Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Helt nybörjare
-
Den gamla utrustningen från 80-talet passar riktigt bra på en insjö, och går alldeles utmärkt att lära sig grunderna med. Vi är många här på Konfen som började på 80-talet med precis likadana grejer (i mitt fall en Elvström som jag senast hade ut på vattnet i fjol).
Brädan funkar säkert fint. Och seglet går bra att börja med. Din första införskaffning kanske sedan blir en ny rigg (segel, mast, bom) some är lättare och roligare att hantera.Litet uppmuntran, i Australien är windsurfer OneDesign från slutet av 70 talet ännu i aktivt tävlingsbruk! Se http://www.lbwindsurfing.com/windsurfer-one-design/what-is-the-windsurfer-one-design/ och http://www.windsurfing.org/windsurfer.htm
-
Leta reda på en klubb i din närhet och ta med din gamla bräda och snacka med folk som surfar. Kommer du till TWC får du låna en modern nybörjarbräda. för att komma igång
En gammal bräda går att lära sig grunderna på men det går ca 5 ggr fortare med enmodern nybörjarbräda. Sen när man kan grunderna så är det ju bara att jämföra grejerna. Äldre brädor kan man ha kul med, men gamla riggar m knytbom o trekantssegel är helt hopplösa. Själv har jag ( en gammal course-racer med modern rigg, det funkar, men jag tar inte fram den mer än då och då.
-
Det allra sämsta med de gamla riggarna är nog knytbommen som är sladdrig och som absolut inte klarar en sele… Nån som provat att bara byta bommen på en gammal rigg och kör denna med sele??
-
Svenne;626633 wrote:Fel! Modena grejer planar i lättvind.
Nej, modena-grejer har en stegrande häst i fronten.
-
Men allvarligt, de här gamla brädorna, ja dom är sämre till vad vi förväntar oss att brädan ska göra, men, dom är ascoola, snabba för att segla i deplacementsfart, och dom kan kryssa.
Lär dig att segla i en cirkel med den brädan åt bägge håll, sen så kör du den så länge du tycker att det är roligt, eller tills du vill att det ska gå fortare. När du köper en modern bräda kommer du redan att ha grunderna, fast du kommer att upptäcka att en bräda som kan plana är som en sportbil jämfört med en hästdroska.
Det är en ganska trevlig upptäckt att göra, så jag råder dig till att köra din bräda tills du känner dig säker på den. -
Carl R;626754 wrote:Nej, modena-grejer har en stegrande häst i fronten.
…
Men allvarligt, de här gamla brädorna, ja dom är sämre till vad vi förväntar oss att brädan ska göra, men, dom är ascoola, snabba för att segla i deplacementsfart, och dom kan kryssa.
Ahaa!.. Du menar Modena, hade så sjukt svårt att förstå när du stavade med inledande gemen. Så jäla svårt det där asså.
Men allvarligt talat, de här gamla brädorna, dom är så ocoola. Visst, gossen fick den ju billigt. Men sen är det inte mycket mer än att vi stannar där. Ärligt talat så bryr jag mig inte om ifall han nöter på tills fingrarna ramlar av efter att ha surfat på den gamle pråmen (det har jag också gjort, fast på 80-talet), bara han tycker att det är roligt.
Men sluta hävda att 80-talsliken är bättre än moderna brädor, för faen! -
Svenne;626778 wrote:Ahaa!.. Du menar Modena, hade så sjukt svårt att förstå när du stavade med inledande gemen. Så jäla svårt det där asså.
Men allvarligt talat, de här gamla brädorna, dom är så ocoola. Visst, gossen fick den ju billigt. Men sen är det inte mycket mer än att vi stannar där. Ärligt talat så bryr jag mig inte om ifall han nöter på tills fingrarna ramlar av efter att ha surfat på den gamle pråmen (det har jag också gjort, fast på 80-talet), bara han tycker att det är roligt.
Men sluta hävda att 80-talsliken är bättre än moderna brädor, för faen!Det har jag inte gjort. 😉
Eller jo, alltså dom kryssar ju faktiskt bättre än min formula när jag inte får upp skiten i planing. 😀Men det är ju olika grejer, eller hur? Pratar vi upplevelse, då kan man ju flumma iväg, men snackar vi adrenalinkick så existerar ju inte den ens utan en planande bräda.
-
Om någon som aldrig åkt skidor kommer in på ett forum för utförsåkning och skriver att han just köpt en utrustning från 60-talet med stålkanter och tillhörande slalompjäxor. Vad tror ni han får för svar då?
Att jämföra 80-talspråmarna med moderna planande brädor är t.o.m. ännu värre. Det är som att jämföra gamla längdåkningsskidor från 30-talet med med dagens slalomskidor.Därmed inte sagt att du behöver köra brädan till tippen direkt. Som några skrivit så kan man ju faktiskt lära sig kryssa med en sån.
PS Välkommen in i denna underbara sport! Det roligaste som finns.
(Jag har också börjat på en pråm – och tyckte faktiskt att det var kul… då… – men då visste man ju inte annat och det fanns inga bättre grejer…) -
G_L, att köra smala långa telisar med låga skinndojor nerför väggen tycker jag också att är ballt. Sen att de också hör hemma på tippen är också sant.
