Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja Freeride bräda

  • macedu

    Medlem
    2 juni, 2011 vid 12:08

    Hepp!

    Jo precis, går du ner för mkt så är det lätträknat när man kan dra ut och när det brallar för ett 5 segel ja då är en stor planka mest ett vindfång och ohanterlig,
    Jag hade som sagt en 130litare Mistral Explosion på 250. Och den körde jag i rät mkt vind med mkt nöje och jag kunde lätt dra rigg när det blir punka eller så kunde jag tuffa hem, vilket kan vara tryggt om man måste segla ut från var man går i (vilket jag ofta måste).
    Du skulle då kunna plocka en 125 då du har 5kg mindre än mig.
    Och segelrangen på sen sån är rätt vid oxå.

    Lycka till.

    Mac:grin:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 juni, 2011 vid 12:12

    Jag seglade mycket “sinkers” som de hette på 80- o början av 90-talet. Det var relativt smala hembyggen med liten volym och smal pin-tail-akter. Då som nu var det sällan vinden i Stockholms skärgård räckte. Det blev mycket plöja. Det krävs volym för att få ut tillräckligt med planing av en säsong. Alternativet är att man är en dagdrivare utan jobb som inte gör annat än hänger vid stranden. För oss som arbetar så är vi hänvisade till helger och semestrar. Det kan bli svårt att pricka int de ultimata förhållanden man söker. Beroende på plånboken så tycker jag att en storplanka runt 150-160 liter kan utgöra grund, sedan kanske en freeride på 120-130 l och en mindre för speed eller vad man nu vill ägna sig åt.

    Jag har kört JP SLW 154 l sedan augusti förra året och fått massor med timmar i planing med segel på 8.0 och 7.5. Många gånger är vinden mellan syd och sydväst. Vanlig vindstyrka är mellan 4 och 6 m/s. Det blir alltid en del plöja även med stor bräda men med lite tålamod och vindkänsla så brukar man få ut något av dagen. Om man inte är alltför tung och har en planka på 150-160 l så kan man klara sig med ett segel mellan 7.5 o 8.5 och behöver då inte gå över till Forumla-prylar.

    Om man bara sitter med ett alternativ – en planka på 120-130 l så hjälper det inte med 8.0 i normala sommarvindar. Man plöjer…

    Om man bara kör det mindre alternativet under 100 l så får man än mindre tid i planing och dessutom mycket jobbigt harvande när vinden plötsligt avtar och man kanske ska plöja tillbaka till utångsläget någon km. De små plankorna är ju inte särskilt kul när vinden dör – eller hur…? Vid tillfälle ska jag dock ta ned något 80-talsbygge från vinden och testa med dagens fina segel. Någon som har en juste snabb fena som passar den tidens boxar?

  • john1

    Medlem
    2 juni, 2011 vid 19:14

    Han heter Johan Ekstedt i Stockholmstrakten, Jag känner han inte personlig, men jag har handlat brädor, segel/master etc genom flera år, ingen problem.
    Jag har nu köpt en Offroad 102.

    mailto: info@vindsurfing.se

    Med vänliga hälsningar,
    JJ

  • john1

    Medlem
    2 juni, 2011 vid 19:31

    Lorch Breeze 129 är snabbarän brädorna i testet; http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/120-litre-freeride-boards-intro-2010-138.html

    Den är mera jamförbar mer Starboard Futura och Fanatic Hawk, garanterad snabbare än Starboard Carve etc.

    jj

  • bicless

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 00:12

    Ögnade igenom boardseekers tester. Det är en del brädor där som jag själv hunnit testa men som fått betyg som inte överenstämmer med min egna uppfattning. Så det kan ju vara bra att tänka på att man han en personlig preferens som påverkar hur man tycker den är att segla. Boardseeker, SURF och andra har ju ibland flera personer som testar (med olika kunskapsnivå) och då är det intressant se hur de ofta får olika favoriter.

    En annan lite konstig grej är att engelska tidningar ofta ger engelska brand bra testresultat. Ungefär som i melodifestivalen där man röstar på grannen. USA orienterade märken som Mauisails, Sailworks som ju ofta vinner tester i USA får ofta halvdassiga testresultat i europeiska tester.
    Så man får nog ta det hela med en nya salt.

