Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Gummitätning till centerbord Fanatic Cat

  • Hjälp! Gummitätning till centerbord Fanatic Cat

    Publicerad av rillestark på 22 juni, 2007 vid 17:10

    Hej!

    Jag tappade den ena gummitätningen på min Raceboard idag. 🙁
    Brädan är en Fanatic Mega Cat årsmodell ca 95-96.
    Gummiflärpen är gjuten i ett stycke i en kombination av plast och gummi och den sitter i ett spår i brädan vid sidan om centerbordet och är sedan limmad också.

    Är det någon som kan hjälpa mig med en ny sådan?

    Frid,

    /Richard

    rillestark svarade 16 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • carl-r

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 00:04

    Kan inte hjälpa dig med vad som gäller som original eller hur man hittar det. Däremot kanske det funkar med samma gör-det-själv-lösning som jag kommer göra på min equipe så fort jag hinner till gummihandlarn.
    Jag har skrivit om de instruktioner jag har fått här:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=391080#post391080

  • rillestark

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 08:28

    Tack för tipset Carl, men det funkar nog inte på Fanatic.
    Så här ser det ut på min bräda:

  • hanko

    Medlem
    24 juni, 2007 vid 21:08

    Hej…

    Som gammal Fanatic-rider då det begavs sig med Cat…hmmmm inga heta tips men undrar om det inte finns Cats liggandes för den kostnad som väntar dig med den nya centerbordstätningen…!! Jag nästan skänkte min från 1990 för några år sen. Helt OK courseracer som det hette på den tiden..! Snabb…ju..!!

    Lycka till o mina råd var kanske inte de bästa men ändå.

    Happy summer!!

  • rillestark

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 18:24

    Tack Hänkö! Jo, du har nog rätt i att det säkert ligger många fina sådana i ladorna runt om i landet… Jag antar att om man får klura ett tag kanske man hittar på en egen lösning som funkar? Jag är tacksam för alla förslag och tips, tack! Fanatic Cat är en ganska underhållande bräda när man mest seglar på insjö! 🙂

    Frid.

    /Richard

  • carl-r

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 21:02

    Även om det inte är roligt att bygga om så borde väl ihåligheten gå att fylla med divinycell och sedan bygga ihop med epoxy å glasfiber för att sen köra “vanliga” flaps? Jag skulle dra mig jättelänge för ett sånt ingrepp iofs…
    Du kan inte hitta urethangummi och sen skära i lagom skivor för att passa i hålet som man limmar ihop till en kloss och till sist limmar ihop med en horisontal skiva?
    Har läst på lite om sikaflex och det verkar vara PU baserat, så det borde gå bra att limma med.

  • rillestark

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 20:45

    Det blev en ny bräda… Hoppas dock fortfarande kunna fixa min Mega Cat eftersom jag behöver flera centerbordsbrädor för mina surfintresserade kompisar som vill pröva. Jag som instruktör behöver ju också en bräda att stå på eftersom båten tyvärr är kvar på land.

    …en Exocet Kona.
    Har prövat den idag i lättvind med ett Fluido 9,3 och den går väldigt fint. Känns stabil som en brygga (jag har dock aldrig prövat en formula eller någe annat med bredd nära en meter) och pinar på bra och tar en otrolig höjd. Tyvärr försvann den mesta vinden och endast lite vågor var kvar. Kunde ialla fall konstatera att den är lättare och mycket roligare och manövrera än Cat:en samt att den inte störs av medsjö på samma sätt. Ser fram emot lite mera vind!

    Frid.

    /Richard

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Gummitätning till centerbord Fanatic Cat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.