Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med seglet??

  • Hjälp med seglet??

    Publicerad av micxx på 3 juni, 2006 vid 15:38

    Hej har nyss köpt ett paket och gjorde mitt första försök att rigga upp det idag. Resultatet blev som ni ser ganska uselt.
    Min fråga: Räcker det att dra åt seglet på masten ännu mer för att det ska bli bra? Vi lyckades inte dra åt det hårdare, men funkar kanske med handskar.

    calle_b svarade 18 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • oscar

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 15:43

    Du ska ABSOLUT dra ner seglet ca 10 cm till. Ta hjälp av en pinne typ hammarskaft, hängselekrok eller annat och gör ett dubbelt halvslag runt detta. Sätt hälen på masten och DRAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

  • jps

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 15:48
    Oscar wrote:
    Du ska ABSOLUT dra ner seglet ca 10 cm till. Ta hjälp av en pinne typ hammarskaft, hängselekrok eller annat och gör ett dubbelt halvslag runt detta. Sätt hälen på masten och DRAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

    Känns lite lättare att TRRRRYYYYYYYYCKA ifrån med benet och hålla emot med armarna. Annars håller jag med om allt. Ser även ut som att det behövs mer uthal eller så är bommen felställd.

  • styret

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 15:50

    precis som oscar säjer. dra ner med en pinne eller nått. dra tills akterliket blir slappt ner till mellan kanske andra och tredje lattan nerifrån. (nån som vet mer exakt hurmycket släpp ett KA ska ha?)

    uthalet blir bättre när du drar ner.

  • petter_f

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 08:24
    styret wrote:
    (nån som vet mer exakt hurmycket släpp ett KA ska ha?

    KA kan har rätt mycket; loose (floppy) down to the 3rd batten, om så önskat. My brother sailed with a little looseness in the leech and the owner of KA commented that he should start putting ‘some’ downhaul into the sail. 😉 He meant that it should be quite floppy (down to the 3rd batten).

  • svenne

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 10:22

    Var bor du?
    Be någon visa dig hur det ska se ut, det är lättare att visa IRL och så får du många tips på vägen om hur du ska rigga smidigare och snabbare.

  • micxx

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 15:23

    Tack för svaren!!
    Bor i Linköping… tänkte gå en kurs nu i sommar så får jag nog in grunderna lite bättre :D. Knäskadad nu så det är ingen bråska… hehe..

  • oaxen

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 15:58

    Välkommen i “knäskadeklubben”!

    Kom ut till “udden” när det blåser nästa gång vetja! Jag åker rostig Opel Astra kombisedan, Oscar kör en löjligt ny V 50. Skulle inte vi vara där så finns det många andra som gladeligen lämnar riggtips.

    Mvh

    / Patrik

  • martin

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 19:04

    Ett bra förstasteg är att läsa på seglet/segelpåsen där de rekommenderade luff- (mast) och bommåtten står. Ställ sedan in längden på mastförlängaren och bommen så att det passar. Står det tex luff: 443cm +-2cm så ska du ställa mastförlängaren på 13-15cm:s förlängning om du har en 430-mast. Dra sedan nedhalet med hjälp av ovan nämnda verktyg så att underkanten på det block som sitter i seglet hamnar i nivå med mastförlängarens slut. Det innebär för en helt ovan nybörjare att man drar tills man tror att masten ska gå av och sen ett par cm till. Bommen ställer du också in på rekommenderad längd och sen drar du ut seglet så att det tar stopp.

    Det krävs lite fintrimning för att få seglet att gå bra i olika vindstyrkor och liknande, men gör du enligt ovan så får du iaf en bra grundinställning att börja med.

  • micxx

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 19:04

    Hej igen.. knät har blivit bättre och jag kan snart ge mig ut igen.

    Men även med era tips har jag inte lyckats få det bra.

    På seglet står det:
    Mast 430: 21
    Luff 448
    boom 182

    Bommen är 170-230 och jag har satt den på inställningen 12,5.

    Masten står det gun sails C35 på och är 430 lång.

    Mastförlängaren har jag satt i hål 21.

    Jag har fått ner nedhalet lite till men ändå inte tillräckligt tror jag. Har några centimeter kvar till slutet. men jag märker om jag sätter bommen på högre tal (typ 20) blir det lite bättre. Är det rätt att göra så eller blir det sämre segelegenskaper?

