Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med bräda

  • Hjälp med bräda

    Publicerad av broms på 25 augusti, 2014 vid 17:05

    Äntligen dags igen, 20 år sedan sist…. klarar vattenstart oftast, kass på gipp och slag med liten bräda..matchvikten 80-85 beroende på vad jag gjorde senaste helgen 😉

    Väljer mellan Starboard Futura och RRD Firemove, ca 120 l eller 130 l. Vill kunna dra rigg…samtidigt ha en bräda som jag inte behöver byta om 3 år.

    Tacksam för alla rekommendationer och tips om vilken bräda jag bör välja!
    Den bräda som är mest lättseglad och bäst passar en rookie kommer nog vinna!

    deimos svarade 9 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:34

    JP, Fanatic och Starboard har ju nu breda brädor som motsvarar Firemove. Kolla även dessa. Starboard Atomiq 2014 reas på Surfspot har jag för mig. 2015 kommer även Atomiq-modeller med större volym. Kolla tester i Surf, Planchmag m fl. En bred bräda o 8-8.5 kvm kanske kan vara något…?

  • oscarlj

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:48

    Var ska du köra?

  • broms

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:55

    Tack för bra tips!

    det blir en blandning av Mälaren och Nynäshamn, huvudsakligen Mälaren men vissa helger och sommar blir det en hel del Nynäs.

  • pgvirtual

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 19:03

    Båda brädorna skulle säkert fungera bra. En 120 liters Firemove är säkert kul, medan en 124 (?) liters Futura är lite sportigare och mera krävande. Du behöver säkert två segel, ungefär 8,5 och 6,5 m2, för att täcka de flesta dagarna med någon sorts vind. Gärna så att du kan använda samma 460 mast på båda seglen.

  • bicless

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 19:30

    Kan informera lite om Starboards 3 brädor i denna kategori eftersom vi säljer dem. Futuran är väldigt racig, snudd på slalom. Giller du fart och adrenalin är den perfekt, men mer teknisk än freeride och freemove. Starboard carve är freeride och mer allround, både snabb och lättkörd, passar fler personer då den är både förlåtande för småfel hos seglaren eller grov sjö men endå inte tråkig. Den hjälper seglaren väldigt mycket, dvs häng i bara så planar den automatiskt, kräver inte så mycket av piloten. På ett sätt tycker jag det är väldigt skönt för det finns så mycket annat man kan fokusera på i sin segling än att kontrollera en nervös eller teknisk bräda. Atomiq är freemove, den nya poppisdesignen extremt kort och bred som rrd firemove och fanatic gecko. Tidig planing, mycket sväng och action. Inte lika extrem fartpotential som futura men tillräckligt för de flesta, lite mindre teknisk än futura men mer än carve, man måste segla den lite mer aktivt, dvs pumpa eller trycka ner den i slör för tidig planing. Atomiq har fått mycket fina omdömmen i de stora surftidningarna Windsurf UK, Planchmag och SURF, ex “testers pick” i Plachmag. Det tidningarna gillar är förutom tidig aktiv planing, bra fart och enkel jipp som är typ standard på dessa breda korta brädor är att den känns ovanligt rapp och alert och man kan variera svängen ovanligt bra. Det kommer även en ny billigare och slagtåligare Technora variant på atomic om ca 2 veckor till Sverige.
    En del tycker att dessa breda korta brädor passar alla och de är väldigt “heta”. Jag skulle dock säga att jag inte håller med, det finns brädor för alla behov, en carve passar bättre för en som vill ha plug and play och en futura passar bättre för en som vill ha maximal fart. Men de passar många och brädtypen är definitivt här för att stanna. Många nöter jippar och då är denna brädtyp troligen den mest lättjippade man kan köpa. Ock tänkt på att de gärna skall seglas aktivare för att nå sin potential.

  • broms

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 20:32

    Kanon! Tack för hjälpen. det blir nog ändå en Futura men jag ska läsa in mig lite på Carve också. Framförallt är det hastigheten som lockar, någon gippkung blir jag nog aldrig 🙂

  • staffomania

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 22:50

    Futuran är en jäkligt skön bräda men är, som Mattias säger, lite mer svårkörd än en vanlig Freeride. Har haft min i ett halvår nu och det har tagit ett tag att vänja sig men nu börjar jag får rätt bra fart med den emellanåt.:laugh:

  • cajan

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 05:35

    Hej
    Har också tankar på en starboard, men är lite skäptisk
    Har fått höra att starboard strular gärna när det gäller reklamationer
    Om man går och köper en för “några” kroner, då vill man inte det skall bli pannkaka om det skull vara något med brädan.
    Hur ligger det till garantierna och hur mycket skall brädan tåla

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 07:20

    Med utgångspunkt från en matchvikt på 80-85 pannor, att Du tänker köra på Mälaren och i Nynäs samt att det var 20 år sedan sist så tycker jag att nog ändå att RRD Firemove eller Starboard Atomiq låter som något som Du inte kommer att bli besviken på. Det finns ju sida upp och sida ned på nöjda Firemove-ägare. Det handlar då om allt från tidig planing, manövrerbarhet till fartegenskaper. Om nu Atomiq är ungefär lika bra (eller bättre enligt test?) så är det något att överväga. Jag själv hade ett uppehåll på 17 år och har nu kört breda brädor i ett antal år i skärgården. Det handlar ju om att få så mycket planing som möjligt och då är bredden, vid sidan av volymen, avgörande. Om Du vill ha många timmar på vattnet – köp en bred bräda med tillräcklig volym och ett relativt stort segel. Fundera över bred 140-litersbräda (inte under 130 i alla fall) med 8-8.5 kvm. Komplettera sedan med 6.5-7.0. Då kan Du vara igång i vindstyrkor från 5-6 upp till 10 m/s. (Mindre brädor för vindar över 10 m/s är ju lätta att få tag på begagnat.)

