• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 09:49

Tumvantar med hål i handen rockar hårt.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 15:49

Har provat det mesta, även förböjda supermjuka, tumvante med och utan hål, avklippta etc etc. Jag har kommit fam till att det inte funkar för mig. Jag kan gå ut med vantar behagligt på, men väl på vattnet krampar det i underarmen alt/även i handen (dock ej biceps!) rätt snart. Andra har inte alls det problemet. Grattis till er! Ev tips till mig som ni har tages tacksamt emot. Mvh

• paddy

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 20:17

Pro-Limit Open Palm Mitten. Tumvante med amaraskinn i handflatan och kardborrjustering i handleden vilket gör att du kan justera åtstramningen efter önskemål. Detta gör att du mindre lätt får kramp i armarna som ofta uppstår då du snärjer av blodgenomströmmingen i handleden pga dubble lager neopren (dräkt plus handske).

Surfers Workshop Malmö
    0704-672844
    info@surfersworkshop.com

• martin

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 21:26

För mig fungerar det bra med vanliga röda plastdoppade arbetshandskar som finns på nästan alla bensinmackar. Det blir så tunt material mellan handen och bommen att man inte får kramp. Det finns lite olika varianter när det gäller typen av plast. De bästa är de med mjukt gummi som både är följsamma och ger ett supergrepp om bommen. Det skydd de ger mot vinden gör att det blir en stor skillnad i avkylningen. Körde idag en halvtimme utan hanskar och frös som f-n om händerna. Gick in och satte på ett par sådana handskar och kunde då köra i fyra timmar utan att frysa någonting. Tilläggas bör kanske att jag även har testat vanliga 3mm neoprenhandskar och att jag då får kramp nästan direkt.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 december, 2000 vid 01:15

Har testat många olika men komit fram till ngt. revolutionerande:
    Diskhandskar som vi alla har testat korvar sig i handflatan då man kör, dvs MINUS!!
    Men ngt som verkligen funkar är sk. kirurg-handskar. Dvs tunna genomskinliga som man kan köpa i de flesta större livsmedelaffärer. Tvätta av dem med YES innan så att behandlingen som kan göra dem hala försvinner. De korvar sig inte, men skyddar mkt bra mot vinden som ofta är den som kyler mest.

Funkar fint att komplettera handskarna som ju är mkt tunna med “nassehandskar”, tumvantar med öppen handflata.

(Patenterad lösning!!!)
    Lycka till!!
    //Mvh Marcus Ljung

• anonym-anvandare

Medlem
    15 december, 2000 vid 09:33

Jag köpte mig ett par nisse p open palm (öppen handflata) och blev mycket besviken. Fick kramp nästan direkt och har kört utan handskar fram tills nu. Igår blev det lite väl kallt så jag drog på handskarna på gott o ont. Plötsligt slog mig tanken att man kanske skulle dra upp dem lite. Sagt o gjort. Körde 1,5* 2 timmar i går utan kramp, det var en lycklig surfare som kom upp ur vattnet måste jag säga.
    Så mitt tips är : Dra upp handskarna så jädra lång upp på armen som möjligt så att mycket handflata kommer i kontakt med bommen.
    Surfa Hårt!

• callevader

Medlem
    15 december, 2000 vid 16:13

Krampen beror på två saker. Ett att det krävs en viss kraft att böja hansken om än så liten så blir det jobbigt i längden vilket jag tror är det största problemet. Två är att när det finns gummi melllan hand och bom så blir gräppett sämre och onaturligt. Det ända som fungerar någorlunda tyker jag är en öppen tumvante med hål i handflatan typ Neilpryde Protection som du sen får klippa till lite. Först klipper du upp hålet i hansken upp mot fingertopparna till strax ovanför andra knogen på fingrarna, klipp ej för mycket. Det som blir kvar ska bilda en ficka som håller kvar handsken på handen. Sedan ska du klippa bort det övriga av hansken som hamnar mellan din hand och bommen för utom tumetotten som ska vara kvar. Enklast är att ta på sig hansken och greppa om bommen sen målar du t,ex med tipex på handsken precis invid bommen. Är du osäker klipp i etapper.Klipper du rätt så ska det bli helt bart mellan bom och hand med undantag för en bit på fingertopparna och nästan hela tummen. Du kan nu ha hansken på två sätt. Först med ingertopparna i det som är kvar av innersidan av hansken. Du får då en ganska varm hanske som skyddar helt mot vinden och ger minimalt med kramp. Sedan kan du också köra med fingrarna utanför hansken med bara tummen i men hansken kommer då att ligga som ett find skydd ovanpå fingrarna. Du kan också varva mellan att ha anden i eller utan för d.v.s köra utan och när du börjar bli kall så stoppar du in fingrarna i fickan ett tag. Det funkar hygligt och värmer en del trots allt så är ju handled, tumme och handens översida helt skyddad. Du kan få klippa upp lite på sidorna av handen i höjd med där fingrarna övergår i handen och det för att hanskdelen skall falla naturligare ned på handen. Detta kanske inte ger den varmaste hansken men den funkar och ger ingen kramp desutom så är det lätt att skaka liv i fingrarna igen i och med att det är en så liten del av handen som är bar och avkyld.
    Några små tips från en som får kramp och tänkt och provat myket.

• boose

Medlem
    21 december, 2000 vid 22:29

Arbetshandskar av gummi, sådana som tankbilsförarna har, jag tror att dom kallas “grovoljehandskar” dom funkade kanon
    redan på 80talet! (tummvantemodellen)
    Lindar man lite tejp runt ärmen så att det inte kommer in vatten, så är dessa handskar oslagbara,, billiga,, man slipper kramp eftersom
    dom är relativt tunna.

• dude

Medlem
    25 december, 2000 vid 23:02

tja boose, vet du var man kan hitta dessa handskar lättast?

Mvh,
    Niklas

• anonym-anvandare

Medlem
    27 december, 2000 vid 10:33

Fodrade Röda Helyhansen tumvantar är väldigt varma sålänge dom inte blir blöta
    men du ska ju vindsurfa och inte bada så det borde ju funka bra.

• boose

Medlem
    27 december, 2000 vid 10:47

Jag kan tänka mig att välrenomerade järnhandlare har dessa!

Boose!

• dude

Medlem
    27 december, 2000 vid 19:00

Vad är det föresten som järnhandlare säljer för övrigt? Jag får väl ta mig till en och fråga efter ett par…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.