Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hängseletampar, ("Nybörjare"???) hjälp!

  • Hängseletampar, ("Nybörjare"???) hjälp!

    Publicerad av mr-jibe på 22 januari, 2011 vid 23:24

    Tjenixen, galaxer i mina braxxor!!! Är hyffsat ny i sporten sen våren 2010 och har fortfarande inte kommit under fund med hur hängseletampsfanskapen ska sitta placerade på bommen, har läst letat som en dåre efter något svar på min fråga. Har läst massa om att prova sig fram men jag har verkligen inte en blekaste aning om vart på bommen dom ska sitta. Har också hört att typ en knytnäve mellan är bra mellanrum. Och nu behöver jag hjälp av någon snäll surfarsjäl som kan ge mig lite tips på ungefär vart den ska sitta, så att man sen kanske kan “prova sig fram” 😉 Antar att bomlängd spelar roll, den är inställd på 211cm.

    Tack på förhand!

    mr-jibe svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mick

    Medlem
    23 januari, 2011 vid 07:18
  • mr-jibe

    Medlem
    23 januari, 2011 vid 11:16

    Oj detta såg ut att vara massa godingar till tips som här ska läsas o provas! 😀 tackar o bockar 😉

  • mahi

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 08:54
  • bicless

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 14:47

    Du får ju massvis med tips i länkarna ovan men tumregeln är ta bommens totallängd, dela med 3. I ditt fall blir det = 70cm.
    Detta avstånd från fronten skall linorna centreras kring. Borde ge lagom balans. Man får ofta justera linorna nån cm bak eller fram när man seglar första gången med ny bomminställning.

  • mr-jibe

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 16:52
    Bicless;645033 wrote:
    Du får ju massvis med tips i länkarna ovan men tumregeln är ta bommens totallängd, dela med 3. I ditt fall blir det = 70cm.
    Detta avstånd från fronten skall linorna centreras kring. Borde ge lagom balans. Man får ofta justera linorna nån cm bak eller fram när man seglar första gången med ny bomminställning.

    Hur menar man då, kanske får finlira lite sen iallafall, men när det blir 70cm, är det från mitten av bombeslaget, typ från masten??? 😉

  • lasso

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 17:43

    Under alla omständigheter tycker jag du ska beställa Surfers´Paradise Justerbara/Ställbara NeilPryde linor. Jag är inte speciellt duktig – men dessa var ett stort lyft för mig. En parameter till att ändra på och finjustera! Kul är det också! (Dessutom är de snygga)
    Lasso,

  • mr-jibe

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 20:54

    E det sånna “vario-tampar” dusyftar på så har jag faktiskt sådanna 😀 Men när det ändå snackas hängseletampar, jag menar, utifrån era avatars så ser ni ut o ha koll på “läget” liksom B-) Som en hyffsad nybörjare fick jag aldrig riktigt till det med matchningen mellan stropp-placering o hängseletampen :S När jag köpte min bräda av en polare så hade han sina stroppar längst bak o ut på kanterna, vilket tydligen skulle vara vid mer vana av stroppar. Så ja flyttade in dom dels längre fram o längre in från kanten. Men ändå trots den framflyttade stropparna fick jag aldrig någon skön känsla, känndes som om man stog snett :/ är det ovana, eller är det något lite halvknepigt nybörjarfel vad gäller riggningen eller mastfotsplacering etc.??? :O fler problem dyker till synes upp 😛

  • rasmus_w

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 06:47

    Planar du?

  • Kjello

    Gäst
    25 januari, 2011 vid 07:13

    Mr Jibe, allt blir självklart när du kört med hängselen, (aldrig perfekt första gången, det sker stegvis med vanan) hängtamparna flyttas i farten, no problen, bara lätta/stoppa lite och snabbt flytta bit för bit,
    när du hänger i selen, blir trycket på mastfoten annat, och fot-trycket blir annorlunda,
    då flyttar du fotstropparna, och prövar olika plats för mastfoten med. Finlir blir det.
    Allt ändras mer efter vanan och hur hårt och vad man satsar på.
    Så komplicerat så bara du själv vet till slut.

  • mr-jibe

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 12:10

    Jadå, jag planar 😉 men det är typ då det blir knas 😛 Det jag vet är att vid planing kan man luta riggen i princip hur långt som helst men det blir ändå lut (mycket enligt mig) och då lovar den upp :O Men så, ju fortare man kör desto längre bak ska tmparna sitta??? right? 😉 Jag har även hört från far min som också surfar att mastfotsplacering anpassas efter vindstyrka, är det rätt eller är det tycke/smak eller va det någon långsökt förklaring till det? 😛

  • mahi

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 12:46

    Mastplacering beror på bl a följande förutsättningar:

    Stort segel – Mastfoten längre fram
    Mindre segel – Mastfoten längre bak
    Högre fart – Mastfoten längre bak
    Bättre kontroll – Mastfoten längre fram
    Platt vatten – Mastfoten längre bak
    Choppigt vatten – mastfoten längre fram
    Spinnoutproblem – kan hjälpa att flytta fram mastfoten om man inte vill/kan byta fena
    Lättare att gippa – flytta fram mastfoten
    Tidigare planing – flytta fram mastfoten

    Generellt kan man väl säga att flytta tillbaka mastfoten ger mer fart men sämre kontroll och omvänt om man flyttar fram mastfoten.

    Mitt tips är att sätta mastfoten i mitten och fundera inte så mycket mer på det..

    Hängseletampars placering.

    Börja med att sätta dem 1/3 bomlängd från framsidan masten som utgångspunkt.
    När du sedan seglar och känner att ex framhanden tar mer tryck än bakhanden, flytta fram tamparna och vice versa.

  • mr-jibe

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 14:21

    Okej, då fortsätter jag med mastfoten placerad på mitten då 😀 Okej, nu förstår jag precis 😉 Tackar så sjukt mycket för hjälpen så nu tror jag att det bara borde vara o nöta och ev justeras lite hit o dit, direkt när is-fan släpper ska det här surfas 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hängseletampar, ("Nybörjare"???) hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.