Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halvmeters fena?

  • Halvmeters fena?

    Publicerad av pure på 20 maj, 2006 vid 21:54

    Idag blev jag lite less på min fena (46cm). Det var lågvattten på hagaapark och jag fick gå ut väldigt långt innan jag kunde börja surfa. Så min fråga är.

    (149liters bräda, 6,4 och 7,7 freeride segel. jag väger 77)

    1. Behöver jag nånsin använda en 46cm fena
    2. Vad är lagom

    Enligt fin size calculator så rekomenderar dom som mest 36 cm för mig om jag har 6,4 och är överriggad. Tittar man oxå på statistiken i gpsspeedsurfing.com så har dom flesta under 35 verkar det som.

    pure svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Knatte

    Gäst
    20 maj, 2006 vid 22:05
    pure wrote:
    Idag blev jag lite less på min fena (46cm). Det var lågvattten på hagaapark och jag fick gå ut väldigt långt innan jag kunde börja surfa. Så min fråga är.

    (149liters bräda, 6,4 och 7,7 freeride segel. jag väger 77)

    1. Behöver jag nånsin använda en 46cm fena
    2. Vad är lagom

    Enligt fin size calculator så rekomenderar dom som mest 36 cm för mig om jag har 6,4 och är överriggad. Tittar man oxå på statistiken i gpsspeedsurfing.com så har dom flesta under 35 verkar det som.

    Vilken bräda har du och hur bred är den som mest och över aktern ? Det är det som avgör fenlängden:smile: Men spontant känns ju 46 cm rätt stort till dina segel…

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 maj, 2006 vid 22:16

    BicTecho 2 2003 http://www.bicsport.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&rangeid=87&year=03&prodid=161&lang=us

    Vet inte riktigt bredden på aktern. men brädan e 75 cm bred. Det ser ju ut som om den levereras med 50cm fena enligt hemsidan. Men o andra sidan kan den ju ta 10.8 segel

    /pure

  • rasmus_w

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 23:55

    Jag har också en T2. Jag tror inte det skulle funka med så värst mycket mindre fena. I alla fall om du har stropparna i de yttre positionerna som jag. Brädan har rätt bred häck så du står rätt långt ut och ger dig rejäl hävstångseffekt som kommer sänka lovrtskanten så du planar senare om du nte har en rejäl fena som håller emot.

    Själv gick jag åt motsatt håll, jag fick med en bakåtsvept 50-fena men kompletterade med en rak 62-fena eftersom jag fick så mycket spinout när jag seglade med 9.7:an.

    Sen tycker jag brädan känns lite stor när jag seglar med 7.8.

  • badjanne

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 08:35

    Hej
    Seglar ofta i Ringköping och där är mer långgrunt än på Öland
    Jag seglar ut men en riktigt kort och bred fena. Planing är inte det viktigaste i det här läget.
    När vatten djupet är betryggande hoppar jag av och monterar min 56:a
    Transportfenan surrar jag fast bak på hängselen. Borra några hål i fenhuvudet för tampen.

    Lycka till
    Janne

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 maj, 2006 vid 11:16

    Drake har en fena som heter Shallow. Hur bra ersätter en sån kort och bred och lite tjock fena, en längre race-fena???

  • jester

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:11

    Tittar man oxå på statistiken i gpsspeedsurfing.com så har dom flesta under 35 verkar det som.

    Detta är sant, och det var nu ett tag sedan jag använde min 43cm fena. Men, tänk på att gps-speedsurfing.com är dedikerat till att åka så fort som möjligt. Och det sker när man slörar. Oftast är vi dessutom rejält överriggade, och trots det får man kämpa rejält för att plocka tillbaks den höjd man förlorar när man speedar. Har själv fått gå ett antal meter i vattnet vid varje speed-tillfälle.
    Det jag vill ha sagt att om man siktar på vanlig free-ride segling, så skall man inte kika på vad som används på den sidan.

    Till 7.7:an kan ju en 46 cm fena vara bra om du vill kunna cruisa runt lite, mao slippa kämpa för att höjda. Till 6.4 borde väl en 38 cm vara lagom stort.

  • pure

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:58

    Tack för alla svaren.. då kanske det är bra att ha 46:an som enda fena och sedan bita ihop och släpa brädan en bit på haga park när det e lågvatten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halvmeters fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.