Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med att rigga nort sails rigg

  • Hjälp med att rigga nort sails rigg

    Publicerad av safesurfer på 14 augusti, 2009 vid 10:32

    Jag var i TT igår och skulle segla med en kompis som just skaffat en ny utrustning. Det blev tyvärr inge vind men vi fick testa att sätta ihop grejerna. Riggen bestod i ett north natural 6,2 med 430 redline mast och pin xt förlängare. North grejer av nyare modell rakt igenom. Vi försökte att följa rigg-guiden som kom med seglet. Det första var att jag märkte att north har en lite annorlunda konfigurering på nedhalsblocken i förlängaren. Efter lite hjälp så satte vi tampen så att den kom ut i mitten blocket med knuten på insidan av förlängaren och därefter använde vi rullarna på seglet från rullen längs från masten till den närmast masten. Låter det vettigt? Det såg hyffsat ut men tycker det brukar se lite bättre ut med klassiska NP variaten att trä tampen och som nästan alla andra använder. Att inte north skriver i manualen hur man ska trä är lite dåligt, så himla simpel är det ju inte, har även kollat på hemsidan.
    hitta hur man ska göra
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=18380&KW=north+pinlock+

    Sen var det väldigt märkligt att då vi drog nedhal så stämde inte måtten som var angivna på seglet. Seglet var superfladdrigt då det var 5cm kvar till angivet nedhal. Jag trodde att man kunde lite på måtten till 100% men det stämde inte. Vi dubbelkolla att masten satt rätt i toppen och skarven samt att förlängaren satt rätt i masten och att vi avläste den rätt. Visst det blir mindre fladdrigt då man drar uthal men det här var uppenbart för löst. Vi får nog kontrollmäta masten också. Det kan möjligen vara så att redlinemasten är fetare än gold och platinum och det är det som är orsaken.

    Hur bra ska måtten stämma kan de vara fel med flera cm?

    stefanlindmark svarade 14 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 12:34
    SafeSurfer;566474 wrote:
    Jag var i TT igår och skulle segla med en kompis som just skaffat en ny utrustning. Det blev tyvärr inge vind men vi fick testa att sätta ihop grejerna. Riggen bestod i ett north natural 6,2 med 430 redline mast och pin xt förlängare. North grejer av nyare modell rakt igenom. Vi försökte att följa rigg-guiden som kom med seglet. Det första var att jag märkte att north har en lite annorlunda konfigurering på nedhalsblocken i förlängaren. Efter lite hjälp så satte vi tampen så att den kom ut i mitten blocket med knuten på insidan av förlängaren och därefter använde vi rullarna på seglet från rullen längs från masten till den närmast masten. Låter det vettigt? Det såg hyffsat ut men tycker det brukar se lite bättre ut med klassiska NP variaten att trä tampen och som nästan alla andra använder. Att inte north skriver i manualen hur man ska trä är lite dåligt, så himla simpel är det ju inte, har även kollat på hemsidan.
    hitta hur man ska göra
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=18380&KW=north+pinlock+

    Sen var det väldigt märkligt att då vi drog nedhal så stämde inte måtten som var angivna på seglet. Seglet var superfladdrigt då det var 5cm kvar till angivet nedhal. Jag trodde att man kunde lite på måtten till 100% men det stämde inte. Vi dubbelkolla att masten satt rätt i toppen och skarven samt att förlängaren satt rätt i masten och att vi avläste den rätt. Visst det blir mindre fladdrigt då man drar uthal men det här var uppenbart för löst. Vi får nog kontrollmäta masten också. Det kan möjligen vara så att redlinemasten är fetare än gold och platinum och det är det som är orsaken.

    Hur bra ska måtten stämma kan de vara fel med flera cm?

