Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hitta nybörjarutrustning

  • Hitta nybörjarutrustning

    Publicerad av morvel på 7 juni, 2006 vid 08:53

    Har läst lite i nybörjarråden att brädan ska vara på typ 130 l minst. Men finns ju inga hela paket att köpa med sådan bräda.
    Nu är min fråga… Ska man våga köpa ett komplett paket med en bräda med ca 105 liter (jag väger 55 kg) eller ska man köpa bräda och rigg för sig?
    Hur vet man då att sakerna passar ihop?
    Min maxbudget är typ 6000 kr.

    rasmus_w svarade 17 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 10:16

    I ditt fall så kan du nog kolla mer på bredden än volymen, för du är en riktig flugviktare. 😉
    Självklart blir det lättare med mer volym men med din vikt kommer det snabbt att kännas klumpigt med för stor bräda. Allt över 110 liter funkar för dig, men försök att hitta en bräda med minst 65 centimeters bredd.
    Prylarna passar ihop, allt är standard numera. Det enda som kan skilja är mastfotens koppling till förlängaren (dvs mot masten) som kan vara antingen Pin eller kopp. De flesta kör med Pin och det är prylar som kostar en spottstyver nytt så det är inte värt att leta efter sånt beggat om du inte får med det vid ett köp.

    Köp löst, fråga säljaren vad han har haft för mast till seglet etc. Till slut har du skrapat ihop något surfbart, vilket går ganska fort.

  • mattap

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:22

    ja, allt passar ihop, men det kan vara lite skillnad på hur lämlpligt det är att plocka ihop det. Tex så kör man inte en 4,60 mast på ett 3,5kvm segel. Bommen kanske kan varieras mellan 165 och 225mm då vill du ha segel som ligger där emellan för att slippa 2 bommar. Oftast kör du ett visst spann av segelstorlekar till en bräda, kan du hitta på hemsidan hos brädlev. Sen får du tänka efter lite vilka segelstorlekar du tänk dig, så du slipper köpa allt för många bommar å master. Ställ frågor på detta forum gå in i en butik å be dem förklara hur det funkar, du kan ju alltid spela intresserad :-). Börja med att lista ut typ vilken bräda du vill ha å komplettera sedan med ett stort å ett mindre segel

  • rasmus_w

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 01:36

    Köp du bräda och rigg för sig. De enda prylar jag skulle rekommendera att helst köpa ihop är mast och segel. Resten kan du köpa i klump eller varje del för sg efter behag och vad som blir prisvärdast.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hitta nybörjarutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.