  • maglu

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 14:59

    Jag gissar att det är stor skillnad på en JP SLW som är designad för planingsegenskaper i lättvind, jämfört med en lite äldre freeride med liknande volym.
    Men jämför man en 135l freeride med en 154l freeride, undrar jag om den senare automatiskt planar tidigare?
    Kanske isf för att den tål lite större segel och djupare fena. Men har å andra sidan mer våt yta.

    Jag tror fortfarande att 130-135 kommer vara en perfekt freeride för Ola, och att 154:an kommer bli liggande =).
    Men håller helt med Pelegrin mfl att 100-120 är aldeles för lite för 85kg som enda bräda i skärgårdsmiljö (samma läge här om inte t.o.m värre än stockholm…Höga Kusten är fint, men inte idealiskt vindmässigt…).

    Jag började med 160l freeride och gick ned till 145l, enda skillnaden var positiva effekter (om man inte är nybörjare och behöver en stabil plattform förstås). Lättare att hantera, gippa och klarar mindre segel/mer vind. Ingen märkbar skillnad i lättvindsplaning.

    Det jag f.ö. upplevde som ett jättelyft för min 145:a freeride-bräda i lättvindsegenskaper, var att köpa en riktigt bra race-fena, och med min längd och vikt på 95kg är det inga problem att köra lite längre än normalt på aktuell bräda. Kör 52cm och ett 9.8 RS5 cambersegel på den.
    Känns som att jag då planar nästan lika tidigt som med 11.8 på formulan med 70cm fena. Men formulan håller planing längre, och kan gå högre i vind/djupare slör.

    Sammanfattnignsvis är jag fortfarande övertygad att man inte ska behöva “plöja” mer på en 135l freeride jämfört med en 155l freeride om man väger 85kg.

  • vindsokaren

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 20:54

    Summa summarum :130 lit

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 21:25

    Maglu – Du har säkert mer erfarenhet än mig vad gäller olika brädor. Jag uttrycker mig nog kanske mer generellt och baserat på att jag tror att många nya åkare blir besvikna på sina surf-säsonger när mot höstkanten konstaterar hur lite planing man upplevt.

    Det jag möjligtvis kan hänga upp mig på i Ditt resonemnag är att Du talar om helt andra segelstorlekar än vad jag gör, bl 9.8 kvm. Jag har hållit mig till 7.5-8.0 och menar att i vindar runt 5-6 m/s räcker då knappast en 130-liters bräda. Om man till en sådan grejar ett segel på över 9 kvm så är ju saken en annan…

    Tänk bara på gängen i Klagshamn och Haga Park som väntat på vindar den senaste tiden. Samtidigt har det varit möjligt att plana i Stockholms skärgård med en dryga 150-litersplanka.Vindsurfing med liten bräda är toppen men väntan på vind är slöseri med tid. Ponera att Du har ett segel på 7.5 och en bräda på 150 och en på 120 – då bör man kunna ha ganska kul, eller hur?

    Vindsurfing behöver inte vara antingen eller men om plånboken styr (=en enda bräda) och man vill bränna i 7-15 m/s så kan jag hålla med om att en mindre bräda kan vara att föredra.

  • bicless

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 21:46

    Det är ju lite skillnad på bräda och bräda också
    Min 74cm breda techno pro på 115 liter kan man pumpa upp i planing lika tidigt som en 145 liters freeride.
    Men kräver mer jobb. Freeriden planar klart enklare passivt och man bara lutar sig tillbaka.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juni, 2011 vid 09:06

    Bicless – som gubbe jag är kliver jag i stropparna på SLW:n, lutar jag mig tillbaka och far iväg utan pump. (Det är klart att bredden och inte bara volymen är viktig för planing.) I dag brallar det bra i viken och jag ska strax ut på Horsan. Jag önskar Trevlig Helg med bra vind!

  • bicless

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 23:22

    SLW är ju perfekt för just detta. Men man kan nog plana lika tidigt med de flesta stora slalom men just super lightwind kräver mindre pumpning än de flesta i denna kategori då den har rätt snäll rocker. Jag jämför då med typ största slalombrädorna som Isonic, Falcon eller Drops kranz 85 som jag kör i extrem lättvind just nu. Dessa är lite mer slalom så inte riktigt lika smidiga i passiv planing men enkla pumpa igång och borde gå att köra snabbare med rätt teknik. Vi får mötas på vattnet nån dag och testa 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja Freeride bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.