    Den första bilden på seglet har jag bommen på 12,5 andra är den inställd på 20.
    /Micke

  • Knatte

    Gäst
    18 juni, 2006 vid 20:03

    Mitt tips är: Mer nedhal, du skall ha mycket mer fladder upptill i akterliket.
    Ta hjälp av något att dra nedhalet med. Jag har en träbit ca 30 cm, som jag virar nedhalstampen runt och drar ordentligt i 😀 😀

    Tror inte du skall dra för mycket i uthalet, då dödar du seglet.. Har du mätt bommen, så att de vet att 12.5 cm, verkligen betyder ca 182 cm?
    Det kan diffa lite där, på vissa bommar:blush:

    Har du kollat SP riggmanual ? http://www.surfersparadise.nu/2003/manualer/riggfolder04.pdf

  • svenne

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 20:06

    Det ser mycket bättre ut än förra gången i alla fall.

    Att det står Mast: 430:21 betyder att du ska använda en mast som är 430 lång med IMCS-talet 21 (vilket i princip alla 430-master har…). Däremot står det att luffen ska vara 448, vilket innebär att du ska sätta förlängaren på 18 centimeter eller så nära du kan över det. Dvs kan du bara sätta förlängaren på 15, 17½, 20 osv så sätter du den på 20.
    Sen drar du tills blocken möter varann. När du trycker ner mastfoten lyfter toppen och då ska det vara löst i bakkant mellan de översta lattorna, ungefär som nu (kanske lite mindre, kanske lite mer. Svårt att se på bild)

    När du ställer in bommen, sätt den på det mått som står, 182 cm, och så spänner du ut seglet tills det är någon centimeter kvar till bommen. Kan du inte dra ut seglet med enbart fingrarna utan en massa rulla-snören-runt-näven-manövrar så spänner du för hårt.

    Återigen, ta med prylarna till nåt ställe där det finns surfare eller be någon hjälpa dig nån kväll, det är sjukt mycket bättre och du kommer tycka att det är mycket roligare när du har fått de första viktiga knepen gratis.

    Keep on rockin! 🙂

    EDIT: Knatte hann precis före (å så stavfel)…

  • alexasu

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 20:07

    om det står mast 430:21, betyder det att masten ska vara 430 cm lång och att dess styvhet ska vara 21 imcs, inte att förängningen ska vara 21 cm. luff är däremot så många cm som mast och förlängare ska vara tillsammans. alltså ska din förängare vara (448-430)cm=18cm. dock är det viktigt att du verkligen drar nerhalet i botten!
    att ha 20 på bommen verkar omotiverat, det är ju 8 cm mer än rekommenderat väl? så fel kan väl inte segelmakarens rekommendationer vara!

  • petter_f

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 20:14

    (The other guys got in before me but I’ll post my thoughts anyway, same info basically)

    MicxX wrote:
    Men även med era tips har jag inte lyckats få det bra.
    I don’t know about that, I reckon it is looking like you are almost there.

    What I would do now is inspect the batten (latta) tension. The upper ones look like they could do with more tension (hard to tell in a picture though). This operation is a bit sensitive.

    Get the batten key thingy and loosen the batten tension until you see that the clear monofilm (crossply) has small waves next to the batten pocket, if it is not already. Now tighten the batten until the waves in the monofilm next to the batten pocket just disappears. Do this by looking from the end of the batten along its length towards the mast, sometimes you have to move the sail about so you can catch some reflecting light. Don’t worry if the actual batten pocket has small waves in it, it is only the clear monofilm you are concerned about.

    Your numbers for the luff measurements seem to add up right and is confirmed with the amount of rope you still have left: Luff of 448 on a 430 mast with extension of 21cm gives 451cm. It looks like you have about a 3cm gap left which should suggest you have downhauled the sail to 448. It looks like there is a little bit of floppyness in the leech in between the 3rd and fourth batten which I think is fine. Correct me someone if you think otherwise. Hard to tell with the crinkles in the upper part of the sail which may be due to the loose battens I mentioned earlier.

    As far as boom measurement goes, it does look like the lower picture has too much tension. It looks quite flat and, as it will still work as an option if it gets really windy, the sail will feel a bit dead and will be difficult to get going. The first pic of 12.5cm boom extension is probably an okay place to start. I am not an expert on the Kult but it seems the battens may come a little too far forward of the mast (as seen on the lowest batten). You may want to set the boom on say 14.5 and see how it goes with only a couple of extra cm.

    Your certainly at the stage where you can rig up the sail get on the water, and if there is another sailer around give him or her a hoi and see what they reckon. 🙂

  • getwet

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 18:40

    Glöm inte att ta bort plasten från bomgummit……blir halt annars:wink: 😉

    Ta en lov till grabbarna i Linsurf så hjälper dom dig garanterat, precis som Svennis skriver så underlättar det massor. Då får du även tips på allt annat också.

  • calle_b

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 10:22

    FAN, du hann före!!! hehehe. (plasten…)

    Ser ut som den översta lattan ska tajtas upp lite med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med seglet??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.