Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hakutstick: Skillnad mellan formulabräda och Easy Rider?

  • Hakutstick: Skillnad mellan formulabräda och Easy Rider?

    Publicerad av d-a-n-i-e-l på 16 september, 2006 vid 17:50

    När jag granskar specifikationerna på en formulabräda och jämför med min Easy Rider L (270x100cm / 210 liter) tycker jag de liknar varandra ganska så mycket, hur nöjd kan jag vara med min bräda egentligen?

    Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2006 vid 22:13

    Det skiljer fem kilo och en del i styvhet. Fast en del av de korta breda nybörjarbrädorna kan hantera en stor formularigg rätt bra efter vad jag har hört.

  • soundwave

    Medlem
    17 september, 2006 vid 20:23

    Går inte att jämföra… kika på en riktig formula bräda, tror du verkligen att proffs åker runt på nybörjarbrädor? Hur får du 210 liter till 160 liter? De specifikationerna har en markant skillnad!?

  • jomensaatt

    Medlem
    17 september, 2006 vid 21:26

    Nu är inte jag på något sätt en formulakille (har bara provat formula en gång). Men, dock så är viktskillnaden väldigt stor på en nybörjarbräda och en formula, detta är väldigt viktigt när man snackar tidig planing.

    Sen som SoundWave säger så är det stor skillnad i tex volym.
    Och jag tror inte att bottenkurvan mm är så lika egentligen.

    Sen har man ju fenfrågan också… de flesta nybörjarbrädor har ju powerbox, och man får inte i de riktigt stora fenorna i dem (som 70cm fenorna som ger lyftet åt formula).

    Men slänger man på en riktigt stor rigg på tex en Easyrider så ska den nog plana tidigt, men att jämföra dem med formula kan nog vara lite väl.

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 september, 2006 vid 11:21

    En STCC-Volvo liknar en vanlig sur-Volvo, men det är stor skillnad mellan dem.

  • svanvik

    Medlem
    18 september, 2006 vid 12:22

    Andra stora skillnader är bredden över aktern samt fotstroppspaceringen. En easy rider är gjord för att det skall vara lätt att komma igång och börja använda stropparna. En formula är byggd för racing och har stropparna långt ut på kanten och även bakstropparna sitter långt ifrån varandra. Inget för den som skall lära sig och aldrig använt stroppar tidigare. När man känner sig komfortabel i stropparna är det dock överlägset snabbare.

  • adloon

    Medlem
    18 september, 2006 vid 12:46

    Formula är för surfare som har dålig balans!
    NÄÄ, Skojja hehehe 😀

  • jomensaatt

    Medlem
    18 september, 2006 vid 12:51
    Adloon wrote:
    Formula är för surfare som har dålig balans!
    NÄÄ, Skojja hehehe 😀

    Till skilnad från en nybörjarbräda. 😉

  • swe-1

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:44
    Adloon wrote:
    Formula är för surfare som har dålig balans!
    NÄÄ, Skojja hehehe 😀

    Faktiskt!!! Inget att skojja om! Ja e fan grym på att gippa å slå på en formula men på något mindre är jag SÄMST!

    Tur att det finns breda brädor! 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    18 september, 2006 vid 21:58

    Sen ska sägas att en del av de tidiga stora nybörjarbrädorna faktiskt var formulabrädor med EVA-däck och i slagtåligare konstruktion. Jämför t.ex. Bic Nova och Techno Formula, såvitt jag kan se är brädorna oerhört lika varandra.

    Boards testade hur nybörjarbrädorna funkade som freerides i nåt nummer förra året och de konstaterade att planing med 6-8 kvadrat inte var nåt vidare men att de funkade rätt bra med 70 cm fena och 11.5.

    Jag tar och bygger på liknelsen med STCC-volvos. Man kan trimma motorn i sur-volvon rejält och stoppa dit sportkit för chassit. Det gör ingen STCC-racer av sur-volvon och antagligen kommer skillnaden ändå vara rätt stor till STCC:ns fördel, men sur-volvon blir hur som haver betydligt snabbare än innan.

  • soundwave

    Medlem
    19 september, 2006 vid 05:25
    SWE 1 wrote:
    Adloon wrote:
    Formula är för surfare som har dålig balans!
    NÄÄ, Skojja hehehe 😀

    Faktiskt!!! Inget att skojja om! Ja e fan grym på att gippa å slå på en formula men på något mindre är jag SÄMST!

    Tur att det finns breda brädor! 😀

    Gippa är rövsvårt bara för att man får för sig att man ska ta halvmeterskliv hela tiden!

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 september, 2006 vid 07:27

    Jag har aldrig varit känd för speciellt bra balans, men för mig är gippar och slag betydligt enklare på min favoritvågis som än på min formula. Visst kanske jag ibland missar ett slag på vågisen mer än på formulan, jipparna sitter dock otroligt mycket bättre. Jag antar att Jimmy upplever det tvärt om. Det beror nog mer på vad man seglat mest på. Jag har väl seglat vågbräda en miljon ggr mer än formula. därför känns det alltid som att komma hem när jag kliver upp på vågisen, oavsett hur länge sedan det var. På vågisen sitter det mesta i ryggmärgen, på formulan måste jag vara både lite koncentrerad och på hugget. Kommer man från t ex en freeridebräda som ofta är precis mitt emellan en vågis och en formula i utseende vet jag inte riktigt vad som är enklast.

    Håller verkligen med Jimmy och Jona om att Gtb-racen var kalasroliga. I dessa förhållanden påminner seglingen, taktiskt sett, rätt mycket om jollesegling. Räcker inte med enbart speed; vriden, hålen, vindstråken mm gör den mentala biten så mycket intressantare.

    /Jesper B

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hakutstick: Skillnad mellan formulabräda och Easy Rider?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.