Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäääälp

  • pure

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:47
  • lars_k

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:47

    Hur bogserar man på bästa sätt? Ligger den som blir bogserad på sin bräda och håller i den andras bakstropp eller nåt? Måste vara svårt om det går vågor och man kör små prylar…

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:48

    Är det bara jag som brukar kroka ur och köra utan hängsele när jag är väldigt överriggad?

  • pedersen

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:48

    Var faktiskt och köpt en väst anpassad för vindsurfing idag.
    http://www.pro-limit.nl/displayitemv6comp.php?item_id=4465
    Jag har dock lite problem med att lista ut hur den skall sitta. Skall man ta på selen (Prolimit Vulcan) först och sen västen? Då kommer västen utanpå där selen sticker upp (på ryggen), känns lite knöligt. Eller först västen och sen selen. Då känns selen lite trång, då sele kommer utanpå på ryggen???? Hur man än vänder sig så har man röven bak :confused2:

  • electric

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:14

    @Rasmus_W 509918 wrote:

    Är det bara jag som brukar kroka ur och köra utan hängsele när jag är väldigt överriggad?

    Så gör jag också och det gör säkert fler.
    /Lars

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:22

    Pedersen: selen innerst. Jag kör med sittsele, så då uppstår ingen konflikt, men skulle det göra det, så föredrar jag en sele som sitter kroppsnära. Och jag tror itne du käbnner av västen när du krokat i, och har full planing..

  • electric

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:24

    @Pedersen 509793 wrote:

    Runt aktern? Hur då? Spände den om brädan?

    Nej, hängselen kan släpa bakom. Jag har inte själv praktiserat det men var med en gång när min son bröt fenan. Han fäste bara hängselen i bakre stroppen med en av dess remmar och lät den helt enkelt hänga bakom brädan. Bromseffekten gav tillräcklig styrsel åt brädan så att han kunde köra halvvind/slör in till land.

    Däremot gick fenan av på den centerbordsbräda, en s k 315 (F2 Comet, 150 l), jag hade en gång i tiden. Då lät jag centerbordet vara nere men vikt bakåt och kunde på det sättet vingla (ja, vingla) in till land. Det funkade alltså, men med hängseletricket hade det säkert gått helt galant.

    /Lars

  • electric

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:41

    @Johan!! 509843 wrote:

    Själv har jag alltid cirkus 2 meter lindat på bommen och med lite fantasi kan man fixa rätt mycket.
    Senast idag fick jag användning av den då min hängselelina pajade, det var väl iof inte någon nödsituation men ändå nu slapp jag åka in och jag kunde köra i ytterligare 1 h innan mörket föll.
    Tidigare har jag lyckats fixa en helt knäckt bom, en trasig mastfot och bogserat en havererad polare;).

    Jag har också alltid en sån tamp med mig (kringlad runt mastfoten). Gissa om jag haft nytta av den! Precis som du har jag använt den som hängseletamp, för att bogsera folk som fått haveri, själv blivit bogserad, för att förtöja segel mm på brädan efter mastbrott, för transport av reservmastfot till en kompis, för att förtöja brädan vid en brygga medan jag bistod en segelbåt som gått på grund, mm mm.

    /Lars

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:54

    @Rasmus_W 509918 wrote:

    Är det bara jag som brukar kroka ur och köra utan hängsele när jag är väldigt överriggad?

    Nej det finns minst en till

  • argulander

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 21:01

    Viktigare än flytväst är att alltid ha tillräckligt mycket varmt på sig för att klara att ligga i vattnet lång tid. Sällskap är alltid bra speciellt vid bistra förhållanden, kommunikation med andra surfare på stranden innan man ger sig ut är viktigt, kanske lättare i en liten grupp. Val av spot är också viktigt speciellt vid kyla, masthöga vågor och pålandsvind som någon tidigare var inne på är väl lite i överkant, men det är ju inte så dumt att ha någon strand så pass nära att det är rimligt att simma hela vägen in vid haveri. Tror på det hela taget att omdömet är långt viktigare än tekniska säkerhetsprylar. Man måste alltid vara beredd att kunna simma till land. Minns tex en episod vid Fituna (som tur var ej så långt ifrån land) då en seglare efter en vurpa råkade ut för att seglet lade sig på brädan och blåste iväg från seglaren, så pass fort att det var omöjligt att simma ikapp ekipaget.

