Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har ni provat detta?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 januari, 2003 vid 19:15

    Tjena TaBi!
    Jag kan redan nu tala om hur din skapelse kommer att fungera eftersom jag precis testat min som ser nästan exakt likadan ut. Jag seglade nu med 5,5 och vind på 6m/s på is med 10 cm snö. Det fungerade att åka faktiskt men att styra var inte direkt att tala om. Du måste ha något som styr bräda, någon slags fena av något slag. Jag har nu monterat 4 långfärdgrillor som sticker ner 3 cm under bräda på sidan och fungerar som styrfena samt tar över när det inte finns tillräckligt med snö att åka på (hu, lång mening).
    Din bräda kommer att fungera som en vanlig snowboard gör när man kör rakt fram, dvs flyta fram och tillbaka.
    Jag körde med hängsele och gjorde tillochmed en “snöstart”. Ganska skönt faktiskt. Lycka till. Lägesrapportera snart.

  • diil

    Medlem
    14 januari, 2003 vid 23:55

    Tjena! Här lite aktionbilder från Öresjön i Västergötland 28/12 -02. Åbäket slängde jag ihop på en kväll, och det funkade överaskande bra, trots snö och dålig vind. Trettio knyck var inga problem i total underrigg. Kan kompletteras med stroppar och flytta fram framskenorna tjugo cm eller så, men annars gick den som på räls. Gipparna var långa och skärande. /D

  • diil

    Medlem
    14 januari, 2003 vid 23:56

    En till. Och lika enorm. smile.gif

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 10:56

    jag har faktiskt inte provat den än..! frown.gif
    All snö e ju borta!! Det funkar ju inte att bara åka på isen så jag tänkte snickra ihop nåt med långfärdsgrillor men nu börjar ju fan isen smälta oxå, så nu blir det riktig surf istället! smile.gif
    Det hade ju varit kul att testa den dock…!

    Kul att höra om nån som fått det att funka…

    JonasP, anledningen till att stroppen och mastfoten sitter som de gör är att jag ville ha skruvar ner i bindningsfästen genom mastfotsplattan oxå så det blir extra stadigt.
    Plyfan sitter fast med 14 skruvar i bindningsfästena, inget borrat! sen har jag säkert 50 skruvar i plattan mastfoten sitter i….! cool.gif DEt måste ju hålla, för fan!

  • visby

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:09

    Yes! Sånt här gillar vi! smile.gif

    Jag hade exakt samma projekt för några år sedan, fast med asfalt som underlag. Tog en skateboard som jag inte var rädd om, borrade hål bakom främre trucken, lyckades förstärka upp någorlunda schyst och fick i mastfoten. Ett par footstraps och vind, sen var det bara att köra!

    Jag hade premiär-“surf” på strandpromenaden här i Visby, en eftermiddag i Juli. Kan lova att det drog folk! Nästa dag bar det av till hamnen där det var större ytor och upplagt för succé! smile.gif

    Det gick hur bra som helst, och var hur kul som helst, ända tills en kombination av en lite större sten och en överraskande kastvind tryckte ner mig i asfalten med tänderna först. Asfalt i munnen, en spricka i handen och två framtänder mindre blev facit. Men faaan vad kul det var! smile.gif

    Jag har några bilder som jag kan leta upp om någon är intresserad!

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:13

    Jävlar va fett!!
    Såna har jag funtat lite på att göra men det finns inga sjyst ställen att åka på här i krokarna…! men nu blev jag sugen på att göra en ändå!
    Jag kan ju ta hela min plyfa skiva och sätta på en skateboard isället, det skulle funka rätt bra tror jag! stroppar och allt är redan klart ju…!
    Har du bilder vore det ju skitkul att se…!

    Tobbe

  • johan_m

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:15

    Jag har ett likadant projekt på film som jag hittade på ftp:n och som heter nåt i stil med Lomma ????
    och det såg himla häftigt ut måste jag säga.

    //johan

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:22

    ojojoj, det ska jag genast kolla upp!!!

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:29

    hittar inget om man söker på lomma….!!
    Vad är det med ftp’n? den är inte som den brukar….!

  • johan_m

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:48

    filmen heter lomma2410.mpeg
    och låg visst inte på denna ftp utan på en annan
    den är på ca 60,5Mb
    skall föröka ladda upp den till steffo fpt:n.

    //johan

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 18:54

    Okey, det vore sjyst om du kunde ladda upp den eller skriva adressen så kan jag tanka den själv! Vore bra kul att se iaf!

    Blir det inte kort med en vanlig skate om man ska ha mastfot, stroppar mm….?

  • visby

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 19:39

    Jo, det blir kort som tusan om man använder en vanlig skateboard. Det blir nog bättre om du kan använda en longboard eller nåt liknande. Alternativet är ju att du gör en egen bräda och sätter dit truckar och hjul från någon gammal skateboard.

    Fotstropparna gick knappt att använda men funkade ändå som bra stöd, utan att ha fötterna instuckna i dom.

    Jag ska se om jag hittar dom gamla bilderna så att jag kan scanna in dom. Ska leta lite!

    Det borde med fördel gå att använda en lite mer “heavy duty” bräda, med större hjul och köra på sanden/stranden. DET kan bli riktigt häftigt!!

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 19:45

    ja, jag kan tänka mig det…!
    det fanns iaf förut kommer jag ihåg, satser man kunde köpa men en höjning av truckarna, fetare skruvar och helt galna hjul!! Nåt sånt skulle man ju behöva isåfall, det vore klockrent!!

    det blir nog duktigt litet med en vanlig skate tror jag..! man får väl ta och snida ihop nån liten specialare där oxå!

  • joce

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 20:21

    Låter inte det lite som en mountainboard som kitekillarna kör på???

  • tabi

    Medlem
    26 januari, 2003 vid 20:29

    jo, lite det stuket men det här va lite enklare grejor!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har ni provat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.