Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hack i fenan

  • Hack i fenan

    Publicerad av olas på 12 juni, 2020 vid 13:41

    Hej,
    Tyvärr så händer det ibland att jag går på en sten, vilket får till följd att det blir mindre hack i fenan.
    Dessa mindre hack sandpapprar jag ner och så är det bra med det.

    Ibland har det dock hänt att det blivit större hack, vilka jag skulle vilja “fylla igen” innan jag går på med slippapper.

    Någon som vet/kan rekommendera vad man kan fylla med?

    Något som är tillräckligt hårt, samtidigt som det är möjligt att forma/slipa efter att det härdat

    Vad säger den samlade inteligetian?

    Ola

    pete svarade 3 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • johanvm

    Medlem
    12 juni, 2020 vid 19:17

    Hej, jag brukar fylla mina skador med lamineringsepoxi.
    Steg 1: avgränsa skadade området med maskerigstejp (1-2mm utanför)
    Steg2: Fyll skadan rikligt med epoxi+glasfiberklipp. Epoxin är mkt rinnig, så jag brukar göra en avgränsning/kopp under skadan mha maskeringstejp. Droppa ner epoxi på tejpen/skadan och klipp (diagonalt) en bit väv så att korta fibrer landar ner och blandas/förstärker med epoxin.
    Steg 3: När epoxin härdat så filar jag ner epoxin flush mot avgränsningstejpen. Bort med tejpen, nu är det bara 0.1mm epoxi ytterliggare som skall bort. Fila flush, trimma/runda framkant och sen klart!

    Jag brukar ofta lägga epoxin direkt på den skadade ytan (efter rengöring med vatten och sprit), tanken är att de fransiga fibrerna skall göra det lättare för reparationen att fästa.

    Epoxi+väv finns på många ställen: BILTEMA, PRIMENTA.SE, Erlandsons brygga, WATSKI, etc.
    (CASCO, PLASTICPADDINGtuber, etc i järnhandeln/JULA/ClasO skulle jag hålla mig borta ifrån.)

  • hakuna

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 09:58

    För att göra expoxin mindre rinnig, blanda upp den med microballonger, så blir den mer som kristyr (som man har när man bakar muffins mm) och lite mer lätthanterlig.

  • pete

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 20:10

    Jag har just kladdat lite med en grundstött fena; använder Plastic Padding Marine Epoxi som jag inte upplever som rinnig. Har för mig att den går bra att slipa oxå, har inte hunnit göra det än den här gången.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hack i fenan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.