    Klas

  • stickan

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 22:05

    När polarens bom gick av för någon månad bogserade jag den genom att knyta fast upphalstampen i min bakre fotstropp. Han fick själv paddla in på brädan vilket i alla fall går fortare än att simma. Det gick inte fort att segla med en rigg på släp mer eller mindre under vattnet som en vobbler men jag lyckades i alla fall “halv vinda” tillbaka till stranden ungeför i samma takt som han paddlade.

  • argulander

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 00:12

    Ett problem med surf i kyla är ju att man behöver handskar, detta begränsar starkt förmågan att knyta snören, knappa på mobiltelefoner mm. I synnerhet om det blåser på och går sjö. Kolla också utrustningen noga, varning speciellt för väl använda aluminiumbommar speciellt för stora segel, har seglat av ett antal sådana. Böj och kolla mastfotsjointen varje gång du riggar så det ej finns sprickor. Framförallt, viktigast på vintern välj ett spot som är någorlunda “safe”. Avstå från långrepor där du kommer för långt bort för att det ska vara rimligt att simma tillbaka.

    Klas

  • pedersen

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 05:11
    Jester;509987 wrote:
    Pedersen: selen innerst. Jag kör med sittsele, så då uppstår ingen konflikt, men skulle det göra det, så föredrar jag en sele som sitter kroppsnära. Och jag tror itne du käbnner av västen när du krokat i, och har full planing..

    Jag höll på igår kväll och testade västen på olika sätt och kom fram till samma som du, Jester. Selen innerst, kändes rätt självklart när man tänkte efter. Skall dock åka tillbaka till surfshopen och prova en annan storlek eller kanske modell på västen, och prova med min egen sele på plats.

  • dberg

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 05:59

    Som helt grön vindsurfare (började nu i augusti) har jag konstaterat att det inte är fel att välja en spot där man blåser iland på promenadavstånd från bilen. De nära och kära hålls liksom mera vänligt inställda till ens senaste påfund då…

    Annars kan jag rekommendera att använda flytväst avsedd för kajakpaddlare; rejält med svängrum för armar och den sitter högt och tajt. Dessutom ofta med en ficka på framsidan för lite smågodis i platpåse och en visselpipa.

    Själv har jag allvarligt funderat på att ha med nödraketer när jag är ute och surfar, fick en gång hjälp av sjöräddningen under en misslyckad segling (med kölbåt) i novembermörkret. Sån’t får en att tänka om och på hur man skall påkalla uppmärksamhet av de som befinner sig närmast. Har funderat på följande paket, men inte slagit till ännu (vill se hur stort paketet är i verkligheten):
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=13356&groupID=14&subGroupID=520&parentGroupID=

  • pedersen

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 06:46
    dberg;510049 wrote:
    Som helt grön vindsurfare (började nu i augusti) har jag konstaterat att det inte är fel att välja en spot där man blåser iland på promenadavstånd från bilen. De nära och kära hålls liksom mera vänligt inställda till ens senaste påfund då…

    Annars kan jag rekommendera att använda flytväst avsedd för kajakpaddlare; rejält med svängrum för armar och den sitter högt och tajt. Dessutom ofta med en ficka på framsidan för lite smågodis i platpåse och en visselpipa.

    Själv har jag allvarligt funderat på att ha med nödraketer när jag är ute och surfar, fick en gång hjälp av sjöräddningen under en misslyckad segling (med kölbåt) i novembermörkret. Sån’t får en att tänka om och på hur man skall påkalla uppmärksamhet av de som befinner sig närmast. Har funderat på följande paket, men inte slagit till ännu (vill se hur stort paketet är i verkligheten):
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=13356&groupID=14&subGroupID=520&parentGroupID=

    Första inlägget ser jag. Välkommen till ditt nya liv som vindsurfare 😉

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäääälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.