Okej, det är inte ballt om man rullar ner, men står man upp och gör det med stil så. 😉 -
Vindsurfing på 80-talet jämfört idag är inte samma sport. Let´s make this basic: Det roliga med vindsurfing börjar när brädan kommer upp i planingsfart. Planing är när surfbrädan liksom lyfter sig ur vattnet och åker på vattenytan och farten ökar drastiskt (du kanske vet detta även som nybörjare). Allt annat än planingsfart kan på sin höjd kategoriseras som trevligt, knappast roligt. Jag har surfat en hel del 80-tals brädor (min första finns på profilbilden) och vet hur väldigt svårt det är att få till planing med en sådan. Snarare dyker brädan om farten ökar. Risken är att du tröttnar är stor. Misströsta inte nu om du känner att vi sågat din utrustning, det finns mycket bra begagnat på surfzone (blocket är värre), om man har tålamod och behöver inte bli jättedyrt. Och om du bestämmer dig för att prova dina 80-talsgrejor ändå, ge inte upp, det gjorde inte vi andra 😉
-
vill bara påpeka Insjösegling…=byigt, plattvatten och för det mesta lättvind… då kan man ju räkna bort alla SMÅ moderna bräden och små riggar oavsett seglarens nivå(ok det blåser säkert %#/@¤# 3 DAGAR PER ÅR) så köp inget sånt när det blir aktuellt utan satsta på nåt med lite mer volym.
För övrigt var jag och en kompis som är total nybörjare (kanske surfat 3 timmar eller nåt sånt) ute och seglade idag i ca 4-5 m/s, han körde min långa waylerpråm och jag “coachade” från min 125 l freeride(eftersom formulan f.n är kaputt) Trots att jag inställningsmässigt gjort typ ALLT (löst nedhal och uthal, största fenan och största seglet 7.5) så seglade han ifrån mig, och inte bara lite, han åt mig till frukost! Idag hade han garanterat mycket roligare än jag hade!(om inte annat så syntes det på hans smil när han lämnade mig hopplöst bakom sig)
Visst moderna grejjer när det blåser är något helt annat, jag säger inte emot någon där, det är självklart! men man kan faktiskt lära sig göra en del snyggaa grejjer med gamla bräden, som att snurra, backa, stå innanför bommen eller stå i lä och ha seglet i lovart om sig när man seglar. Kanske inte så mycket adrenalin där men fortfarande kul och något att styla med för polarna(åtminstone dem som inte vet hur lätt det är på en sån bräda). En gång seglade på beachen med en kompis liggande bakpå brädan, en annan gång stod vi upp båda två och höll bommen tillsammans med ..(ok fort gick det inte men vi lyckades till och med kryssa en bit) -
Rolig tråd det här.
Alltså, Sonofisai bor i Hillerstorp, granne med High Chaparrall. Det är mitt i mörka Småland.
Det är väl helt ok att bada lite och lära sig balansera riggen mot vinden på en 4-meters flytbrygga som den brädan är!
Nästa sommar så tar du med familjen och tar en vecka i husvagn på Haga Park på Öland, hyr en bräda och går en kurs, sedan är du fast!//Niclas – som började med en California 390, det gick att köra Apelviken med den också 1991…
-
Alken;626918 wrote:För övrigt var jag och en kompis som är total nybörjare (kanske surfat 3 timmar eller nåt sånt) ute och seglade idag i ca 4-5 m/s, han körde min långa waylerpråm och jag “coachade” från min 125 l freeride(eftersom formulan f.n är kaputt) Trots att jag inställningsmässigt gjort typ ALLT (löst nedhal och uthal, största fenan och största seglet 7.5) så seglade han ifrån mig, och inte bara lite, han åt mig till frukost! Idag hade han garanterat mycket roligare än jag hade!(om inte annat så syntes det på hans smil när han lämnade mig hopplöst bakom sig)
Jag säger inte att det inte går att använda 80-tals grejor, men 125 liter i 4-5m/s, vad hade du väntat dig? Klart en pråm på 250 liter klarade sig bättre i dessa förhållande. Min far som fyller 70 i år köpte en begagnad Starboard Start på 205l. I somras seglade han, min fru och mina tre barn (8, 11, 15) på den utan problem. Jag tro inte dom hade gjort det med en Easyboard eller Bic Dufour. Vad jag menade tidigare är att surfa ut till en ö i en sjö duger en 80-talsbräda fint (när man har lärt sig stå på den rangliga skiten) men för att ha riktigt kul och lära sig snabbt går dom fetbort (som barnen skulle ha sagt) för mig.
Nu blåser det runt 10 m/s i Halmstad, så jag vet vad jag skall göra. 🙂 -
Jodå jag och en kompis var ute igår.. Det var nog lagom nybörjarvind omkr 5m/s. Men jag lyckades surfa en liten bit men det är ju som sagt ingen liten bräda. Det märker man ju.
Nu ska jag bara lära mig att vända också. Så vet alla vilken nivå jag är på.. Hehe
Men det var fruktansvärt kul!imon ska det till och med bli sol enligt vissa prognoser och omkr 5m/s igen. Då är det bara påt´ igen
Hakuna: jag har till och med lite släkt som har sommarställe på öland. Kanske ska prioritera det. Får se vad frugan tycker…
-
Sonofisai;627004 wrote:jag har till och med lite släkt som har sommarställe på öland. Kanske ska prioritera det. Får se vad frugan tycker…
Helt rätt. Ingen släkt är så avlägsen att den inte kan utnyttjas. Bara att börja bläddra i släktkalendern. Frugan ska du kanske helst inte fråga dock;-).
Logga in för att svara.