Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hajar på nya zeeland?

  • manno

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 17:11

    Jag har gäddskräck!

  • _frippe_

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 17:27

    @manno 389637 wrote:

    Jag har gäddskräck!

    He he, jag vet inte om du skojjar men jag har faktiskt fått en släng av gäddskräck någon gång när jag legat i Mälarens grumliga vatten och ska vattenstarta. Det är dock inte bara en nackdel att ha lite nojja för farliga fiskar under vattenytan. Man tränar upp snabheten i vattenstarterna rätt bra när man börjar fundera på om det kanske simmar en stor haj under en och planerar nästa måltid (det funkar även med gäddor om man vill) 😀

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 17:28

    Men har du gäddhäng (det har min morsa)? /Jesper B

  • poppo

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 19:29

    Ibland har man ju en gädda (åla-huvud) som kikar ut….

  • bonasurf

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 20:50

    gäddskräck är säkert mer befogad än hajskräck.

    Var utbytesstudent i NZ i ett år. Min värdfarsa har dykt en del nere vid stewart island säder om sydön och stötte mycket riktigt på en vithaj när han dök. Han är en ruggigt tuff kille men verkade inte varit så tuff då.

    Antalet hajattacker är oftast proportionellt till antalet personer i vattnet vilket gör nz till ett ruggigt ställe då det är sällan det ligger folk i vattnet alls där. På sydön bord det 600000 pers och jag slår vad om att endast en bråkdel ens närmar sig vattnet. Trots det har nz en välrepresenterad statstik.

    Lugnande: Med tanke på att det senast var 1968 som senaste dödliga attacken var så börjar det väl bli dags för en ny :-).

    Om du vill ha några tips om nz så hör av dig. Har bott där i lite drygt ett år och rest runt överallt både på sydön,nordön och stewart island (om du nu insisterar:-)) .

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 22:53

    Jag har för mig att min mamma opererat dit tån på nån snubbe efter att en gädda bitit av den eller nåt liknande. Det var i alla fall en skada som uppkommit genom gäddbett.

  • smurff

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 07:19

    Man skall inte lyssna för mycket på skrönor vad det gäller Hajar.
    Och jag vet inte om detta gäller för gäddor.
    *****KIDS! DONT TRY THIS AT HOME!********************
    Såg ett program med en hajforskare i Sydafrika som “simmade” med och studerade TIGERHAJ och BULLSHARKS. Det helt sjuka var att om man höll nere pulsen medvetet (de hade pulsmätare på sig) så var Hajarna lugna, nyfikna men lugna och väldigt reserverade. När forskarnas puls steg tex pga mycket haj i vattnet uppvisade Hajarna ett mer aggresivt och oroligt betende.
    Snubben hade till och med en BULLSHARK som är känd för att tugga först och smaka sen, dvs en av de mer agressiva hajarna, som var framme och petade på honom med sin nos bara för att kolla läget, han blev inte biten, något som hade varit nästan 100% risk om han hade sprungit runt och stissat runt den i vattnet. Efter att ha följt en grupp av tigerhajar så blev de så vana vid att ha dykarna i vattnet att de till och med kunde ta tag i dem och åka med en bit.
    ********************************************************
    Ja vad säger man, det är mycket man inte vet helt enkelt och det gör ju en nojjig. Så om du mot all förmodan träffar på Haj, Ta det lungt, andas djupt.
    Se till att komma upp på brädan i lugn och maklig takt om du råkar ligga i vattnet. Ju stissigare du e desto mer intressant är du.

    Givetvis inget jag själv har provat eller planerar att göra, ju längre bort de e desto bättre tycker jag, vill ju inte skada dem med min vassa fena 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 10:18

    Jag har hört så mycket om hajar och så mycket som är motsägelsefullt att jag numer mest väljer att berätta det som känns roligast att berätta om, oavset sanningshalt. Hajar är hämndlystna och följer sina hatobjekt från världshav till världshav, för det gör hajen i en av de sista “hajen”-filmerna.

    Mer trovärdigt: Vithajen är den enda hajart som huvudsakligen livnär sig på varmblodiga djur.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hajar på nya zeeland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.