Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing helgplanering

  • helgplanering

    Publicerad av animal på 29 juni, 2009 vid 13:18

    Tjena!

    Har någon några kloka eller mindre kloka tankar om följande planeringsfundering?

    Förhållandena är enkla. Till helgen (från tors-fre och framåt) måste det bli surf, men vindprognoserna ser rätt usla ut. Jag har förstått att det kan finnas en statistisk chans till vind vid Haga park. Hur säkert är det egentligen? Var skulle ni som lycksökare åka? Tänkbara alternativ förutom Öland är västkusten eller kanske rentutav en påhälsning hos Dansken.

    Just nu, i detta fall, är tillgången på öl och andra njutningsupplevelser sekundärt…

    animal svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • hellgren

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 11:26

    Yes please.. Jag är i samma sits.. Lägg till att det GÄRNA får finnas vågor också..

  • dberg

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 12:02

    Till västkusten (norr om Ghettot) är det i alla fall ingen vits att åka. På sin höjd en högst måttlig sjöbris eller en åskby den närmaste veckan…

  • martin

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 12:25

    Haga är tvärkört om det är någon form av ostlig inblandning i vinden. Ytterst lite ostan i en nordlig vind kan styras upp i sundet och bli riktigt bra, men NO och hela vägen runt via O, SO och ner till SSO ger garanterat ingen vind. Till helgen ser ju vädret dessutom ut att bli lite halvkass, så min bedömning så här långt är att det ser mycket dåligt ut vindmässigt. Någon som har koll på Karlskrona i sjöbrishänseende? Sydkusten? Hanöbukten? Nånstans borde ju brisen bli seglingsbar.

    Det bästa stället jag vet på svag nordostlig och soligt väder är faktiskt Bråvikens norra strand. Det är inte alltid brisen når in till surfstranden i Getå, men åker man ut en bit längs vattnet så kommer ofta vinden bara några km längre ut. NO kan låta helt befängt för Getå/Bråviken, men faktum är att jag väldigt många gånger har sett en svag cross-off vrida och bli en sideshore sjöbris som är seglingsbar med typ 5.8. Det får inte vara nåt tryck i NO:n dock såklart, men det ska det ju inte bli heller. Jag har ingen koll på hur det har varit den här säsongen, men det kanske finns nån östgötasurfare som kan kommentera.

  • dane

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 15:28

    Ja inte lätt att planera surf för stundande helg, ser ut att bli rätt dåligt väder – bättre att rikta in sig på golf eller bira:confused2: Har ingen erfarenhet av Bråviken. Kårehamn (Öland) har jag dock de senare åren upptäckt inte är så dumt om det är varmt och det finns en ostlig grundvind, brisen här kan bli skaplig ibland, men det stannar vid feskörning med 7.5. Kanske nån mer Ölandssurfare som kan bekräfta/dementera. Windguru säger faktisk att det ska bli bra på Roxen söndag kväll men så lång orkar du väl inte åka och prognoserna så här tidigt är ju minst sagt chansartade. Tur man valt en senare semester – nästa vecka verkar ju det “vackra” vädret dra bort…:wink:

  • animal

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 07:50

    Tack för infon! ser ut att kunna bli viss ljusning (eller hur man nu ser på regn och blåst) from söndag!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing helgplanering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.