• Hängsele

    Publicerad av wille93 på 7 juni, 2010 vid 18:55

    Viken typ av sele är bästa för nybörjare? Midjesele eller sittsele?

    Kanske inte spelar någon roll?
    Wille

    wille93 svarade 14 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 19:18

    Beror på vem du frågar. Folk brukar säga midjesele men jag har inte riktigt förstått varför. Jag tycker det är svårt att kroka i och ur, svårt att andas och har man dålig teknik så åker de upp och sitter i armhålorna. Dessutom är jag lite rädd att skada ryggen om jag glömmer kroka ur när jag får kastfall, vilket jag nästan alltid gör.

  • raask

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 19:19

    Jag hade nog sagt midjesele, eftersom den är lättare att kroka ur ifall man blir överriggad.
    Sen av mina små erfarenheter så skall jag kanske inte uttala mig så stort i den frågan hurvida det är skönt eller inte.
    Jag hade nog sagt såhär, skall du börja segla vågor och hoppa osv senare så hade jag nog i ditt fall kört midjesele.
    Ska du bara ligga å speeda eller köra slalom så kan du ju med ha midjesele, men sittsele är mest gjort för racing så att säga, det är upp till en själv, personligen vad man tycker bäst!

  • wille93

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 19:47

    Jag är nybörjare så jag seglar fram å tillbaka där det inte är några vågor, antar att midjesele passar bäst.

  • el-maco

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 20:19

    Jag skulle börja med midjesele (gjorde jag) eftersom, som sagt, är det lättare att kroka ur och i. Det är ju bara bra att öva på det när man är nybörjare. Om du bara ska köra fram och tillbaka är det väl egentligen mer lämpligt med en sittsele men du kanske vill börja köra freestyle/våg senare?
    Hurvida man skadar ryggen eller inte med en midjesele vet jag inte, har dock fått flera kastfall själv när jag sitter fast i selen. Och jag har ju inte dött än.

  • wille93

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 11:50

    Tack för infon, det blir en midjesele.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.