Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hembyggen – gamla som gatan!

  • m-c

    Medlem
    1 november, 2011 vid 10:18

    “Wodden Baby” Wow, vilket otroligt vackert hantverk!

    Imponerande , speciellt om man relaterar till dagens enkelspåriga tråkiga brädgrafik…

    /M

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 10:45

    Jag kan bara hålla med föregående talare – Wooden Baby ser ju fantastisk läcker ut på många sätt och vis!

    Bad-Janne – Ur ett brädbyggarperspektiv så är jag nog mest imponerad av swallow-tailen och hur Du fick till den så snyggt i de vinklar som väven måste anpassas till. Med anledning av detta – Har Du något knep hur Du skulle bära Dig åt för att få till en akterdel såsom Formulabrädorna nu ser ut, dvs med de infällningar som är undertill i brädornas akter? Det måste vara knepigt att få till detta utan att plasta dessa delar för sig – före eller efter resten av undersidan.

  • badjanne

    Medlem
    1 november, 2011 vid 10:54

    Bad-Janne – Ur ett brädbyggarperspektiv så är jag nog mest imponerad av swallow-tailen och hur Du fick till den så snyggt i de vinklar som väven måste anpassas till. Med anledning av detta – Har Du något knep hur Du skulle bära Dig åt för att få till en akterdel såsom Formulabrädorna nu ser ut, dvs med de infällningar som är undertill i brädornas akter? Det måste vara knepigt att få till detta utan att plasta dessa delar för sig – före eller efter resten av undersidan.

    Jag hade försökt med en negativ formklots som spännes fast så att väven håller sig på plats. Den bör vara gjord av lämpligt material eller klädd med något som gör att epoxin inte fastnar. Först hade jag nog frågat någon av våra duktiga brädbyggare här på forumet.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 11:58

    Bra idé. Om man skär i skummet lite snyggt så kan man då använda den bortskurna delen som mothåll, förutsatt att man behandlat ytan på mothållet på något sätt. En annan och kanske bättre variant kan istället vara att låta mothållet sitta kvar och bli fastlaminerat. Sedan är det ju bara att efter härdning pilla bort skummet. Slipa måste man ju ändå göra.

    Det tillkommer ändå en hel del extrajobb och det kan bli lite svårhanterligt med de nya vinklar som uppstår. Det kanske ändå blir bästa om man först plastar botten, därefter infällningarna och sedan ovansidan. Då borde man kunna få till skarpa kanter för bra släpp även i gräns mellan botten och infällningar.

  • marden

    Medlem
    1 november, 2011 vid 12:09

    är väl “bara” att fräsa till formen på frigoliten klä med fiber o stoppa in i wacumpåsen….
    finns väl betydligt svårare monocokk byggen att fundera på hur dom får ihop ,tex bommar och cykelramar som är ihåliga…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 17:13

    Que – “vacumpåse”…?

  • styret

    Medlem
    1 november, 2011 vid 19:41

    1984 års wooden baby, vilken jävla bräda!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 19:58

    Bad-Janne – Frånsett den uppenbara skillnaden i finish på Dina och mina gamla brädor så finns faktiskt en likhet. Bägge våra brädor från år 1980 har en hög och rakt avhuggen akter som ser lite märklig ut. Det var vad som gällde fram till det året. Sedan kom nog pintail, swallowtail och “alla-andra-tail” från 1981 och framåt.

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2011 vid 20:04

    Badjanne: Vilka byggen! Snyggt! Hur lång tid tog det att bygga en planka? Var det “vinterprojekt”?

  • badjanne

    Medlem
    2 november, 2011 vid 09:07

    Angående brädform 1980.
    På den tiden var brädorna tjocka (hump) i aktern så man hade tillräckligt med volym för att dra rigg. Vattenstarten var ju inte uppfunnen så tidigt. Värst var nog Windgliders mastfotsystem som bara var en “pinne i hålet” och ofta släppte när man drog rigg i vågor och då gjorde det ont i en annan pinne.

    Tid för att bygga en planka varierade. Den sista tog ca 40 timmar medan Wodden Baby var mer ett vinterprojekt.
    Vi var tre killar som hyrde en källarlokal under ett kaffe och vi träffades en till två kvällar i veckan och snackade surf och byggde. Dock köpte vi aldrig kakor från kaffet för dom smakade både epoxi och polyester ibland.

  • jesper-b

    Medlem
    2 november, 2011 vid 09:47

    JB Custom har blivit Eight noll-åtta (808)!

    Homegrown lever och frodas. Inte alltid bäst men alltid roligast!

    http://surfsverige.com/index.php/forum/2-surfforum/95184-eight-08-smagalet-projekt

    /JB

  • svenne

    Medlem
    2 november, 2011 vid 10:35

    Vadå inte bygger?

  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 2011 vid 13:31

    Väldigt skön tråd där på Surfsverige, Jesper!

    Jag vet ju inte ett smack om surfbrädor, men nog tyckte jag att dina skapelser såg väldigt bra ut. Det skall skaffas en vågbräda för Udden och enkla ställen, helt klart. Dags att lära sig är det!

  • bananen

    Medlem
    2 november, 2011 vid 16:42
    Badjanne;674523 wrote:
    Sista bilden är ett specialbygge P.A visade upp när jag besökte honom i Thailand

    Är det torpeder?

  • andersbq

    Medlem
    3 november, 2011 vid 07:31

    Hjälp gärna till att uppdatera WIKI-sidorna. Jag inser kanske nu att “forskaren” Palomäki borde varit med också. Men hade han några volymer egentligen, och gjorde han nåt nyskapande? (snacka kunde han ju, men då skulle ju även Janne Ekman platsa i listan!)

    PS En reflektion bara, jag pratar inte om hembyggare utan proffs-byggare, denna tråd till trots.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hembyggen – gamla som gatan!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.