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 09:31

    @Broms 726941 wrote:

    Kanon! Tack för hjälpen. det blir nog ändå en Futura men jag ska läsa in mig lite på Carve också. Framförallt är det hastigheten som lockar, någon gippkung blir jag nog aldrig 🙂

    alltså, det är så otroligt lite som skiljer i fart på olika brädor. ofta är freerace brädorna i princip slalombrädor med lite rundare rails och lite billigare konstruktion. i de demovideos jag sett så beskriver ofta den teamrider som interjuvas (ang. modellen…) skillnaden som 1-3 knop i hastighetsskillnad.

    de här freemovebrädorna är väldigt breda, vilket gör de lätta att stå på och dra rigg på även i små storlekar. de gippar bra, men faktum är att en klassisk freeride typ carve eller ahd fast forward, fanatic shark…mm gippar lika bra. skulle jag peka ut en skillnad så är det enklare att hålla balansen på en freemove, MEN, enklare att plana genom gippen på en klassiker, eftersom de är lite längre stannar de inte lika snabbt i vattnet. Och har man väl kommit till den nivån att man planar in i gippen, klarar flippen och sen pumpar igång så handlar ju allt jippande i fortsättningen att plana genom hela gippen.

    det är väl en smaksak, men jag fattar faktiskt inte grejen med freemovebrädor. jag har testat både gecko och firemove under väldigt optimala förhållanden nere på öland ett par ggr. och tycker inte att de bjuder på ngt radikalt alls…

    jag brukar alltid rekommender ahd fast forward, för mer plug and play blir det inte, den är också en av de snabbaste i sin storlek, väger väldigt lite och är mkt billigare än motsvarande. visst finns det snabbare, men som Bicless skrev så är också det mer tekniskt krävande. man kan påverka tillräckligt mkt med olika segel och fenor. vågar nog påstå att det spelar större roll än om du väljer freerace, freeride eller freemove.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 10:46

    Sailortrash – Jag håller till viss del med Dig, åtminstone vad gäller AHD-brädorna. På min hemmaspot kör två åkare AHD FF 145 l och de verkar inte vilja ha någon annan bräda. Den är lättplanad, lättseglad, höjdar mycket bra i ickeplanande tillstånd (=man kommer tillbaks till utgångsläget), är hyfsat snabb och har ett överkomligt pris.

    Å andra sidan går ju utvecklingen framåt och de här nya breda brädorna à la Firemove får ju mycket goda omdömen. De verkar ha flera positiva utmärkande egenskaper.

  • irieman

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:16

    Det jag framför allt gillar med min Firemove (110 liters LTD, 236 cm lång och 75 cm bred) är att den svänger så jäkla bra. Det märks ju bl a när man ska gippa, man kan välja vilken radie som helst känns det som. Dessutom så går den faktiskt att använda som stor vågbräda lite grand när vågorna ligger kvar men vinden har lättat ur, riktigt skoj. Men som Bicless skriver så krävs en mer aktiv segling än vanliga freeridebrädor kanske, speciellt när den ska upp i planing (i o m att den är så kort), väl i planing så kan man gå igenom de flesta vindhål. Märkte det på Dalarö senast, på de ställen där vinden tunnade ur så pekade jag bara ner nosen lite och brädan fortsatte att plana till nästa vindby där det blev dunderdrag igen. Har ju som sagt använt min med allt från 5.3 till 8.2, använder 3 olika fenor till brädan, sedan är det bara att köra.

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:32

    Jag körde i somras vid ett tillfälle en firemove 68 bred (100 l?) i 9-11 m/S med en simmer 5.5 en timme (jag hyrde). Sen bytte jag till min fanatic 60×255 (100 l) från 2003 och ett simmer crossover 5.3 från 2008. Jag satte fler gippar på firemoven men upplever min gamla häck som snabbare och lättare att kontrollera i choppen… Allt som allt så är det knappt att man märker ngn skillnad alls om man bara är ute och bränner, notera då att det skiljer 10 år mellan grejerna vad gäller shape och material, och 6 år ang. Rigg. Firemoven är lättare att bära, men å andra sidan har den dåligt rykte vad gäller kvalitén…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 14:02

    Ja, sailortrash, Du har ju mycket bättre koll än vad jag har i och med att Du testat Firemoven och kunnat jämföra med en vanlig smalare bräda. Jag har inte mycket att tillägga.

    Själv gillar jag det där som Irieman beskriver när man kan behålla planing genom att fördela vikten framåt. Jag känner igen det från min iSonic 127 som är 85 bred. Fyra lägen att plana ju mer vinden minskar: 1) Fullt häng o fullt tryck i stropparna, 2) Lite mer upprätt hållning och båda fötterna i stropparna, 3) Häng ut snett framåt och bara framfoten i framstroppen med tryck på kant med bakfoten samt 4) Planing för att höjda eller hålla planing utan någon fot i stropparna. Man står då framför respektive stropp.

  • broms

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 20:23

    Låter klokt! Då ska jag kolla lite mer på Atomiq och RRD, svårt att välja men är ju ett lyxproblem! Även AHD FF måste jag kika på…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.