Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängseletampar mm

  • Hängseletampar mm

    Publicerad av robin-andreasson på 16 juni, 2023 vid 13:36

    I brist på vind, så snackar vi trim istället! (Helt jävla orimligt vad lite det blåser….)

    Världens kanske mest subjektiva fråga och där till svårsvarad då det hänger på så många faktorer. Men längd på hängseletampar, finns det en allmän uppfattning om vad som är rätt?

    Jag har ett par justerbara 26-32′ på slalomsetupen, som jag inkonsekvent experimenterat lite med olika lägen, både vad gäller höjd på bom i kombination med olika lägen på sellängd..

    Med mina 70 kg och 170 cm över marken så har jag arbetet fram lite preferenser som jag inbillar mig funkar bra för mig. I klenvindsslaom så kör jag gärna hög bom i kombination med rätt kort sele (för att få bort vikt från railen). Normalriggad kör jag hög bom och om nödvändigt något längre sele. Välriggad då sänker jag bommen och om nödvändigt förlänger selen ytterligare. Maxar sällan sellängd, då den saknar måttmarkeringar gissar jag på att jag max kör den som 30′. Vore kul att höra vad andra har för preferenser, jag har just börjat experimentera.

    På vågisen har jag fixis, 26′ eller 28′, aldrig riktigt funderat där då jag inte är så trimfokuserad där, men jag borde kanske vara det. Fick tippset från en snubbe på Läjet att köra skitlånga selar på vågisen, för att spara energi, och kunna hooka in tidigare även om man inte planar ordentligt. Är detta en vettig tanke? Själv har jag tyvärr kanske tänkt lite mycket slalom även här, jagat flyg före kontroll och chill?

    Och om någon skulle vara så våghalsig och våga påstå vad som är en rimlig ungefärlig sellängd för en snubbe som mig på 170 cm med förhoppningsvis proportionerligt långa armar :P? Jag behöver nämligen köpa nya tampar för de jag har glider, unifibers justerbara är kassa… överväger dock att köpa två par 26-32′ igen, då av annat fabrikat såklart!

    hakuna svarade 10 månader, 1 vecka sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • hakuna

    Medlem
    16 juni, 2023 vid 14:41

    Just det, vindsurfing är en hobby jag har ja… Senaste månaderna har det mest varit att kolla på PredictWind känns det som.

    På slalom jag jag börjat köra lite längre, 30″ och bommen så långt ner det går. Mastfoten bakåt så långt det går, och att jag fortfarande håller planing.

    För vågis 26″ tror jag det är.

    Notera att jag kör sittsele för slalom och midje för våg.

  • sailortrash

    Medlem
    17 juni, 2023 vid 11:54

    Jag har precis bytt från 32 till 26. Rätt stort hopp. Anledningen är att jag får bättre stance på freestyle och vågbräda som har stroppar centralt
    Även på foil freeride då man står rakt över mestadels

    Nackdelen är att man får mindre rörlighet i riggen ikrokad. I onshore byig vind är det faktiskt bättre med längre tampar, därför körde jag mest 30-32 tidigare. Nu får man va lite mer på hugget över vitvattnet👍

  • Stefan_Foil

    Medlem
    17 juni, 2023 vid 17:47

    Har aldrig fattat det där med långa tampar och midjesele. Kör 22-24″ med foil och vågis och Midjesele. Slalom och sittsele så tror jag har kört 32-34.

  • robin-andreasson

    Medlem
    18 juni, 2023 vid 11:28

    Ja nen va härligt att det är som jag tänkte. Det finns inget rakt svar på denna fråga :)!

    Jag gör det enkelt för mig å köper mig ett eller två par med 26-32′, som inte glider upp denna gång hehe. För jag vet att detta har iallafall funkat något sånär för mig, så länge de inte glider dvs.

    Kag är ju med mina 170 cm något kortare än snittet, så att inte köra 34 känns rimligt. Kortare än 26 har jag aldrig känt att jag saknat.

  • hakuna

    Medlem
    19 juni, 2023 vid 11:42

    Vet inte om totalhöjd (“kroppslängd”) känns som det som bestämmer mest, mer armlängd och förhållande ben/bål.
    Jag har långa ben, så jag kommer närmare bommen, och även om jag har rätt långa armar (skjorta för XL armar och M bål är svårt att hitta) så känns det som att bommen är för långt bort ifall jag har för långa tampar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängseletampar mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.