbrädor får man rätt mycket TOW.
    Janne: du undrade om jag hade lite vattentid.. -tvärt om! Jag är känd för att vara ute extremt länge en dag det blåser bra, 7-9 timmarspass är inte ovanliga, (med kort pauser för lunch och midag, då jag snabbt tömmer termosar och mackburkar.
    250 mil tor Apelviken gör att mina tidigare högfrekventa västkusttripper, har bytts ut mot G.C. Hurghada, osv. (bara 6 tim. flyg).
    Kanske ses vi på sydligare breddgrader Janne, -det skulle vara kul att segla tillsammans vid tillfälle. Ha en skön sommar!
    Mvh Ulf.

    P.S. IFCA kör 10,0 m2 ej 9,0 i slalom D.S.

  • speedjanne

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 16:39

    Ulf!

    Du får mer en gärna komma ner vid nästa tävling, vi annonserar när nästa feta kuling är på “G”. Vad tyckte du om bilderna? Har själv haft kraftig ångest/psykos sen förra söndagen låg och körde en kraftig speedslör med Sonic 100/N5 7.0 i c:a 13m/s när ignition 100 masten small av! Blev livräddad av en 4barnsfamilj i en Maxi 84:a,efter den har jag tappat surflusten,tror jag får gå till farbror psykdoktorn!

    Mvh Speedjanne GBG

  • boman

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 20:19

    Fan janne!! tappat surflusten? ring mig på jobbet i morgon, vi måste tala ut om det här.

    smile.gif laugh.gif smile.gif wink.gif

  • speedjanne

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 20:45

    Vet inte om jag kan ringa…ligger hemma och skakar,gråter…sobril…bettskena…hur kunde den gå av snyft!!!!
    Kanske ett nytt sådant här hade hjälpt….

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 13:39

    Svar till:


    2. Se punkt 1. När någon skriver att Formula-gear är snabbast när dominerande vindhålen har mindre än 6m/s, så har de säkert rätt, men vem f-n startar ett slalom-race då(det är ju om vi startar under sådana skitförh. som prylhysteri med 3meter långa kolfiberbommar för 10papp äter upp sporten).

    [/ QUOTE ]

    Ibland är livet hårt. När det gäller vindsurfing är livet ofta hårt. Hur man än gör, kan man inte täcka hur stort vindregister som helst med hur lite prylar som helst. I svaga vindar har den som har stora prylar ett rejält övertag, blåser det 25 m/s så kommer den som ger sig ut på en formula med en 9,9:a att ångra sig. Jag tror man måste acceptera att det inte blir riktigt bra hur man än gör det. Antingen får man begränsa vindregistret eller så får man låta utrustningen kosta, på ett eller annat sätt. Det roliga med gamla tiders slalom var ju att man kunde tävla i relativt beskedliga vindar likväl som i övre 30 m/s. Nu finns grejor som klara betydligt mindre vind än gamla tiders slalom så jag tycker man kan ha rätt låga nedre vindgränser även i slalom.

    Svar till:


    3. Den som vet hur det ser ut i Fiskebäck är nog inte så jävla pigga på att köra några av ban-alternativen med 70cm fena.
    Det finn ett och annat spänningsförhöjande “obstacle” där (typ skär, stenar, grund) ett djupgående på 80 cm eliminerar bra och publikvänliga banalternativ och sen vet jag inte hur FW-gear funkar i running´start&goal.

    [/ QUOTE ]

    Alltså… Det här känns så… förmyndaraktigt så jag inte vet vad jag riktigt ska tycka.

    Som jag ser det så kan man hantera det här på två sätt. Det ena är att utgå från att seglarna är tänkande individer: “För att få till en någorlunda vettig slalombana så har vi varit tvungna att låta banan korsa ett korallrev med ca 40 cm minimidjup, tänk på det när ni väljer fena, grabbar”

    Det andra sättet är att utgå från att de inte är det och förbjuda dem att vara dumma: “Ni får inte ha raka fenor eftersom sjögräset fastnar i dem”.

    Jag tycker det första sättet är bäst. Talar man om för seglarna att det är grunt och de ändå plockar fram sina 70cm Deboichet-fenor så tycker jag faktiskt att de får skylla sig själva.

  • markram

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 23:14

    Hej Rasmus.
    Du är välkommen till GWC överförmynderi cup.

    Hela idén med GWC SLALOM CUP är att det skall vara skoj och att även de utan värstingprylar/tävlingsbakgrund skall känna att de har där att göra (tex så lottas värstingpriset ut!).
    Hoppas att ni förstår det..
    Det finns många (väldigt många) som har freeride/slalomprylar som funkar bra i +7m/s.
    För dessa fanns innan inga “tävlingar” (eller skall vi skriva tillfällen att rejsa mot varann runt en bana).

    Det är det som vi försöker skapa.
    Jag var funktionär på GWC´s Formula-tävling i helgen, med många seriösa tävlande och deltagare som kört som proffs i PWA (Davidsson) och likaledes erfaen seglingsledare (Rappe).

    Det var kul och lärorikt även om vinden uteblev, men jag kände att den form som GWC körs under är ett komplement.

    Sätter man lägre vindgränser ställs större ekonomiska krav för att kunna vara med (om man vill plana).

    Vi vill att många som inte tävlar idag skall plocka fram sina grejer och upptäcka “folkrace”.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.