Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hänglinor-tredjedelsprincipen.

  • Hänglinor-tredjedelsprincipen.

    Publicerad av jonasp på 19 september, 2004 vid 17:02

    Gick igen mina bommar och kollade upp var jag skulle ha mina linor för varje segel om man följer en-tredjedels principen.
    Jag upptäckte att jag för dom flesta segel har kört med linorna längre fram. Ngn annan som också gjort så och flyttat bak?
    Vill ut och testa nu, det lär ju va rätt ovant men det ska ju va det bästa.. crazy.gif

    pripps svarade 19 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    19 september, 2004 vid 17:19

    de absolut bästa e o ha dem där de känns naturligast för sej själv..gäller allt.

    Alla “klagar” på att jag har låg bom..eller man har fått höra de en o annan gång iallafall, and vajs that? Jag planar, har gött tryck i seglet, lägger av ett o annat djump utan problemas wink.gif

    När du riggat seglet, ställ de upp o känn typ vart trycket ligger i seglet…sätt linorna där efter, så de blir balans..o om de nu inte blir perfekt, så kör ett par repor o ställ dem därefter tills du får de gyt.

    De brukar bli finemang..för min del iallfall, orka stå o mäta o ha sej…men de e Rambo.

  • argulander

    Medlem
    19 september, 2004 vid 17:26

    Så vitt jag förstår är det enda säkra sättet att få hängselelinorna perfekt att segla och pröva sig fram, flytta linorna tills man blir nöjd. Har man mer en ett segel per bom får man ju märka bommen eller mäta och skriva upp på något lämpligt sätt så man slipper börja om från början varje gång man byter segel. Tredjedelsprincipen kanske gäller för vissa segel, men definitivt ej för alla, skärning och tryckpunkt växlar en del. Min uppfattning är att linplaceringen ofta är ganska känslig, redan ett par cm felplacerat kan kännas tungt och “brytigt”. MVH Klas

  • joce

    Medlem
    19 september, 2004 vid 18:28

    JAg har faktiskt kört efter tredjedelsprincipen (bakre fästet sitter på en tredjedel av bommen.) ett tag nu, fungerar alldeles utmärkt på mina 3 segel. Ett 7.4 race, å två vågsegel på 6.0 o 5.0. Finjusteringr beronede på vind kan göras genom att flytta främre fästet en bit.

    Joce

  • kungdenknege

    Medlem
    19 september, 2004 vid 20:19

    Har aldrig fattat, är det en tredjedel av bommens totala längd eller en tredjedel av bomrörets längd, röret är ju krökt..

  • dixon

    Medlem
    20 september, 2004 vid 10:23

    Finns ett annat knep som jag tycker funkar ok. Man tar lika många händer (i bredd) från bommens infästning till första hängseletampen som man har kvadratmeter stort segel, En fyrsjua blir fyra och enhalv handsbredd från bommens infästning till första tampen, sedan tar man en handsbredd mellan första och andra tampen. Blir inte exakt, men man kommer ofta rätt nära.

  • jonasp

    Medlem
    20 september, 2004 vid 10:44

    Blir inte så stor skillnad om du testar.Fast på den sidan jag läste så gjorde dom ungefär mitt emellan, noggrannheten är ju inte så stor på det här och som tidigare sagt får man säkert flytta dom lite individuellt. det jag reagera på var att det blev rätt mkt längre bak för mig, oavsett hur man mäter.

  • hakuna

    Medlem
    20 september, 2004 vid 10:52

    Jag köpte nya linor och när jag höll på att trimma in dem fick jag det aldrig bra. Spinout eller för mycket tryck, skit helt enkelt.
    Kom sedan på att de var lite för långa, slog en knut på linorna och sedan så kunde jag köra bekvämt igen!
    Jag har kört med knut på mina Da Kine på den andra bommen i 5 sässonger nu, så det påverkar inte hållbarheten.

    /Niclas

  • tabi

    Medlem
    20 september, 2004 vid 10:52

    jag upplever ibland att bomhöjden spelar in när vi snackar placering av hängsele tampar. är det bara jag som tycker det, eller blir det nåt att tryckpunkten i seglet ändras? Men vi snackar ändå bara mac 10 cms höjdskilland men det blir ändå konstigt i seglet tycker jag.

    /tobbe

  • stinger

    Medlem
    20 september, 2004 vid 11:35

    Jag knöt också knut på mina da Kine i slutet av 1900-talet grin.gif och det håller hur bra som helst.

    För övrigt har jag samma tips som många andra: Testar att kroka i selen på land (samtidigt som man kollar att lattorna roterar bra osv) och känner att jag kan vara ikrokad utan att hålla i bommen. Det blir oftast en bra grundinställning som man får finlira lite med sen efter ett par repor.

  • zehlertz

    Medlem
    20 september, 2004 vid 15:30

    testa även att köra ihop tamparna helt o hållet.
    dels blir d lättare att hitta seglets balans, o du kan manövrera hela riggen mkt mer när ud e ikrokad…
    o då känner man också väldigt lätt om man ska flytta fram eller bak dem.

    jag kör i stort sett samma på 4,7 till 5,8 men få flytta några cm på 6,2 o 4,2…

  • adde

    Medlem
    20 september, 2004 vid 15:36

    Jag gillar täta tampar när jag kör freestyle, men har gärna en handflata eller en och en halv mellan tampartna när jag kör vågor.

    /adde

    Ps. Mr Z, har du hämtat dig från Naish-chocken i lördags?

  • pripps

    Medlem
    20 september, 2004 vid 18:08

    e de inte risk att man knäcker bommen när tamparna sitter för tätt ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hänglinor-tredjedelsprincipen.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.