Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med utrustning

  • Hjälp med utrustning

    Publicerad av laxen98 på 18 mars, 2014 vid 21:04

    Hej
    Jag och morfar har tänk att vi ska lära os att vindsurfa denna sommar. Vi ska vara på Toffta på Gotland och vi vet inte vilken såtts utrustning vi ska ha?
    Och jag undra ni på detta forum som väll är insatt i detta kan hjälpa os att tipsa om vilken utrustning vi ska ha. Båda vi två har erfarenheter av segling och morfar har vindsurfat i unga dagar.

    Jag är 16 år och tränar 5 gånger i veckan och är 1,80 m väger 65 kg. När jag seglar då letar jag efter känslan när båten går upp på vattnet och känner hur vinden piskar dej i ansiktet och musklerna skriker av mjölksyra.

    Morfar väger 90 kg och är 1,8 m lång. Är i god fysiks form.

    Det finns olika typer av bräda och vad menas med detta?

    vilken sorts bräda ska vi ha när vi ska vara på Tofta ?

    Tack på förhand

    MVH Leo Axelsson

    sailortrash svarade 10 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 mars, 2014 vid 09:12

    Oj, kul initiativ! På Gotland finns det massor av spots som lämpar sig superbra för att lära sig vindsurfa. Dessutom finns ett helt gäng rutinerade och grymt trevliga vindsurfare på öjn, hoppas ni kan få hjälp och tips av de när ni väl är på plats.

    Jag tror på någon form av nybörjar/fortsättningsbräda och två segel. Vad ni skall ha beror mycket på er ambitionsnivå och budget.

    Köper ni rätt bräda från början så kan den hänga med länge som en crusing och träningsplanka för sköna lättvindsdagar.

    Här finns en hel del bra tips:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?51820-Nyb%F6rjar-r%E5d-alt-FAQ-del-1

  • bicless

    Medlem
    19 mars, 2014 vid 21:29

    Tofta är choppigt. Och då menar jag inte det man kallar choppigt i stockholm, detta är riktiga bastanta hårda chopp som kommer från alla håll och kanter. Breda freeridebrädor funkar rätt dåligt, i alla fall om det blåser lite. Skolbrädor funkar bra i lättare vindar. Det finns surfcenter där också som man kan hyra av, även instruktör. Men om du köper egna grejer så dra upp till Gnisvärd, nån km norrut, där är det mycket enklare för nybörjare. Platt i lagunen och sen fina vågor utanför om man vill prova på det sen när man blivit duktigare.
    Kan tipsa om att kontakta Windsurf gotland som har grym instruktör. 1 dag med Uffe är som 3 veckor på egen hand. Då tar du dig över svåra moment klart enkalre och sporten blir roligare. http://www.windsurfgotland.se/

  • donpedro

    Medlem
    19 mars, 2014 vid 21:46

    Att rekommendera någon att vindsurfa inne i Gnisvärdslagunen är ett bra knep om man vill sälja nya brädor och drDing! Om du seglar där akta dig för alla stenar, och JA det är väldigt mycket sten där, och ja jag har seglat där förmodligen fler dagar än de flesta iaf de senaste åren och ja jag har försökt märka ut stenarna men de är alldeles för många! Jag skulle inte rekommendera någon att vindsurfa i Gnisvärdslagunen. Ta dig hellre isåfall söderöver mot kovik, där det är betydligt mer sand än sten!

  • bicless

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 07:32

    Jag har seglat Gnisvärd massvis med gångerutan en enda grundstötning i lagunen men däremot ute på revet. Men visst finns det sten i lagunen, speciellt längre in, där seglar alla fall aldrig jag, går man i från parkeringen så får man gå snett ut till vänster, dvs så man seglar vänstersidan av lagunen när man är vänd ut mot havet. Kan vara bra kolla med de nån lokal seglare var man inte kan segla, beror säkert på vattenstånd också. Annars finns ju mängder med bra vindsurfingspottar på gotland om man kan/vill resa nån mil. Och Tofta är inte fel i lättvind, men även i hårdvind om man tycker chopp är kul.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 15:41

    Minnen från 80-talet kommer upp! Tydligen ligger stenarna kvar i Gnisvärd efter alla dessa år. På den tiden gick den lilla plastsprinten fram på fenan av när man körde på stenarna. I bästa fall hängde fenan kvar under brädan men någon fena kanske ligger kvar på botten…

  • bicless

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 16:36

    Visst finns det stenar men håller man sig borta från inre lagunen så tycker inte jag det stör. Har inte gått på en enda efter rätt många surfdar i gnisvärd. Men det finns säker andra bra nybörjarspottar i närheten.

  • laxen98

    Medlem
    21 mars, 2014 vid 06:40

    Hej
    Jag har börjat för stå det nu att jag borde ha en bräda på typ 125-140 liter men vad är det för skillnad jämte än som har bara 90 eller mindre i volym. Vad blir skillnaden hur de olik brädorna beter sig i vattna? blir inte den med 140 liter instabil i hårdare vindar?

  • pedersen

    Medlem
    21 mars, 2014 vid 08:12

    Om du och din morfar köper något på 90 liter eller mindre så är risken stor att ni aldrig lär er surfa. Det stämmer att en större bräda är besvärligare i hårdare vind och de flesta som håller på med vindsurfing flera brädor för olika förhållande, men det kommer senare. Råd om vilken bräda man skall ha varierar dessutom beroende på var man befinner sig i Sverige, så tipset med att ta kontakt med någon surfskola eller shop är ett bra tips. Fördelen med en bräda på 125-140 är att om man tröttnar så är dom lättsålda, vilket är en nackdel när man själv vill köpa dom. En ok bräda i den storleken ligger ute på blocket i max 30 minuter.
    Lycka till 🙂

  • hglifberg

    Medlem
    21 mars, 2014 vid 10:55

    En bräda på 90 liter gör det väldigt svårt för dig på 65 kg att kunna stå på den och dra upp ett segel och i stort sett omöjligt för din farfar som är tyngre. Den sjunker.
    Även om man kan lära sig att vattenstarta (när man ligger i vattnet och fångar vinden med seglet och “hoppar” upp på brädan) ganska snabbt så krävs det rätt vind och rätt segel för att kunna vattenstarta.
    En stor bräda innebär att man iaf kan stå på brädan och hålla i ett segel även om det inte blåser så mycket eller om man inte har rätt storlek på seglet.

    Jag väger 70 kg och tar ofta ut min första bräda på 140liter för att träna lättvindstrick eller olika tekniker och gippar.
    När jag började segla var det kanske inte på de mest vågtäta ställena så det gick bra att segla med en så pass stor bräda och ett 5.5kvm segel från 0 till 15m/s. Det är väl kanske bara när det kommer stora vågor det kan vara klurigt att hantera en så stor bräda.
    En stor bräda ger dig mer tid på vattnet helt enkelt.

    Detta var nere på skånes västkust, jag vet inte hur det skiljer sig mot gotlands vatten dock.

    Lycka till!

  • sailortrash

    Medlem
    21 mars, 2014 vid 15:51

    Om ni är absoluta nybörjare så köp inget alls. Hyr de första 5-10 ggr så får ni prova på lite olika grejer och väder. Lektion hjälper givetvis, annars kan man ju kolla diverse filmer typ beginner to winner. Det är INTE bortkastade pengar, men att köpa en nybörjarutrustning är det, för de växer man snabbt ifrån.

    Ingen ide att köpa ngt innan ni skaffat er en uppfattning om vad det är att vindsurfa (på Gotland). Om ngt, köp en varm våtdräkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.