    Måtten kan ibland vara helt fel, vet inte hur North brukar vara. En anledning om prylarna är nya är att det kan krävas lite mindre nedhal än rekommenderat i början innan seglet töjer ut sig, sen kan som sagt masten vara lite för lång alt att mastförlängarens markeringar inte stämmer.
    Bästa är om du/han kan lägga upp en bild på riggat segel så kommer ni att få tips

  • safesurfer

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 12:59

    Tack det svaret, då behöver jag inte oroa mig.
    Jag vet rätt bra hur segel i allmänhet brukar riggas. Men då det var ett helt nytt paket som var precis enligt tillverkarens specifikationer trodde jag att de skulle stämma perfekt. Tänkte därför rigga enligt beskrivning istället för enligt erfarenhet. Ibland kan man ju köra på enligt gammal vana fast saker ska göras på ett nytt sätt. Ska nog köra som vanligt; dra nedhal tills vecken mellan översta latttorna blir lagom stort(VTS), på med bom och dra uthal tills man får lagom buk för vindförhållandena. Det stämmer inte med rigg guiden men svårare än så är det nog inte. Jag blev lite överraskad att lufflängden stämde så dåligt då de anger den väldigt exakt. Det har oftast stämt rätt bra på mina segel men kan skilja med någon cm mellan rdm och sdm master. Därför kände jag att jag ville kolla om det är något nytt med just north som jag inte hört talas om. Det stog någon varning om att det skulle riggas annorlunda med mer uthal än normalt men det märkte jag inte av, tyckte det verka som vanligt. Slutsatsen verkar vara north gör bra segel men ruttna riggmanualer? Ezzy gör grymma riggmanualer och grymma segel 🙂

  • jps

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:15

    Min erfarenhet av North är att de brukar stämma mycket bra med sina luff och boom siffror. VTS är också bra men ev att de kan vara påklistrade snett något enstaka gång.

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 22:08
    SafeSurfer;566474 wrote:
    Det första var att jag märkte att north har en lite annorlunda konfigurering på nedhalsblocken i förlängaren. Efter lite hjälp så satte vi tampen så att den kom ut i mitten blocket med knuten på insidan av förlängaren och därefter använde vi rullarna på seglet från rullen längs från masten till den närmast masten. Låter det vettigt? Det såg hyffsat ut men tycker det brukar se lite bättre ut med klassiska NP variaten att trä tampen och som nästan alla andra använder.

    Jag måste trä min North-förlängare annorlunda än vanligt för att tampen ska löpa parallellt och kunna dras hela vägen ned. Skillnaden är ordningen på blocken vid seglet. Anledningen är hur förlängarens cleat är monterad eftersom den sitter distinkt längre fram än på mina andra förlängare. Dra jag tampen som vanligt blir det halvt tvinnat och tamparna krockar med varandra och hamnar i spänn innan nedhalet är helt neddraget.

    Ska från minnet försöka beskriva det sätt som jag hittat för att få det bäst. Har inte hittat någon bra beskrivning för hur nedhalet ska dras och produktbilderna har ingen tamp.

    Jag utgår i beskrivningen nedan från att blocken på förlängaren pekar åt höger med mastfoten mot dig. Seglet är nu påträtt med akterliket åt höger. (Har du inte prylarna framför dig är säkert beskrivningen helt obegriplig :wink:)

    techpic.jpg

    1. Min nedhalstamp börjar då med en 8-stoppknut mot marken och går in nedifrån genom mittaxeln och kommer ut uppåt genom den “extra” rullen (den som sitter lite “vid sidan av” och som nu är överst).
    2. Dra tampen från mittaxeln direkt upp till seglets mittenblock, trä in tampen uppifrån och dra igenom blocket nedåt marken.
    3. Dra tampen ned till nedersta förlängarblocket (närmast marken), dra in den på sidan närmast masten och ut från blocket mot akterliket
    4. Upp sedan till seglets aktersta block och trä in nedifrån (från marksidan) och dra igenom uppåt.
    5. Ned till förlängarens mittenblock där tampen träs i från aktern, under blocket och sedan ut igenom blocket på sidan närmast masten.
    6. Upp till seglets förligaste block (närmast masten) uppifrån och dra ut nedåt mot marken.
    7. Dra sedan tampen ned till hålet som leder ned till förlängarens cleat.
    8. Lås i cleaten.
    9. Lägg tampen runt skåran i basens framkant.
    10. Vid tampen dubbel.
    11. Stoppa upp en vikta delen först i förlängarens hål (på undersidan tvärs över cleaten) och mata på tills hela tampen är uppe i förlängaren.
    12. Klart!

    Har någon hittat ett fiffigare sätt, så säg till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med att rigga nort sails rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.