• Hängsele!

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2001 vid 11:54

    När jag kör med min sele så tycker ja att de e jäkla veligt att hoppa i fotstropparna. Kansken e för att ja har tamparna för långt fram tänkte jag! e de nån som vet vart nånstans dom ska sitta för att få bra kontroll å grejer??

    martin svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 12:18

    Tumregel är en armbågslängd från masten (första fästet) och sen en hand på längden och en på bredden (andra fästet). MEN, jag tycker också att det blir veligt, ju mer bak jag flyttar desto mer vrider brädan mot vinden och förlorar fart. Teori funkar alltid bättre på land… Nån som vill förklara förhållandet mellan drag från selen på seglet, bomhöjd, mastplacering, och egen viktplacering (alltså både fotplacering på brädan och hur man hänger ut från brädan)?

  • pher

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 12:57

    Jag tror det vanligast felet man gör när man försöker ta sig in i stropparna och brädan svänger upp i vind är:
    att man inte har lagt tillräckligt mycket av sin egen vikt i själva riggen. Så försök göra dig så lätt som möjligt på benen,, Trippa lätt bakåt. Börja med foten i främre stroppen och sätt bakfoten strax bakom den främre stroppen (fast mer i mitten av brädan) tills man känner balansen. När balansen infinner sig, så lägg ytterligare lite av din egen vikt i bommen och sätt i foten längst bak. Böj bena samtidigt som man hänger i bomen och selen. Testa även att luta dig framåt i sidled mot fronten på brädan för att ge mer av vikten till främre foten.
    Genom att luta sig framåt och försöka få vikten längre “fram” på brädan så blir balansen bättre. (allstå lägga vikten på mastfoten)

    Själv kör jag inte med så himla hög bom. Utan ungefär i bröst och hakhöjd. Jag använder även sittsele(race). Och det är möjligt att det är en lite annorlunda teknik med en vågsele?

    Inte mycket till förklarning, utan mest en massa svammel.. Men nått ska man juh skriva 🙂
    DR Masse,, Hjälp till och förklara detta lite bättre, du som kan:)

    Mvh Pher

  • Johan!!

    Gäst
    30 oktober, 2001 vid 13:00

    Det finns nog egentligen ingen perfekt placering av hängseletamparna.
    Placeringen beror främst på hur mycket det blåser men också vilket segel man använder. Det är därför bäst att finjustera inställningarna ute på vattnet.

    De flesta har hängselelinorna långt fram eftersom man då för skota in den sista cm “manuellt” och det ger en kontrollerad känsla och risken för kastfall minskar. Men man orkar oftast inte skota in optimalt i byarna och förlorar därför mycket i just starkare överriggade situationer.
    Därför föredrar vissa att ha linorna längre bak, med den stoooora nackdelen att seglet vrider sig konstigt och att du får liksom trycka utåt med skothanden för att inte skota in för mycket i svagare vindar. Men i byarna så blir inställningen perfekt och det är bara att luta sig ut och känna att man utnyttjar byn till fullo.

    Generellt kan man nog säga att de flesta har inställningen alldeles för långt fram, iallafall hade jag det och det leder till att man bara kör med ett halvt inskotat segel och i hårdare vindar så blir seglet jävligt svårhanterat.

    Det finns nog många här på konfen som vet betydligt mer om det här än jag så rätta mig gärna!!

    //Johan!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 14:47

    När man är nybörjare är det bättre att ha ganska långa linor. Då är det lättare att kroka i och ur. När man sedan vant sig vid hängselen kan man börja korta linorna. Problemet som du tror jag beror på att du inte lutar seglet tillräckligt långt bakåt. Jag tycker du ska börja med att ställa dig i stropparna och få full planing. När du väl har det ska du se att det inte är några problem att kroka i hängselen.
    När du väl börja segla med hängselen får du trimma in den, jag har läst Hannas tips och det verkar vara en bra utgångspunkt. När du sedan är ute och seglar och känner att det drar i den främre handen så har du hängeselelinorna för långt bak. Och tvärt om.
    Lycka till

  • poopzilla

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 17:19

    Om du är rädd för kastfall när du skall kliva i stropparna så kan du använda dig av ett oortodoxt alternativ nämligen att kliva i med bakre foten först! Tänk på att kompensera med vikt föröver så att du inte dränker aktern och tappar planingen.

    Här finns fler tips:
    [url=”http://www.geocities.com/Colosseum/3874/trimmsv.html>http://www.geocities.com/Colosseum/3874/trimmsv.html

  • Knatte

    Gäst
    30 oktober, 2001 vid 17:49

    Jag kanske är ute och cyklar helt… Men man börjar väl alltid med den bakre foten först. Känns naturligare helt enkelt. Ända nackdelen är ifall man missar att få i foten i den bakre stroppen, är att du kan tappa planing ifall du fipplar lite för länge.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 19:54

    Cyklar och cyklar!
    Det är väl lite som den berömda baken…

    Jag för min del går alltid i med främre foten först. Blåser det på gränsen så trycker man inte ned aktern så planingen försvinner. Efter man fått i främre stroppen kan man avvakta på lite mer fart (bättre MFP(mast foot pressure) med en stropp i)innan man sätter i bakfoten och får fullt tryck på grejerna.

    Har man svårt att komma i allt på en gång(fram-,bakfot i stropp+ hängsele), rekomenderar jag att satsa på selen och främre stroppen. När du känner att du har balans flyttar du sakta bakre foten mot stroppen,tills du har utsidan av foten mot stroppen( då känner du vart du har den ) ,sen sätter man i den vid ett bra tillfälle ,typ vågdal där det e lite “lugnare”.

    Men som sagt , det finns ganska många bakar…
    Lycka till ///Zorlac

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 21:29

    jag tycker nog det är klart enklast att sätta i framfoten först. kanske om man är rejält överriggad att det kanb vara lättare med bakfoten först..

  • martin

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 22:15

    Ett enkelt sätt att hitta rätt placering av hängseletamparna är att gå efter hur mycket drag man har i respektive hand. Kör en lång bog och känn efter i vilken arm du blir tröttast. Blir du mest trött i bakre handen så flyttar du bak tamparna och tvärtom.

    En annan helt ovetenskaplig tumregel som brukar fungera för ovana seglare är att märka ut det ställe där du har linorna nu. Lossa sedan tamparna helt och sätt fast dom ca en dm bakom ditt märke… De allra flesta nybörjare har som sagt tamparna alldeles för långt fram.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.