Senaste nytt Forums Övriga Off Topic hem-pc reformen slopas?

  • alex_

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 10:22

    Det verkar ju som den står sig trots allt då…. eller?

  • kinetic

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 15:29

    Du kommer att förmånsbeskattas (även om du tecknat dig för hempc innan denna “reform”) om du har “hem pc” (2400kr/år om jag ej missminner mig). Detta lägs “ovanpå” din lön så att säg, ungefär som förmånsvärdet för tjänstebil eller liknande om jag förstått det hela rätt.
    Möjligheten att teckna nya avtal med bruttolöne-avdrag kommer alltså försvinna efter nyår!

  • rookie

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 16:41

    Det sjuka är att oavsett marknadsvärdet så är förmånsbeskattningen densamma. Lite smolk i glädjebägaren:mad2: men snart kommer den:laugh:

  • safesurfer

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 16:42

    Är okej om de tar bort HemPC eller ändrar beskattning. Det jag stör mig på är att man har tecknat ett avtal på 3år då man hyr datorn sen ändras den kostnaden utan att man har möjlighet att avsluta avtalet. Man borde få avsluta avtalet, men vad ska de då göra med alla datorer de får in. Skulle alldrig teckan hemPC avtalet om jag vetat detta. Priset på datorn steg med 2500kr helt plötsligt.

  • kinetic

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 18:10

    SafeSurfer: För “normalinkomsttagaren” innebär förmånsbeskattningen på 2500kr/år ca 90kr högre kostnad per månad….För övrigt så HYR du endast datorn, du kan fortfarande avböja att köpa ut den efter 3 år

  • styret

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 19:05

    nu kommer jag låta apkrisitsk, men jag är positiv till ny regering men det här tycker jag verkligen sket ner hela grejen.

    Hem-PC är ju skitbra. Ett skitbra sätt för tillexempel lågavlönade ensamstående föräldrar att faktiskt kunna köpa en dator som ungarna behöver till sitt skolarbete utan att det ska bli för jävla blodigt.
    Nu blir det antagligen ingen dator i det hemmet och arbetarna hamnar ännu längre ner på samhälls-stegen och ökar klyftan till dom högavlönade. fyfan säjer jag bara!

  • fastforward

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 19:43
    styret wrote:
    nu kommer jag låta apkrisitsk, men jag är positiv till ny regering men det här tycker jag verkligen sket ner hela grejen.

    Hem-PC är ju skitbra. Ett skitbra sätt för tillexempel lågavlönade ensamstående föräldrar att faktiskt kunna köpa en dator som ungarna behöver till sitt skolarbete utan att det ska bli för jävla blodigt.
    Nu blir det antagligen ingen dator i det hemmet och arbetarna hamnar ännu längre ner på samhälls-stegen och ökar klyftan till dom högavlönade. fyfan säjer jag bara!
    En dator för att sköta skolarbete på, dvs skriva uppsatser, surfa på nätet mm, är lätt att hitta för en bra bit under tusenlappen idag. Är man lite aktiv och letar runt lite så kan man till och med få en gratis (från företag mm.).

    Detta är bra mycket billigare än någon hem-pc som jag någonsin sett – de brukar gå loss på åtminstone 200-300 netto i månaden.

  • safesurfer

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 19:44

    90kr*36=3240kr alltså ändå mer än jag trodde.
    Gillar inte avtal man är bunden till utan att veta priset. Jag är emot hempc ideen men är lite smått irriterande att man har beräknat vad datorn ska kosta att hyra i tre år och så ökar priset med 50%.

  • kinetic

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 20:02

    Safesurfer: Fortfarande så hyr du din hempc i 3 år av din arbetsgivare, du äger faktiskt inte den. Skulle du (hemska tanke) råka ut för utmätning hos kronofogden så äger han inte rätt att beslagta din hem-pc eftersom det inte är din egendom. Det blir först din egendom om du köper loss den efter 3år, oftast brukar det vara billigt men det kan variera beroende på hur finansiering mm ser ut. Med dagens regler är maximalt bruttolöneavdrag 833kr/mån, eller om man så vill så får “köpvärdet” av hempc:n inte överstiga 30000kr. Nu är det ju långt ifrån alla som har ett bruttolöneavdrag på det maximala beloppet, men man brukar nog ligga runt 400-500, dvs en pc-utrustning som är värd runt 15000 i runda slängar. Så ökningen blir inga lunda 50% om man precis tecknat sig för ett 3-årigt avtal utan snarare 20%, har du bara 1 år kvar blir ökningen betydligt lägre än så!

  • safesurfer

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 20:17

    Jag har 2,5år kvar av avtalet. Ja nog vet jag att jag inte äger den men problemet är ju att man inte kan säga upp avtalet och återställa skiten då man får en annan kostand. Någon frågar “vill du hyra en dator för 200kr i månaden” jag det låter bra sen några månder senare så höjs priset till 300kr men jag är fortfarande bunden i 2.5år till. Du fattar inte vad jag har problem med och det är att jag är bunden till avtalet. Kanske räknat fel men jag räknade på att jag betalr 200kr och att man får en ökning på 100kr, det är 50% isåfall. En anna anledning var att vi fick rätt dåligt erbjudande till att börja med, gammal hårdvara till dyrt pris därför var jag tveksam till att börja med. Förstår inte varför du betonar HyR så in i bomben då jag redan klargjorde det i mitt första inlägg.

  • kinetic

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 20:28

    Safesurfer: De borgerliga gjorde ju knappast någon hemlighet av att de skulle skrota hempc, det sa de redan förra året att de skulle göra om de vann valet, sen kan jag hålla med om att förmånsbeskattningen kom som en riktig överraskning. Har för mig att om man slutar jobbet så avbryts avtalet, fast å andra sidan så byter man kanske inte jobb hux-flux…Jag tror att va du menar med “betala 200kr” är att du får 200kr mindre i plånboken efter skatt, bruttolöneavdraget i ditt fall ligger kanske runt 330kr eller liknande, men hur som haver så blir det ju dessvärre procentuellt sätt bra mycket dyrare för dig…

  • weeboy

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 21:35

    hem-pc reformen slopas?


    Och lika bra!

    Håller där med fastforward! Beg datorer idag har så pass bra prestanda ändå att du kan facktisk få en stationär dator som är bra och klarar det mesta för tusenlappen om man är lite snabb på blocket. Det har jag sett.

    I sommras upphörde hyrestiden på min hem pc från Volvo som jag har haft i 3år och då var bruttolöneavdrag ca 440 spänn i 3år. Efteråt ville de ha 3200 papp för burken. De pengar kan jag säga blir det inte helt lätt att få ut på blocket. Óch denna dator klarar ändå inte modernaste spel och krävande programm. Saknar tex vissa uttag som jag skulle behöva. Dessutom efter att återställt min egen dator i ursprungligt skick ett par gånger fick jag plötsligt meddelande att min Win XP var oäkta trots att Xp skivan är original. Så jag fick cracka det me…….

    ´Så jag vet inte hur ni uppfattar det men för mig är hem pc känns otroligt oekonomiskt. De som däremot tjänar riktigt bra på de är de företag som köper kollosal mängd med datorer och sen hyr ut alltihoppa. Ett sätt att göra livet surt för de hade varit om alla lämnade sitt tillbacka så de skulle få lite hanteringskostander:)
    Aldrig mer för min del iaf!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic hem-pc reformen slopas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.